Tja! Har blivit kärvt att få i växlarna på min 144 från 73, ettan är värst. Om jag har växel i och håller ner kopplingen när jag startar bilen så rör den sig lite framåt och när jag ska lägga i backen så smäller det till om jag inte lägger i ettan och sedan backen. Så jag undrar om det går att spänna vajern, dragläget är perfekt och kopplingen slirar inte.
Normalt brukar man få släppa efter på spänningen, men prova att spänna vajern du gör det nere vid kopplingsarmen, följ vajern neråt så hittar du justeringen.
Men även andra fel kan leda till dessa problem. Det är inte ovanligt att kopplingsarmen har böjt sig och då kopplar det inte ur ordentligt. Då går det heller inte att justera vajern då det inte finns tillräcklig justermån på vajern. Då är det bara att byta kopplingsarmen.
Pilotlagret eller styrlagret i bakändan på vevaxeln har skurit eller går kärvt. Då spelar det ingen roll att koppling släpper ifrån svänghjulet. Ingående axeln på lådan snurrar med vevaxeln i och med det havererade styrlagret.