Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • spänna fast kamaxeln

spänna fast kamaxeln

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

spänna fast kamaxeln

Postby deluxe » 2008-01-19 10:16

Jag bytte kamaxel på min motor i garaget igår. och där står i handboken att man ska spänna med moment nyckel till 8. Men det bara snurrar ju med....

Kan man \"spärra\" motorn på nått sätt så att man kan dra åt kamaxelmuttern?

Jag hade tankar på o sätta fast en växellåda där bak o spärra den, men den enda låda ja hade i garaget e en fin M41:a o jag känner inte för o utsätta den för nått onödigt.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Amarace » 2008-01-19 12:20

En kraftig mejsel mellan kuggarna på svänghjulet och mot ett av styrstiften.

Eller skruva dit två skruvar för koppling på svänghjulet och en skruv för sprängkåpan och använd en rörbit som spärrar emellan. (eller gör ett plattjärn och skruva fast mellan en skruv för koppling och för sprängkåpan så får du stumt)
Amarace

Postby Rogge » 2008-01-19 15:23

jag brukar lägga en trasa mellan kamdreven.. funkar ypperligt o ingen skada är skedd :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby deluxe » 2008-01-21 20:22

Tackar för tipset Rogge, de funka suveränt :D
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Return to Trimmat/ombyggt