Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • budgetsänkning

budgetsänkning

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

budgetsänkning

Inläggav morglum » 2006-10-14 13:27

Ibland lönar det sig inte att lägga ner för mycket jobb på att göra en seriös sänkning bak. dvs, byta fjädrar, infästningar osv.

har någon här erfarenhet av \"omhärdnings\" sänkningen? dvs. hetta upp fjädern nertryckt, och kyla av den snabbt.

funderar mest på det praktiska. har en gasolbrännare, men hur varm måste fjädern bli? verkar svårt att få hela fjädern genomvarm. och räcker det med en trädgårdsslang sen vid avkylningen?
morglum

Re: budgetsänkning

Inläggav Gunnar S » 2006-10-14 23:36

morglum skrev:Ibland lönar det sig inte att lägga ner för mycket jobb på att göra en seriös sänkning bak. dvs, byta fjädrar, infästningar osv.

Det är inte för mycket jobb med att byta fjädrar på en gammal Volvo. Att hålla på & lattja med gassvets eller gasolbrännare ger dig bara mer jobb och dessutom pajjar du garanterat de enda fjädrar du har till bilen.

morglum skrev:har någon här erfarenhet av "omhärdnings" sänkningen? dvs. hetta upp fjädern nertryckt, och kyla av den snabbt. funderar mest på det praktiska. har en gasolbrännare, men hur varm måste fjädern bli? verkar svårt att få hela fjädern genomvarm. och räcker det med en trädgårdsslang sen vid avkylningen?

Jag skrev om detta redan på det gamla forumet. Att försöka sig på att värma ner fjädrar, lite på känn resulterar bara i besvikelse. Härdningsteknik är något mycket delikat som inte låter sig göras hur som helst. Att dessutom pyssla med avhärdning av bilfjädrar är rent dumdristiskt, eftersom du förändrar fjäderns alla kända egenskaper och endast tillför ett gäng okända... Det är ju i alla fall fråga om ett fordon avsett att köras med på allmän väg.
Resultatet kan i värsta fall innebära att du singlar av vägen.

Infästningarna behöver inte byggas om. För c:a 1000 lappen får du tag på en användbar sänksats till din bil. Dessa är smidda till sin rätta längd och avpassade till fordonets tyngd samt typgodkända för ändamålet. Dessutom kan du lägga undan dina originalfjädrar för ev. framtida bruk.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Elias » 2006-10-15 14:23

Lite Offtopic kanske men; Vart får man tag på en billig men bra sänkningssats till en 142:a -73?
Användarvisningsbild
Elias

Inläggav Gunnar S » 2006-10-15 20:31

Jag saxar lite snabbt ur KG-Trimnings katalog... Ok: De är lite dyrare än den där 1000 lappen. Notera dock att priserna gäller 4 hjul.

Lesjöfors Sportfjädrar

Modell/år BEST NR ANM SÄNKNING PRIS/SATS

140-ser 1967-73 TÜV 16-7100 1 30mm 1475:-

140-ser 1973-74 16-7101 2 40mm 1515:-

160-ser 1967-73 16-7102 1 30mm 1770:-

160-ser 1973-75 16-7103 2 30mm 1885:-

1. Bakfjädern inkonad i båda ändar. 2. Bakfjädern inkonad i ena änden.

Det finns flera återförsäljare. Snoka lite på nätet!
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav C Upp » 2006-10-15 20:53

Mekonomen och Micro säljer väl samma fjädrar så slipper man frakta dom också. Till samma priser.
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav morglum » 2006-10-16 01:19

ok... det var intressant att få reda på hur det ligger till med den här typen av sänkning. jag kanske tänker till en extra gång innan jag eventuellt ger mig på det. men bilen köpte jag för 2000:- och den är så nergången så den kommer bara duga till buskörning i vinter. altså inte lönt att köpa sänkningsats ens för 1000:- men jag får se. kanske bygger om infästningen och tar 240fjädrar och kapar i eller nåt sånt.

men i praktiken är det altså möjligt att genomföra en en sänkning där man härdar om fjärdern? kan tänka mig att metallen blir lite sprödare och att risken finns att hela fjädern går av. men intressant ändå att det är möjligt att göra det.
morglum

Inläggav C Upp » 2006-10-16 11:22

Kapa hellre orginalfjädrarna än att försöka värma ner dom. Det är ju som sagt inte svårt att lossa dom, och enkelt att ta vinkelslipen till dom...
Användarvisningsbild
C Upp

Re:

Inläggav Gunnar S » 2006-10-16 12:55

morglum skrev:ok... det var intressant att få reda på hur det ligger till med den här typen av sänkning. jag kanske tänker till en extra gång innan jag eventuellt ger mig på det. men bilen köpte jag för 2000:- och den är så nergången så den kommer bara duga till buskörning i vinter. altså inte lönt att köpa sänkningsats ens för 1000:- men jag får se. kanske bygger om infästningen och tar 240fjädrar och kapar i eller nåt sånt.

men i praktiken är det altså möjligt att genomföra en en sänkning där man härdar om fjärdern? kan tänka mig att metallen blir lite sprödare och att risken finns att hela fjädern går av. men intressant ändå att det är möjligt att göra det.

Om du köpte bilen för 2000 och inte vill så mycket annat med bilen än att busa runt lite i vinter så verkar det överkurs att härda om fjädrarna. Du kan dessutom inte härda fjäderstål med hjälp av kallvatten ur trädgårdsslangen. Fjäderstålet blir i detta ögonblick lika stumt som ett armeringsjärn, med det tillägget att stålet blir sprött och spricker i första gupp. Om du nu skulle få tag på ett företag som pysslar med avhärdning/härdning så vill dom ändå inte befatta sig med gamla stygga & rostiga fjädrar. Att bygga om infästningarna till 240 typ, som du beskriver, drar ju ändå upp kostnaderna på ett sånt här projekt. Varför gå över ån efter vatten?

Lyssna istället på C Upp och kapa hellre fjädern till önskad höjd. Nackdelen med denna operation är dock att översta, eller understa varvet försvinner och fjädern kommer att; liksom "stå på tå". Bilprovningen kan därigenom ha synpunkter på hela tillställningen. Hela idén med en kortare sänkfjäder går dessutom förlorad. Sänkfjädern är inte bara kortare, den är också hårdare i sin sk. sättning. En kapad originalfjäder är ju inget annat än en kapad originalfjäder...

Ett tips är att snoka runt på te x. Blocket efter begagnade sänkfjädrar. Dessa kan ju ha fullgod funktion & kosta hälften så mycket.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav mora » 2006-10-18 18:58

Nu är det väl så att bakfjädern är inkonad i båda ändar och då är det ju inte bara att kapa.

Fick själv tag i en sänksningssats på tradera för dryg 500kr tror jag.

Dock det dåliga med dessa sänkningssatser är att det inte är i närheten av så låga som man vill ha bilen.
mora

Inläggav JE Jr » 2006-10-19 12:59

Örebro fjäderservice elelr Dr Olsson elelr vad de heter nuförtiden har en sänksats som sänker 50mm! Blir riktigt fint det!
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Re:

Inläggav mora » 2006-10-20 15:14

JE Jr skrev:Örebro fjäderservice elelr Dr Olsson elelr vad de heter nuförtiden har en sänksats som sänker 50mm! Blir riktigt fint det!

Säkert? Sökte och hitta detta: http://www.fjaderservice.se/

Om det är som du säger så måste man ju köpa nya fjädrar.
mora

Återgå till Trimmat/ombyggt