Tjenamors!
Tänkte lägga upp mitt lilla projekt här! Har planer som lutar åt att etanolkonvertera en b20! Tänkte ventilera lite åsikter, tankar och allmänna funderingar med er här på forumet. Nån här kanske rentav redan spritkonverterat sin b20 nån gång?
Tänkte börja med att dra motorreceptet:
B20 borrad till 2.2l (tänkte använda 6bultsstakar med 24mm hål för kolvbulten samt 93mm b21e kolvar, nån som har erfarenhet av dessa?)
B20 topp från 1975, dvs lite mer gods ovanför avgaskanalerna samt aningens större ventiler än de äldre om jag förstått det hela rätt. Tänkte dra av 3-4mm på denna, fungerar det? Porta avgaskanalerna grovt samt försöka snygga till insugskanalerna lite.
SU Hif6 gasare med rejäla trattar, nån som vet lämplig bestyckning, renoveringssats? samt vart man införskaffar detta. Tror att jag bör leverera ca 30% mer bränsle än på en vanlig bensinmotor?
Extraktorgrenrör (hemmasnickrat 4-->1) rätt klen rördimension, tror det kan ge rätt harmonisk karaktär till motorn.
Alu.fördelare märkt 085, nyren, är det värt att köpa brytarlöst?
Sist men inte minst, va skall man använda för kam? Personligen är jag inne på en R kam. Frågan är väl då om man behöver ha andra ventilfjädrar till toppen? C, D och K känns lite väl klent enligt mitt tycke, F har jag hört vara en dålig kam, vad anser ni?
Utöver detta funderar jag på om det är värt att lägga ut pengar på ett lättat svänghjul, ståldrev och lite sådant? Lägger upp bilder och skriver allteftersom arbetet fortskrider! Vore hyvens om ni kunde hjälpa en konfunderad 18åring !
Björn