Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Biltema bromsslang samt luftningsproblem

Biltema bromsslang samt luftningsproblem

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Biltema bromsslang samt luftningsproblem

Inläggav haland » 2015-09-17 11:00

Hej,

Såg att dom fortfarande har bromsslang bak och fram på Biltema till 140.

Har hört att man kan använda 240 ok och bromsskiva till 140 serien. Ska vara samma bultmönster. Passar Biltema bromsslangen då? Dvs har bromsslangen mm gänga?

Är det mm gänga på original bromsslang?

/Arne
haland

Re: Biltema bromsslang

Inläggav haland » 2015-10-15 10:28

Kanske har lagt denna tråd på fel ställe? Kanske är det därför jag inte får nåt svar? Nåväl nu har jag bytt till renoverade original OK från CVI. 240 OKen har annan koning så då passar inte den bromsslang som går direkt in i Bromsoket. Lyckades inte få upp något tryck i bromspedalen trots luftning med trycksatt bromsbehållare (Luftman fr. Mekonomen). Det rann väldigt dåligt från de bakre bromsoken vid luftning så jag bytte även bromsslangar bak. Vid luftning efter det så gick bromspedalen helt i botten så jag antog att även huvudcylindern måste bytas. Bytte även den (ny från CVI) och hann lufta en gång lite slarvigt. Lyckades nu få hyfsat tryck men inte helt bra. Ska försöka med en mer seriös luftning i helgen. Det verkar inte helt lätt att få det helt bra! Några bra tips?
haland

Inläggav twincab » 2015-10-15 15:32

Hej
Du måste lufta "i rätt ordning" annars blir det aldrig bra. Finns bilder på ordningsföljden om du söker på tex
Google.

Erik
1444951Y,1451661Y
Användarvisningsbild
twincab

Inläggav Amarace » 2015-10-15 23:03

Flyttade tråden från original då den passar bättre här.
Amarace

Inläggav haland » 2015-10-16 09:43

Tack twincab för svar. Ska prova enligt skiss för 140 jag hittade på nätet. Svårt dock att veta hur mycket man ska låta rinna tills man bytt ut all bromsvätska och därmed fått ut alla bubblor. Hur mycket olja finns det totalt i systemet? 1 liter 0.5 liter?

Tack också Amarace för att du flyttade tråden. Har ingen aning om hur man gör det.

Jag hittade 2 bra länkar på luftningsföljden på detta forum i denna tråd:
http://www.140-klubben.org/se/forums/1/ ... -3387.html

3:e inlägget räknat från slutet innehåller en fråga vilken luftningsföljd som gäller. Det är väl den stora bilden som gäller ? dvs 1.Vä bak 2.Vä fram inre Övre 3.Hö fram inre Övre 4.Hö bak 5.Hö yttre 6.Hö inre nedre 7.Vä yttre 8. Vä inre nedre

Dessutom finns ytterligare en obesvarad fråga i samma inlägg "Men har läst att kontakten skall demonteras och att man skall flytta/peta på en "kolv" i hålet...är det fel uppfattat?"
haland

Inläggav haland » 2015-10-16 20:23

Ja nu har jag luftat noga i rätt ordning och inte blev det bättre för det. Jag håller på att tappe tålamodet. Efter första luftningsvarvet så märktes ingen skillnad alls. Misslyckades lite så att behållaren gick tom och fick göra om luftningen. Vid andra varvet så fick jag en stum och bra bromspedal men så fort jag startade bilen så sjönk pedalen nästan till botten och "brake failure" lampan lyser. Vad är felet? Är det kontakten till brake failure som inte går tillbaka? Har även kollat alla nipplar och slangar som jag bytt att det inte är något läckage.

Har enbart använt Luftman ska jag prova med den gamla hederliga istället med medhjälpare som pumpar?

Har nu bytt båda bromsok fram samt alla bromsslangar samt huvudcylindern. Vad kan vara fel?
Det kommer ut olja utan bubblor. Har snart gjort slut på 4 l bromsvätska.
haland

Re: Biltema bromsslang samt luftningsproblem

Inläggav haland » 2015-10-17 07:44

Hittade det här när jag googlade:
"vet inte om det är lika på gamla 240 men på volvo 140 var man ibland tvungen att skruva ur bromsvarningsgivaren i fördelningsblocket i motorummet för att kunna lufta ordentligt (det ska inte komma olja där men det ligger nån lös stång inuti fördelningsblocket som kan fastna i ändlägena om man inte skruvar bort givaren)"

http://www.alltombilen.com/laga_bilen_f ... vo-242-76a

Kan det vara det som är felet?
haland

Inläggav Rosen » 2015-10-17 22:36

Hej
Bromsvarningslampan återställer man genom att leta upp fördelningsblocket (det med många rör och en kontakt) och skruva ur givaren. Det kommer ingen olja när du gör det här. Tittar man in i hålet där givaren sitter så ser man kolven/sliden. Om det inte blir något mottryck i en av bromskretsarna när man bromsar kommer sliden att flytta på sig och pregen på givaren hoppa ut, signal kommer till varningslampan.
Det är inte ovanligt att detta händer när man luftar bromsarna men jag vet inte om det omöjliggör en bra luftning.
Jag vet alltså inte vad som inte fungerat för dig men är pedalen stum är det ett första gott tecken.
Den sjunker sedan ned lite när motorn startas (servoeffekt). Om det blir fel i en bromskrets går pedalen ytterligare längre ned.
Om huvudcylindern är frisk (ny sa du), och det inte läcker någonstans så är luft den enda orsaken.
Rosen

Inläggav haland » 2015-10-18 09:29

Tack Rosen för bra svar.
Finns risk att jag inte hinner att felsöka mer nu innan vintern och i så fall får den stå till våren. Om jag hinner och får lust ska jag ge mig på det igen innan jul. Vore ju kul att få ut den på vägarna igen.
Skumt fel dock, har en känsla att det ligger kvar luft i huvudcylindern. Jag bytte ju den och givet kommer det in luft då. Kanske Luftman metoden inte är tillräcklig då? Kanske måste komplettera med vanliga pumpa pedal metoden?
haland

Inläggav haland » 2016-04-18 20:02

Ja nu har jag äntligen hitta felet. Jag hade monterat dom fel hö ok på vä sida och vise versa. Problemet med utbytesok är att man inte har orginalet kvar vid utbytet och lådan där det står vilken som är höger o vänster får man lägga dom gamla i. Med facit i hand så skulle jag såklart ha fotat hur dom satt.

Så det blev ju helt fel med en nippel längst ned istället för längst upp. Det var ju helt omöjligt att få bort all luft. Som tur var bytte jag nästan allt i bromssystemet båda bakre rör och båda bromsoken bak som också var dåliga.

Den stora anledningen till att jag trodde att dom skulle sitta så var för att bromsslangen som går direkt på bromsoket är konad som en hona och passar alltså i det nedre uttaget om man håller Oket rätt. Det var det som lurade mig. Nu får man ansluta bromsslangen på det uttaget som ska vara konad som en hona (för slangen ska sitta på den övre anslutningen, det har jag sett på bild). Jag trodde aldrig det skulle fungera . men till min förvåning så höll det tätt i varje fall. De kanske passar ändå? Eller är det Biltema slangen som är felaktigt konad. Återigen hade det hjälpt mycket att ha kvar dom gamla slangarna. Om jag har slängt dom eller om jag var tvungen att kapa dom kommer jag inte ihåg det var så länge sen.
Är det nån som lagt märke till samma sak att bromsslangen som går direkt in i oket är felkonat?
haland

Återgå till Trimmat/ombyggt