Som sagt, svärfar gick o köpte en gul 71´a express idag,, i bilen så står det att den har medlemsnummer nr.1 i express-klubben, har den tillhört skaparen av klubben då kanske?
Helt korrekt. Bilen har då tillhört Per Sandevik som var Expressklubbens grundare.
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben
PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Hoppas din svärfar är nöjd med den fina Expressen som har sitt ursprung från Enviken i Dalarna. Bilen köptes ny av en sotare. Frun i huset bestämde att bilen var för fin för att användas i sotaryrket så det blev att jobba vidare med duetten. Expressen blev finbil. Ett klokt beslut och då jag fick möjlighet att köpa bilen och via Falun åkte till Stockholm, slog mätaren om till 9.000 mil. Då jag sålde bilen hade den gått 14.500 mil vill jag minnas. I Expressklubben brukar vi tala om att bilarna var inkörda först då de gått 25.000 mil, så svärfar har många spännande mil framför sig.
Jepp, jag startade Expressklubben och därmed den graverade skylten med melemsnummer 1 för 25 år sedan. Var på 25-årsjubileum i Vingåker nu i Juli och det känns alltid lite extra då man ser dessa fanstastiska bilar. de flesta har ju en betydligt tuffare historik än min f.d. "sotarbil". Ofta var de hantverksbilar som fick gå i ur och skur och även släpa tung last i och efter bilen. De flesta Expresserna var ofta i betydligt bättre mekaniskt skick än vad karosserna vittnade om.
Inom klubben hade vi ganska måttliga krav på bilarnas skick, det viktigaste var ju att vi träffades som människor och Expressägare, även om alla medlemmar inte hade en (fungerande) Express. Sommarträffen är höjdpunkten och då korar man "Risigaste Expressen" som då får alla priser - något man behöver för att hålla bilen vid liv till nästa sommarträff.
Idag vet ingen hur många Expresser som återstår av de ca 4.500 tillverkade bilarna - de första kom 1970. En sak vet man i alla fall; dessa bilar tog många mäniskor många tusen mil och bilarna var både säkra, bekväma och driftsäkra och rymliga (jämför gärna med andra bilar vid den tidpunkten).