Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • budget bygge b20 tips på bonntrim

budget bygge b20 tips på bonntrim

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

budget bygge b20 tips på bonntrim

Inläggav dallemeballe » 2011-12-04 13:50

tja går i tankarna om att trimma upp min gamle sure 142
e det nån som har bra kunskap om bbonn trim man kan göra själv?
jag lämnar aldrig bort sånna jobb för det e ju inge kul man ska bygga själv =)

det e tänkt att ev borra blocket ell köpa en färdig på 2,1 l el 2,15 l
med b21a kolvar
vikta kolvar å stakar
steg 3 topp som ska portas å planas av mig själv så klart
kam vet jag inte än önskar en f kam den såg ut å ha fina grader å lyft
weber 36/36 ( kommer absolut INTE ha dubbla)
extraktor 421 ell 41 vet inte vilken som e bäst än för det har jag inte tästat än

det e grunden för motorn sen allt annat e jag sugen på att se vilka alternativ som finns
saab fördelare tex vilken modell sitter den på som många skriver om ? eller e det ignitor som gäller ? ( 123 e för dyyyr)

olje pumpen då ? jag har en galen ide på flöde som jag inte vet nån som tästat än å det e att sätta en servo pump på rem driften å så får man nog bygga om lite i tråget men det borde ju funka ?

ventil fjädrar då var kan man plocka dom i från ? en gammel b234/16v topp kanske ? nån som provat nåt annat ? det ska va lätt att få tag på ock billigt så klart.

tacksam för gammla trimm tipps =)
skillnaden mellan galen å geni e hår fin =D
gammle grejjer ...
dallemeballe

Re: budget bygge b20 tips på bonntrim

Inläggav fretchi » 2011-12-04 22:58

Oljepumpen kan du lämna som den är. Mät bara upp den så den är fräsch. Den flödar alldeles tillräckligt. Servopumpen är nog inte alls lämplig för en motors tryck/flödeskrav.

Fräscha standardfjädrar kan räcka om du inte har tänkt varva så mycket eller har jättevassa kamprofiler. Din enkelförgasare kommer nog ändå inte att orka leverera effekt på så höga varvtal.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav dallemeballe » 2011-12-04 23:55

ha ha ha ja vill ju så klart varva =D vet du om några fjädrar som nån testat från nån annan bil som funkar bra ? som e lätt att få tag på ?
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav Gunnar S » 2011-12-05 00:12

En nära vän till mig körde en VW 1500 (tvålkopp) med bonntrimmad B20 där bak i folkrace, för ett gäng år sedan. Det var nog den mest extrema Volvomaskin jag nånsin hört. Ventilfjädrar från Suzuki GSXr... (!!!) Dubbla Weber 45:or... Minns en backtävling i Skönviksbacken, Sundsvall. En svart 1500 med så bulig och kulhamrad kaross att det knappt gick att se ursprunget. Mycket positiv camber runt om. Plastrutor och fönsternät. Alla gånger 8500 rpm, flat out på 4:an. Bilen såg ut som det var sista resan men den lät som en Wankel. Jag har aldrig hört nåt liknande. Det var ren musik, mina herrar! Vet egentligen inte vad som var gjort åt den där maskinen. Tror det var ganska standard bottendel. Möjligen lite masserad topp och så de där ventilfjädrarna. Gick knappt att dra runt rovan för hand. Helt galet och mot alla fysikens lagar!! Vi lyckades behålla den en tid men sen gick den till Strömsund.
Volvos gulfärgade fjädrar räcker gott till din maskin.
Googla!
:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav dallemeballe » 2011-12-05 00:32

Gunnar S skrev:En nära vän till mig körde en VW 1500 (tvålkopp) med bonntrimmad B20 där bak i folkrace, för ett gäng år sedan. Det var nog den mest extrema Volvomaskin jag nånsin hört. Ventilfjädrar från Suzuki GSXr... (!!!) Dubbla Weber 45:or... Minns en backtävling i Skönviksbacken, Sundsvall. En svart 1500 med så bulig och kulhamrad kaross att det knappt gick att se ursprunget. Mycket positiv camber runt om. Plastrutor och fönsternät. Alla gånger 8500 rpm, flat out på 4:an. Bilen såg ut som det var sista resan men den lät som en Wankel. Jag har aldrig hört nåt liknande. Det var ren musik, mina herrar! Vet egentligen inte vad som var gjort åt den där maskinen. Tror det var ganska standard bottendel. Möjligen lite masserad topp och så de där ventilfjädrarna. Gick knappt att dra runt rovan för hand. Helt galet och mot alla fysikens lagar!! Vi lyckades behålla den en tid men sen gick den till Strömsund.
Volvos gulfärgade fjädrar räcker gott till din maskin.
Googla!
:wink:

8500 varv det e mycket mannligt!!! att det håller ? för jag har tänkt en del på det där med ventil fjädrar till b20 om man stoppar i jävligt hårda fjädrar så kan man nog varva extremt mycket men det kan ju inte hålla så läge tycker man det borde ju slita en del på ventilerna när dom smäller igen pga hård fjäder + att man då varvar runt 7000-8500 rpm inte minst kammen borde ju ta endel struk den med .. ja hadde en ide att fjädrarna kanske kan passa från nån small block tex, men jag kände på en sådan å den e så hård atte vipparmarna borde gå av =) ja vet dom duger garanterat problemet e de att ja e aldeles för snål för att köpa sådana =) därför skapade jag tråden " bonntrim" =) gammla motorer finns ju i drivor iaf där jag bor trim grejer till just b20 finns det inte mycket av men inte suzuki gxr i mina umgänges kretsar heller ... men satan vad frän ide att stoppa inn motocyckel fjädrar i en b20 trodde aldrig dom skulle vara hårdare =)
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav dallemeballe » 2011-12-05 00:52

en annan sak jag funderat på finns det nån "marin vev" till b20 som gör att man får mer liter som till b230 m,f ? kommer nog inte ha lust att lägga pengar på det om det finns men man vet ju aldrig e ju borta i en hel del delar dagligen så man kan ju komma över nån ganska biligt . hadde vart ganska fränt att få ut typ 2,4 liter på en b20 men har aldrig sett nån skriva nåt om det på div forum....
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav Gunnar S » 2011-12-05 09:04

Mig veterligt är det ju samma vevsläng på B20-B21 och B23. Det borde innebära att det går att montera en sk. "Marinvev" på en B20.
Den har 86 mm i slaglängd istället för original 80 mm.
Sen fanns det ju marinvarianter av B20 också. Lite osäker på slaget på dessa.

För övrigt "tror" jag att det var Suzuki-fjädrar i den där motorn. När det spänner så där så lär dt ge med sig nånstans. Jag tror att vipparmsbryggan får ta hela smällen, om man säger så.

Motorn var helt extrem men inget att åka och handla i. Ingen livslängd alls.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav fretchi » 2011-12-06 00:17

Marinvev är väl inte speciellt vanligt till B21/23 och absolut inte med den lösa hylsan framtill som möjliggör drevmontage á la B20.
Det billigaste skulle jag tro är att excenterslipa vevtapparna och köra med passande stakar till det.

Det är inte bara fjädrarna som är problemet om man ska varva. B20:s ventilmekanism är inte bra för att varvas, egentligen.
Tunga delar (och många) och en klen vipparmsbrygga. Stadigare vipparmsaxel och lättade lyftare osv kan aldrig skada. Du kan tappa en del lyft och framförallt duration på ventilen om ventilmekanismen flexar och flaxar hit och dit.

Ventilerna smäller aldrig igen fortare än kamnocken hinner undan, om du inte råkar ha för svaga fjädrar så de inte orkar vända ventilens färdriktning i tid. Kallas för övrigt ventilflyt. Nackdelen med för hådra fjädrar är slitage och flex i ventillmekanismen

Du verkar ju inte vilja bygga någon seriös motor, så gå loss med borrflugan i toppen, plana den också, drämm i en frän kamaxel och ett begagnat extraktorrör och gasa till det rasar. Det är ju inte direkt värt att lägga någon större tid på en motor som inte levererar speciellt mycket effekt och man dessutom aldrig vet om den ska hålla.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav dallemeballe » 2011-12-06 01:09

fretchi skrev:Marinvev är väl inte speciellt vanligt till B21/23 och absolut inte med den lösa hylsan framtill som möjliggör drevmontage á la B20.
Det billigaste skulle jag tro är att excenterslipa vevtapparna och köra med passande stakar till det.

Det är inte bara fjädrarna som är problemet om man ska varva. B20:s ventilmekanism är inte bra för att varvas, egentligen.
Tunga delar (och många) och en klen vipparmsbrygga. Stadigare vipparmsaxel och lättade lyftare osv kan aldrig skada. Du kan tappa en del lyft och framförallt duration på ventilen om ventilmekanismen flexar och flaxar hit och dit.

Ventilerna smäller aldrig igen fortare än kamnocken hinner undan, om du inte råkar ha för svaga fjädrar så de inte orkar vända ventilens färdriktning i tid. Kallas för övrigt ventilflyt. Nackdelen med för hådra fjädrar är slitage och flex i ventillmekanismen

Du verkar ju inte vilja bygga någon seriös motor, så gå loss med borrflugan i toppen, plana den också, drämm i en frän kamaxel och ett begagnat extraktorrör och gasa till det rasar. Det är ju inte direkt värt att lägga någon större tid på en motor som inte levererar speciellt mycket effekt och man dessutom aldrig vet om den ska hålla.
tack för bra förklarning... tanken e ju just att det ska hålla så om du har nå bra tips på nåt enkelt att bygga så det håller blir jag glad =) vill ju ha så mycket hästar som möjligt så billigt som möjligt + att det ska hålla ... som det ser ut hittils så har jag extraktor 421 D kam men funderar väldigt mycket på en F kam weber 36. fattas bara topp å block jag vill spara den som sitter i.. vågar man borra lyftarna sj ? eller e det bara dummt ?
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav dallemeballe » 2011-12-06 01:23

dallemeballe skrev:
fretchi skrev:Marinvev är väl inte speciellt vanligt till B21/23 och absolut inte med den lösa hylsan framtill som möjliggör drevmontage á la B20.

tack för bra förklarning... tanken e ju just att det ska hålla så om du har nå bra tips på nåt enkelt att bygga så det håller blir jag glad =) vill ju ha så mycket hästar som möjligt så billigt som möjligt + att det ska hålla ... som det ser ut hittils så har jag extraktor 421 D kam men funderar väldigt mycket på en F kam weber 36. fattas bara topp å block jag vill spara den som sitter i.. vågar man borra lyftarna sj ? eller e det bara dummt ?

jag har tänkt endel på det med trimmad b20 det e ju extremt lätt igentligen det e ju bara att läsa några trådar så vet man ju exakt vad man behöver MEN jag vill bygga nåt annorlunda som ingen provat hittils think out side the box helt enkelt.. så det där med GXR fjädrarna tyckte jag var extremt coolt det var annorlunda sånna tips vill jag gärna ha.. om det finns så klart :lol:
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav 142rallye » 2011-12-16 01:13

nu är jag som ja är men såhär funkar trimning i mina ögon, det finns 2 "läger" och det märker du på hur ja skriver vilket som är vilket haha :D

Bygg på beprövade delar till en sån typ av maskin, då håller det. Bry dig inte om saker som sånna lustiga fjädrar, borrmaskins lättade lyftare å andra prylar alá åsa-nisse.. det är inget som gör märkbar skillnad eller ger effekt vid dom effekt uttagen samt ger inte bättre hållbarhet.

sen den gamla klychan: massa hästar, billigt med bra hållbarhet är stött å nött sen urminnes tider och är i verkligheten inte sant på nått vis.
vi kan säga såhär som ett enkelt överslag, ju mer motorn skall varva ju mer kostar det.

vill du vinna hästar enkelt, gör en grundlig renovering, ta bort alla felaktiga toleranser. balansera vevslängen. då har du en bra grund med mer hållbarhet. okej de kostar några kronor men det är det värt.

ett exempel på en vettig gatmotor i mina ögon: borra motorn till 2,1liter. M-vevstakar med b21kolvar (hittar man i princip hos grannen) . lättat svänghjul. en vettig gat-kamaxel. standardlyftare
b30 stötstänger. köp en VETTIG topp som levererar det den ska, går att få tag i för bra pengar. viktiga är inte vilket "steg" den har utan vad som är gjort och om det passar ihop med det övriga delarna.
en brytarlös tändning, dubbla förgasare då jag inte tycker om tvåportswebrarna.
ett bra utformat grenrör av typen 4-2-1.
detta skulle utgöra en rolig maskin med trevlig körglädje under lång tid vid rätt behandling.

har mycket av domma delar i lager btw..

ELLER..!
ge fan i att röra bottendelen, sätt i en vass kam och kanske ett skelett svänghjul som grädde på moset för att vevsläng och ventilmekanism ska få känna att de lever. raggartopp med hemfilat så mycket så styrringarna försvunnit. 5mm planing för kompet och spikningarnas skull. toppa gärna med en halvrunkig weber 36a eller enkel weber 45a och extraktorrör!

okej ironin dallrar i texten ovan... tyvärr har jag fått åka med en glad yngling i en amazon med just den setupen och har aldrig varit med om en bil som gått så fruktansvärt dåligt. men ja du kanske förstår va ja menar. att bonntrimma innebär i många fall bara onödiga utgifter, över/underdimensionerade saker som inte har på motorn att göra och mer skruva än om man lägger till ett par kronor extra och får rätt direkt.

fyfan va bitter jag är... :mrgreen: har varit med om väldigt mycket trots min unga ålder på 21år hahaha :lol: :lol:
Bild
142rallye

Inläggav dallemeballe » 2012-01-19 02:30

tja hittade några ventiler i garaget som jag trodde jag hadde kastat... kollade dom med en magnet å dom visade sig att dom inte var magnetiska någonstans. då tänkte jag att dom ev va salt/natrium kylda ??

det står ett nummer på dom. tar avgas ventilen som ex den heter 419292 F out

har letat runt på nätet i några dagar utan resultat... nån som vet vad jag har ?? det är en 35 mm ventil om det hjälper som info ?

har hittat en topp som jag håller på att jobba med å om mina ventiler visar sig vara salt/ natrium så vill man ju gärna använda dom..

tacksam för svar

mvh mr bonntrimmare =D
dallemeballe

Inläggav dallemeballe » 2012-01-19 02:36

hey btw hittade en som ville sälja ett ignitor pertronix 2844 som säger att den passar på års modeller mellan 66 - 68 ?? jag är ganska säker på att alla b20 fördelare e typ samma (fast olika matrial å med /utan klocka) men annars samma ? nån som vet nåt om det ?
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav fretchi » 2012-01-23 22:24

Har ventilen ett litet "körnslag" i mitten av ventiltallriken kan det vara natriumkylda. Har du de lösa annars kan du skaka dem. Då hör du fort om skaftet är ihåligt och natriumet rasslar runt däri. Ingen direkt vinst med sådana ventiler dock, i varje fall på en sugmotor.

Alla B20-fördelare är "typ likadana" men inte exakt. Så det gäller att ta reda på vilket som passar till vilket.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Amarace » 2012-01-23 22:33

dallemeballe skrev:hey btw hittade en som ville sälja ett ignitor pertronix 2844 som säger att den passar på års modeller mellan 66 - 68 ?? jag är ganska säker på att alla b20 fördelare e typ samma (fast olika matrial å med /utan klocka) men annars samma ? nån som vet nåt om det ?

Är det 66-68 är det ju till en B18 fördelare, inte B20.
Amarace

Inläggav dallemeballe » 2012-01-25 18:20

Amarace skrev:
dallemeballe skrev:hey btw hittade en som ville sälja ett ignitor pertronix 2844 som säger att den passar på års modeller mellan 66 - 68 ?? jag är ganska säker på att alla b20 fördelare e typ samma (fast olika matrial å med /utan klocka) men annars samma ? nån som vet nåt om det ?

Är det 66-68 är det ju till en B18 fördelare, inte B20.

men skiljer fördelaren mellan dom två ?
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav dallemeballe » 2012-01-25 18:35

fretchi skrev:Har ventilen ett litet "körnslag" i mitten av ventiltallriken kan det vara natriumkylda. Har du de lösa annars kan du skaka dem. Då hör du fort om skaftet är ihåligt och natriumet rasslar runt däri. Ingen direkt vinst med sådana ventiler dock, i varje fall på en sugmotor.

Alla B20-fördelare är "typ likadana" men inte exakt. Så det gäller att ta reda på vilket som passar till vilket.

ok ok inget körnslag på dom här å inget rassel inni... verkar som att det e rost fria ventiler ? prövade montera dom i min topp men dom passade inte i ventilstyrningen för att dom var för grova i skaftet och knaster spåren skiljde sig med så det va inget jag kunde använda ändå....

funderar på om dom e till den äldre toppen ? jag har den från -74 å upp

ang födelaren så fanns inte annonsen kvar nu så då behöver jag ju inte tänka på det nåt mer
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav dallemeballe » 2012-03-13 23:48

nu börjar det närma sig .. nu har jag nästan alla delar utom stål drev och m stakar

men så kom jag å tänka på b30 där borde det väl sitta stål drev orginal ??
gammle grejjer ...
dallemeballe

Inläggav jonny » 2012-03-14 23:54

B20 och B21/B23 har aldrig haft någon marinvevaxel , det är endast till B230 det finns sådana då med 86 mm slag .

Vevaxlar med mer slag till B20 eller B21/B23 är excenterslipade eller strokeraxlar eller nya eftermarknads axlar med mer slag .

B30A har inte ståldrev från fabrik .

Satsa på beprövat trim , annars får du nog prova mycket som inte fungerar så bra och blir onödigt dyrt i slut ändan .

Om du ska använda weber 36/36 dcd använd K eller D-kam .
Vill du ha vassare kam använd dubbla weber/solex/dellorto 45:or , vassa kammar trivs bäst med en separat förgasarhals per cylinder .
jonny

Återgå till Trimmat/ombyggt