hej har köpt mig en skattebefriad husbil ford transit 75 som det sitter en b20 med m41 od låda har lite problem och hoppas ni har lite tips.
1. overdriven är inte in kopplad och inte konstigt det då det inte sitter någon solenoid utan en täckplåt där .. .hur får jag overdriven att funka?
jag har en lite konstig utväxling på bakaxeln tror jag jag ligger i ca 70 på 4 växeln då är varven uppe i 3200 varv är det normalt ?
2. Bränsleförbrukningen
ligger runt en 1.55 liter milen landsväg i jsut 3200 - 3400 varv 4 växeln. kan man göra nått för att få ner den tror ni ljustering av gasare eller låter det vettigt? med tanke på att od saknas.
3. vilka växelådor kan jag meka på denna raka b20 ??med hjälp av adapter plattar eller vad som helst måste få till en femte växel
4. motor problem
blyersättningsmedel ska man ha va ? ha rinte kört med det tänkte int epå det men kört 7 mil men den har ett underligt hyss för sig motorn alltså motorn hackar sig vid halvgas eller feg gas men gasar jag gasen i botten så drar den fint 1 2 3 på 4 växeln funkar det att smyg gasa om man har lite motstånd så det går lite trögt vad kan detta bero på?
med hackar menar jag att hela bilen gungar fram och tillbaka snabbt hack ahckahcahcahcahchck
men bara tills jag stämplar =)
5. den går som på 3 burrka på tomgång men tvekar itne på gas har komptestat visade jätte bra värde med totoal diff på 0.4 bar från bäst till sämst värde kolla tändnignen visst mäter man mot piggen på vattenpumps kåpan till höger om remskivan den stod runt 30 grader vilket jag förstårtt är alldeles för mycekt vad ska den ligga på 20 ? förra ägaren sa tt det kan sitta en folkrace kam i den kan ddenna vara boven på den råa gången?
6. BIlen starta rinte själv utan jag måste dra en start kabel från batteriets plus pol till ena sidan av en svart liten typ fördelare på enda sidan (asså koppla förbi ) denna går sedan til lstart motorn och kopplar ja gfröbisvarta box/rund fördelare startar startmotorn utan problem är det felkopplat då?
avslutningsvis vill jag säga att jag är kär i denna motor första gången volvo men det lutar åt en diesle till näst asommar då den är skattebefriad. vad blir enklast då? en d24 /lt31 eller har hört om audi diesel med volvo låda kanske en mercha diesel?
snälla hjälp mig få till denna best med hjärta av renaste svenskt guld motorn jämnare och en od växel vore guld nån som sitter på solenoid relä och det som behövs??