Det går väldigt sakta men det går frammåt, För varje fel jag fixar dyker det upp ett nytt...
Just nu är det brytaren som ställer till det för mig, själva plattan som brytaren skruvas i far ikring som en vante. Jag begrep inte varför och det började regna å blåsa när jag kikade på det idag så ska undersöka närmare i morgon/helgen. Hade dock en gammal fördelare liggandes lös hemma som jag skruvade isär för att försöka få nån klarhet i vad som kunde vara fel och jag är nu ganska säker på att kulan/metallblecket som håller kulan på plats är försvunnen på något mystiskt sätt... detta gör att plattan som brytaren sitter i blir "justerbar" och lever sitt eget liv men allt annat än konstant brytaravstånd som följd.
Jag tycker mig även ha ett relativt stort glapp axiellt på fördelarens axel, är det något man kan göra nått åt eller ska dom glappa i den ledden? sitter det något sepparat lager för detta eller är det kamaxel/fördelardrevet som är slitet?
Måste även passa på att säga att Bilbolaget i östersund (lokala volvohandlaren) har slagit mig med häpnad, var där å köpte några småsaker till en v70 och när jag fått det jag skulle ha så frågar reservdelsmannen om det var något mer jag behövde. Jag svarade mest på skämt att
- Jovisst behövde jag mer saker, tätningar till insprutarna på en 144 gl men något sådant har du väll inte på lager?
- Hmm, vet du vad du har för insprutningssystem? svarade han samtidigt som han böjde sig ner och plockade fram en gammal gulnad pärm under disken.
30 sekunder senare räcker han över pärmen uppslagen med en sprängskiss över D-jetronicsystemet. Efter att ha pekat på vilka saker jag är ute efter och en snabb sökning i datorn så visar det sig att han visst har sakerna på lagret.
När jag fått tätningarna och betalat så frågar han tom om jag vill ha en kopia ur pärmen.
Jag trodde faktist aldrig att jag skulle få uppleva att gå till en volvohandlare och köpa saker till en så här pass gammal bil, har försökt i göteborg några gånger men det har knappt gått att få tag på saker till betydligt modernare bilar änsinggång. Och här var det raka motsatsen, dels har dom sakerna jag är ute efter på lager, bara det är ju förvånande, att dom dessutom har kvar volvos gamla reservdelskataloger är ju lite speciellt. Att nämnda katalog stod under disken och inte inne på något dammigt lager eller arkiv är i mina ögon en mindre sensation!
It made my day!