Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hmm.. Vilken Mig/Mag ska man köpa?

Hmm.. Vilken Mig/Mag ska man köpa?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Hmm.. Vilken Mig/Mag ska man köpa?

Inläggav Wire72 » 2008-05-28 21:58

Ska ha svetsen till bilplåt mestadels..

Ska på Jula imorgon.. Finns en Kende för ca 2900: samt en Telwin för 3200:- samt en Esab för 3700:- :?
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Inläggav Daniel » 2008-05-29 00:03

Jag skulle välja bland de tre beroende på mina behov. Personligen skulle jag nog välja Kende, även om det är det minst kända varumärket av de tre. Den är något kraftigare vilket kan vara trevligt om man vill svetsa annat än tunnplåt. Dessutom har den transporthjul, något som jag ofta använder. Dessutom ser den ut att ha \"hylla\" för liten gastub. Annars måste man koppla loss gastuben varje gång man vill flytta svetsen.

De andra två tycker jag verkar mindre praktiska, även om de på grund av sitt mindre format säkert är lättare att flytta utan gastub.

Skall du vara på samma ställe så gott som hela tiden och bara svetsa bilplåt är säkert Telwin-svetsen ett bra alternativ. Esab-svetsen är dyrare, större (?) och har lägre maxström.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Hasse63 » 2008-05-29 00:06

Telwin och Esab är bra märken som det finns reservdelar till på många ställen. Kende känner jag inte igen :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amarace » 2008-05-29 03:02

Kende har jag aldrig hört talas om, den faller bort för min del dels för det, dels för att det inte finns uppgifter om intermittens.

Max Strömstryrka är ju rätt så ointressant om inte intermittensen är angiven. (140A för Kenden, 130A för Esaben och 120A för Telwin är maxström)

Telwin är ju ett budgetmärke, men dom funkar.

För min del skulle valet bli Esaben, trots att den inte är nån supersvets. Men reservdelar behöver du aldrig fundera på till en Esab. Och den ha rnågot bättre intermittens än Telwinsvetsen.

Håller med Daniel om hjul och hylla, fattigt det inte sitter på Telwin och Esab. Fast det är ju fort gjort att fixa.

Själv har jag en Esab, en 150A, den duger, men nog finns det bättre, dock använder jag den bara i tunnplåt, har en Trefas Esab inverter som jag svetsar grövre med.
Amarace

Inläggav Wire72 » 2008-05-29 08:16

Kenden är från kina om jag kommer ihåg rätt, hittade en sida med en massa fakta samt delar men hittar den inte nu på morgonen :(

Lutar lite åt Kenden pga ekonomiska skäl, sen är det så lät att gå efter max strömmen men dom som kan säger ju att det blir fel :) Sen blir det ju första svetsen och den kommer att vara ute på gården för inne i kallgaraget på trägolvet vågar man inte svetsa :lol: Men får spana och fråga lite i butiken sen kan man ju alltid byta svets nästa sommar :lol: men just nu lutar det åt Kenden, Sugen på Esaben pga av kvaliteten och tillgång till reservdelar, men skulle vilja ha den större då 7-8000:- som man inte har råd med nu, sen ska ju skärm, kapskivor och allt annat köpas in idag :wink:

Ps. Hur förstår man sig på detta med Intermittens. :?
Wire72

Inläggav Daniel » 2008-05-29 10:16

Appropå skärm kan jag ju otroligt starkt rekomendera Esabs självsläckande, den de säljer på Jula. Tror de har rea på den. Den har solceller = inga batterier eller på/av-knappar. Att ha en sådan skärm gör halva jobbet, tycker jag som amatörsvetsare. Doch går den ju loss på en saftig peng, men det är det helt klart värt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Amarace » 2008-05-29 17:27

Intermittens är hur länge du kan svetsa kontinuerligt med den strömstyrkan i procent av en 10 minutersperiod, resten av tiden ska den vila.

Ju högre procent och strömstyrka, desto bättre med andra ord.

20% vid 100A betyder alltså att du kan svetsa kontinuerligt med 100A i 2 minuter, sen måste den vila i 8 minuter, svetsa 2 minuter, vila 8 minuter o.s.v.

Tyvärr brukar svetsar i den prisklassen ligga runt 20% i 90-120A.

Men svetsar man rost är det ju sällan man svetsar längre stunder kontinuerligt. Har för mig min Esab ligger på 20% i 120A och den har då aldrig skagit ifrån nån gång.

(min trefas inverter, alltså \"pinnsvets\"/tig ligger på 100% i 100A, och det är ändå bara en 160A svets, vid full ström 160A ligger den ändå på 35%, så man vinner mycket med en trefassvets)
Amarace

Inläggav Wire72 » 2008-05-29 19:38

Tackar För all info från alla,, Hittade en duktig kille som jobbade på Jula som svetsade själv samt provat 2 av dom 3 svetsarna, Sen var ju så klart lillgrabben med på 11 månader och bankade och slog på svetsen för att kolla hållbarheten i plåten :lol: Så det vart en kvalitets svets av märket Esab :wink: Hade tänkt köra med flusstråd men vart avrådd från det så köpte vanlig tråd och den 18:e så får man köpa en tub med gas och en svetshjälm för ca 1000:- Köpte allt till svetsen nu förutom det,, Som lite tänger, magnetplattor, extra munstycke samt nå annat extra till svetsen, gasklocka, pasta osv,,, Så efter den 18:e lär lilla byn här i norr lysa upp så mkt. så att Ufo föreningarna kommer hit för att bosätta sig :lol:
Wire72

Inläggav 123 GT » 2008-05-30 09:07

Jag har en Telwin svets och den har både hjul och hylla för gastub.
AVG
123 GT

Återgå till Övrigt