Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Slutat att starta, B20

Slutat att starta, B20

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Slutat att starta, B20

Inläggav 2305Andersson » 2016-04-19 20:40

Hejsan allesammans. Är helt ny på forumet och skapade mitt konto för att jag har kört fast när de gäller att få start på en B20.

I mina ungdomsår så har jag haft 3 st 142:or, dock va en a-traktor.
Planer smids för att skaffa en ny inför nästa vinter så att man kan ha ett projekt.

Nu vidare till de jag har problem med.
Jag håller på och hjälper ett par arbetskollegor att få igång deras 142:a med nyligen bytt B20 (Den gamla lyckades dom att skjuta hål i sidan på)
Vi lyckades få start på den efter att tändningen stod fel, men nu är den rätt inställd. Idag så skulle jag hjälpa till med att byta bränslepump och ventilkåpa+packningen.
Efter att pumpen vart bytt så provstartades allt och då startade den direkt.
Sen när arbetstiden va slut vid 17.00 så ville den inte starta.
Har inte hunnit att felsöka så mycket men skulle gärna vilja ha en lista från början till slut som man kan gå efter. De enda som jag har gjort är att jag provat och bytt tändspole, fungerar. Nu börjar alternativen bli mindre och det känns som att de är ett problem nånstans i rotorn/fördelaren?

Jag hoppas på att få ett snabbt svar för bilen måste bli klar tills på Fredag :-/

Mvh Fredrik
2305Andersson

Re: Slutat att starta, B20

Inläggav Gunnar S » 2016-04-20 09:01

Hej Fredrik & välkommen till forumet!

Medlemmarna på detta diskussionsforum är oftast väldigt eftertänksamma och vill gärna vrida och vända på allting ett par varv.
Med detta sagt kanske du inte ska förvänta dig mirakel, innan fredag.

Men:
*Hur ser det ut med bränslefilter? Kan vara skit i ledningen som inte lyckades täppa till vid en snabb provstart. Borde ha märkts om ni drog en repa och inte bara startade och stängde av.
*Sitter pumpen riktigt monterad? Borde den göra eftersom motorn startade.
*Förgasarmembran (Stromberg)? Ska egentligen inte påverka själva uppstarten... fast kan ge upphov till spökerier om det har tappat spänsten.

Du misstänker själv nåt problem med tändningen. Varför skulle tändningen plötsligt sluta fungera?
Prova i såfall att byta Rotor - Brytare - Kondensator också, för att utesluta den sidan av saken. Glöm inte att ge fördelaraxeln ett par droppar olja i filtpackningen under rotorn, när ni ända har isär grejorna.

Om bilen startar efter tändinställning så lär den ju inte "gå ner sig" bara för att ni lämnar bilen några timmar. Volvo B20 är ju inte direkt raketforskning och har man bara gnista och bränsle så ska den smälla igång. Jag sätter en slant på skit i soppaledningen eller Kondensatorn (Kan lägga av helt apropå och bilen blir stendöd).

Bild
Gunnar
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re: Slutat att starta, B20

Inläggav 123 GT » 2016-05-01 20:20

Lossa bränsleledningen vid förgasaren och kör runt startmotorn så ser du om den pumpar fram bensin. Använd en flaska eller något så du inte sätter eld på bilen. Börja där så kan du konstatera om det är bränsle eller tändning du har problem med.
AVG
123 GT

Återgå till Trimmat/ombyggt