av Annika76 » 2011-06-14 16:21
av Kristinefors » 2011-06-14 16:42
av Annika76 » 2011-06-14 17:14
av 144 DL » 2011-06-14 18:56
av Amarace » 2011-06-14 20:25
av Gunnar S » 2011-06-14 20:46
av Annika76 » 2011-06-14 21:44
av skanke » 2011-06-15 08:51
av Gunnar S » 2011-06-15 09:57
Annika76 skrev:Fantastiskt vilken respons det var här! Så jättesnällt av alla!
Tack än en gång för att ni stöttar och inte bara (som vissa av mina bekanta) säger att gamla bilskrällen nog hör hemma på skroten.
av fretchi » 2011-06-15 19:03
av Annika76 » 2011-06-15 21:51
av Kristinefors » 2011-06-16 10:07
av Gunnar S » 2011-06-16 11:09
Annika76 skrev:Jag träffade en gammal vän idag som haft bilar en längre tid och givetvis har hon behövt fixa ett och annat så hon har lite kontakter. Nu har jag två alternativ. Först ska jag kolla med en liten verkstad som hennes syster har anlitat och fått mycket bra priser på. Fördelen är att denna ligger i stan så det är inte långt att bogsera bilen dit om man skulle få ett bra bud. Alternativ två är att hon skulle höra med en liten â€Âpulgubbe†(hon kallade honom så) som håller till vid hennes lantställe som tydligen älskar att fixa med bilar och enligt henne tar han i princip bara betalt för materialet (hon sa att man nästan skämdes varje gång det var dags att betala honom för olika större och mindre jobb). Om vi tar det alternativet så bogserar hon och hennes sambo dit bilen nästa gång de åker ut.
Angående att fixa det själv så kan jag säga att jag har ambitiöst nog införskaffat ett par handböcker (tre stycken närmare bestämt) och en vacker dag ska jag sätta mig in i bilen lite närmare. Helt ohändig är jag inte – snickra, skruva med elektroniska prylar, sy, laga cyklar m.m. kan jag men ännu är jag nog lite för feg för att ge mig på bilar men jag vill verkligen (och ska) lära mig mer. Dessvärre är tid en bristvara men finns intresset så ska man väl hitta tiden också.
av Tony » 2011-06-21 23:41
Inget att bry sig om, sådana kommentarer vid ett kopplingshaveri på en begagnad bil visar bara på total okunskap eller kanske något översittarbehov Det spelar ingen roll om man köper en begagnad bil som gått 1 mil eller 80.000 mil eller hur gammal den än är, hur tidigare ägare hanterat kopplingen har man som regel ingen aning om.Annika76 skrev:Angående inköpspriset så vill jag säga att jag själv aldrig tyckte att bilen var "för dyr" då jag köpte den, det är mest andra som ondgjort sig och haft åsikter om mitt bilval. (Och nu har det naturligtvis blivit en del "vad var det jag sa-kommentarer") men, det är väl sådant man får ta om man har udda intressen.
av Robban » 2011-06-22 21:45
av Joe944 » 2011-06-23 16:53
av Annika76 » 2011-09-15 20:41
av villej » 2011-09-15 22:04
Annika76 skrev:Hej igen alla, jag ber om ursäkt för att jag inte skrivit eller varit inloggad på länge men här är lite uppdatering om någon är intresserad. Jag har också lite nya bekymmer.
Det har egentligen inte gått speciellt bra alls. Min kompis fick visst aldrig tag i den där gubben och hon fick tydligen en del privata problem och hörde inte av sig på flera veckor så alla alternativa lösningar rann ut i sanden. Då jag inte hade några direkta alternativ så verkade det vara enklast att låta verkstaden (Upplands Motor i Uppsala) laga den. Jag hämtade den i början av augusti och då funkade förvisso kopplingen igen. Däremot har jag inte lyckats lägga i backen på bilen sedan dess. Jag märkte detta då jag kom hem och skulle in i garaget – det var helt omöjligt och jag fick svänga runt och köra in istället.
Då mitt jobb är av det stressigare slaget (är doktorand) så orkade jag inte fixa detta just då eftersom andra plikter kallade så bilen fick helt enkelt stå där den stod. Jag trodde väl att det var något som jag skulle kunna titta närmare på ganska snart men sen gick ett par veckor och jag fick bara gruvlig ångest av att tänka på att jag någon gång måste ta itu med den.
Nu de senaste dagarna har jag dock tittat till den igen men hur jag än försöket så lyckas jag inte få i den där förbaskade backen och det känns inte som om det ens finns något â€Âspår†för den växeln längre. Alla andra växlar fungerade som vanligt – kan detta ha något med kopplingsbytet att göra? Vad kan det annars vara – är hela växellådan sönder eller är det något som går att fixa relativt enkelt?
Jag känner mig så fruktansvärt deppig, hjälplös och urbota korkad för tillfället för jag kan ju inget om bilar alls och ofta undrar jag om jag egentligen var en fullkomlig idiot som köpte en sån här bil. Jag drar mig lite för att höra av mig till någon verkstad eftersom jag sannolikt kommer att framstå som en korkad brud som man nog kan lura på alla upptänkliga vis. jag känner att jag behöver kunna säga lite mer än att lite mer än att "den helt enkelt inte fungerar". Jag vill givetvis lära mig mer och smuts har jag aldrig sett som något farligt så om det är något som en (åtminstone någorlunda) händig tjej (dock med humanistisk utbildning) skulle kunna fixa själv så får ni gärna ge tips. En hel del verktyg finns.
Jag tycker dock som jag tidigare skrivit väldigt mycket om bilen och blir alltid lite glad då jag tänker på att den faktiskt är min och jag vill så gärna få den att fungera. Men, som sagt, just nu gör den mig också både stressad och dyster.
av Amarace » 2011-09-15 23:14
av villej » 2011-09-16 07:56
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB