Som tur är så går utvecklingen framåt

Att ha en SAE30 olja nu är ju att gå 40 år tillbaka i tiden och få en låda som är trögväxlad och har väldigt dålig smörjning till dess den blir varm = overdriven mår ju inte jättebra i längden.
Likaså SAE20w40 är halvdålig i det hänseendet, bättre då med en 10w olja, och då gärna t.ex 10w30 som är mer lättflytande kallt, men även varm.
Så min rekomendation är att köra med en vanlig multigrade motorolja 10w30, eller 10w40.
Men vill man köra med SAE30 så fungerar ju det också, men ta det varligt en kall vinterdag.
Och på en M40 ska man främst tänka på att man absolut inte ska ha en Transmissionsolja med tillsatser, utan en GL1 olja, viskositeten blir då 80w90 (finns väl knappt att köpa en rak transmissionsolja nuförtiden). Men även på en M40 fungerar det utmärkt med en vanlig motorolja.
Det finns ett servicemeddelande som kom nån gång i slutet på 70-talet eller början på 80-talet där oljerekomendationen ändrades, men kan banne mig inte hitta det i min litteratur nu.
Men oavsett så det viktigaste är vad gäller oljor i en 140 att bakaxeln MÅSTE ha en Hypoidolja, motorn ska ha en Motorolja, och en Automatlåda ska ha ATF typ F/G.
En manuell låda utan överväxel fungerar i princip med vilken olja som helst förutom Hypoid, en overdrivelåda fungerar med både Motorolja och ATF. Men kan man köra med Transmissionsolja GL1 i M40 och en Motorolja i M41 så är det ju bra

(detta är min högst ovetenskapliga åsikt, men har dock testat under ett antal år på olika bilar samt attjag har lite kunskap om oljor och dess egenskaper och viskositeter)