Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • mystiskt startproblem ibland

mystiskt startproblem ibland

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

mystiskt startproblem ibland

Inläggav hesselgren » 2010-04-17 20:37

fakta.
142 71-
b20a
har monterat dubbla su och ställt in dom efter boken.
elektronisk tändning MSD 6a med blaster2 spole

har fått nå knas med bilen nu.. ställde ju häromdagen in förgasarna justerade nålsätena efter boken, efter det som problemet kommit.. innan inställningen gick den skitkasst, nu går den skitbra.

startar klockrent kall, halvchoke underlättar aningen men inte nödvändigt. startar på första varvet

startar även direkt när jag stänger av och startar igen osv.. går skitbra. svarar fint på gas inget bludder osv

MEN, när man tex åker på lunch, eller nu när jag var och handlade. dvs man kör bilen ca 7minuter, sen stannar och lämnar bilen i en halvtimme. då är den HELT omöjlig att få igång.. man kan nöta i evigheter och den bara tänder till då och då..

när jag kolla nu var stiften sotiga så ställde ner blandningen lite men då gick den kasst. ställde tillbaka blandningen till den gick bra igen..

men blir inte klok på det här.. fattar inget..

tips mottages gärna!
hesselgren

Re: mystiskt startproblem ibland

Inläggav Mattias Edeslätt » 2010-04-18 09:47

Låter som ånglås i förgasarna för att de blir för varma. Sitter där plastdistanser mellan insug och förgasare? Dessutom ska det sitta värmesköldar under förgasarna för att skydda mot strålningsvärmen från grenröret.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Inläggav hesselgren » 2010-04-18 09:53

Mattias Edeslätt skrev:Låter som ånglås i förgasarna för att de blir för varma. Sitter där plastdistanser mellan insug och förgasare? Dessutom ska det sitta värmesköldar under förgasarna för att skydda mot strålningsvärmen från grenröret.

åfan! låter ju sannolikt faktiskt

bakelitplattorna mellan förgasare och insug sitter där ja.

inga sköldar dock!

har dock inte alls upplevt att förgasarna blir speciellt varma, sålänge den går så är dom iskalla
hesselgren

Inläggav Epsi » 2010-04-18 10:38

Det är för att du hela tiden kyler dem med bränslet som passerar igenom dem. Montera värmeplåtar eller hitta på något bra sätt att kyla dem så blir det troligtvis skilnad:)
Epsi

Inläggav hesselgren » 2010-04-18 16:25

japp förstår att soppan kyler fint. och kopparna över är bra kalla dom med, det antar jag är luft som kyler dom. är ju fortfarande ingen direkt värme ute nu..

jag ska montera sköldar!! så återkommer jag ang hur det gått.

fler tips under tiden mottages gärna..

och som sagt hade aldrig detta problem innan jag ställde ner nålsätena.
hesselgren

Återgå till Övrigt