av Karnstein » 2007-04-09 19:49
av Anton » 2007-04-09 22:31
av Amarace » 2007-04-10 23:25
Karnstein skrev:Anton skrev:Det fanns ett GT-instrument med lampa mellan tank- och temp-mätaren för utdragen choke. Kanske anpassat för årsmodell 1972!?
Säger du det. Det var mer än jag visste.
Nån som har bild?
av Gunnar S » 2007-05-05 20:06
av Amarace » 2007-05-05 20:16
Gunnar S skrev:Ser inte riktigt vad det är för frågeställning, men gissar att du har blandat ihop äpplen & päron en aning.
Instrumentet på din första bild är ett sk. Rallyinstrument. Såldes som tillbehör under tidigt 70-tal.
Instrumentet i ditt nästa inlägg är ett sk. GT instrument och fanns samtidigt att tillgå på eftermarknaden. Skillnaden dem emellan är oljetrycksmätaren och därav annan placering av vissa kontrollampor.
Jag kanske har missat nåt... i den här tråden alltså.
av Karnstein » 2007-05-05 20:39
Amarace skrev:Gunnar S skrev:Ser inte riktigt vad det är för frågeställning, men gissar att du har blandat ihop äpplen & päron en aning.
Instrumentet på din första bild är ett sk. Rallyinstrument. Såldes som tillbehör under tidigt 70-tal.
Instrumentet i ditt nästa inlägg är ett sk. GT instrument och fanns samtidigt att tillgå på eftermarknaden. Skillnaden dem emellan är oljetrycksmätaren och därav annan placering av vissa kontrollampor.
Jag kanske har missat nåt... i den här tråden alltså.
Nä, där har du fel, första bilden längst upp är GT/Sport instrument, dom som är i sista är Rallyeinstrument.
Står ju t.om Rallye på stora mätarna när det är 5 mätare (fanns dock med VDO märkning också, samt Jaeger).
Dock har ju sånt här alltid haft olika namn för olika människor och i tryck m.m.
Eftersom det är i Showroom så är det ju ingen frågeställning, utan Karnstein har nog lagt ut dom bara för att visa dom helt enkelt.
av C Upp » 2007-05-05 22:17
Karnstein skrev:Här kommer en till då.
Rallyeinstrument, men med VDO märkning i mätarna.
av Amarace » 2007-05-05 23:05
C Upp skrev:Karnstein skrev:Här kommer en till då.
Rallyeinstrument, men med VDO märkning i mätarna.
http://img59.imageshack.us/img59/4219/rallyevdogp7.jpg
Sån har jag. Är det någon som vet varför det bara står VDO och inte VOLVO RALLYE? Personligen gillar jag VDO-märkningen bättre. Även om Volvos Rallye-märkning ger mer "Volvo Original-del-känsla".
av Gunnar S » 2007-05-07 14:09
av JE Jr » 2007-05-07 17:52
av C Upp » 2007-05-08 10:29
Gunnar S skrev:Vad tycker ni annars om prisbilden på sådana här saker?
av Karnstein » 2007-05-08 12:45
C Upp skrev:Gunnar S skrev:Vad tycker ni annars om prisbilden på sådana här saker?
Tycker att priserna är på tok för höga. I alla fall när man hittar rena vrak som folk tror de ska få ut 2000:- för. I bästa fall med alla originalmätare, men ibland också med vissa mätare utbytta mot Biltema eller liknande.
Sedan är det ju det där med givarna. Det kostar en del att köpa VDO-givare till ett Rallye-instrument. Jag hade turen att åtminstånde få med oljetrycksgivaren när jag köpte mitt för 1100:-. Men jag måste ändå köpa till tankgivare och tempgivare.
Men det är väl som vanligt, folk tror de har guldgruvor hemma, och vissa lättlurade tror att dom har rätt.
av C Upp » 2007-05-08 13:15
av Gunnar S » 2007-05-08 20:54
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB