Hej är ny här på forumet och vet inte om jag lägger detta topic under rätt ämne, Admin får gärna flytta det om jag är helt ute och cyklar.
Problemet som jag har gäller min volvo 142a från 1970.
Upptäckte efter köpet att bilen lutade lite på förarsidan i bak. Min första tanke var givetvis att stötdämparen där blivit lite trött med åren. Men förra ägaren berättade då att dämparna i bak var bytta för mindre än ett år sedan. Det som inte byttes var fjädrarna. Så nu igår så byttes samtliga fjädrar på bilen till VPs Performance fjädrar (sänker 30mm). Men problemet kvarstår!
Bilen lutar på vänster sida, det skiljer ca 25mm på vänster och höger sida i bak och ca 20mm i fram, förar sidan är alltså lägre.
Alla dämparna känns bra och är relativt nya, bilen har bara rullat ca 100mil de senaste 3 åren med den förra ägaren (äldre herre) som ägt bilen sedan -77.
Det vi märkt när vi mätt på bilen i alla dess tänkbara vinklar och vrår är att pga att bilen lutar så skiljer sig även måttet mellan hjulet till fälgkanten i bak med ca 15mm. Alltså det ena bakhjulet sitter närmare fälgkanten än det andra.
Så nu är frågan.. Vad ska jag göra för att få bilen rak, och för att få likvärdigt mått i hjulhusen?
Någon som haft detta problemet och kommit på någon bra lösning?
Tack på förhand.