thobe skrev:Allt verkar vara ok utom centrifugalvikterna och deras pinnar (som sitter ihop med brytarklacksaxeln) som är mkt slitna.
Det är inte så slitet åt det håll som gör att vikterna spänns ut men däremot inåt, när det inte blir nån c-kraft.
Vad göra åt detta och vad har det för betydelse? Slammer eller fel tändning....
Fördelaren på en äldre bilmotor är ju akilleshälen eftersom den skall distribuera och fördela strömpulserna till tändstiften. Detta ska också ske i exakt rätt ögonblick för att maskineriet ska leverera effekt. Om allt annat är tip top men just denna detalj fallerar så känns ju motorjobbet rätt bortkastat... Den här lilla grejen måste skötas om och servas ibland. När pinnarna och centrifugalvikterna slits hamnar allt snett. Den som är lite händig kan göra rent alltihop och sedan påföra nytt material med svetsen. Sedan slipa ner till rätt toleranser på pinnar och vikter. Det är dock en knepig operation. Allt är så smått och beroende av att det blir exakt. Jag har funderat på att själv skaffa mig en fördelarprovbänk. De brukar dyka upp ibland i annonser. Då kan man justera in rätt tändkurva till sin motor. Även om man kör brytarlöst så ska ju själva mekaniken fungera utan trassel. En sån apparat skulle pryda sin plats i verkstan och kunna ge lite sidoinkomster...
Jag har tidigare berättat om de reservdelsmän som liknar mest fågelholkar, bakom disken, när man påtalat problem med sin fördelare. Inbitna volvogubbar som likt förbenat inte begripit hur viktig denna detalj är för att få rätt snurr på bitarna. Jag lyssnar inte på såna där längre.
Du får både slammer (även om du inte hör det genom allt annat oväsen) och fel tändningskurva.
Nånstans borde nån sitta på ett reservdelslager till Bosch-fördelare.
Det närmaste jag kommer nån som kan nåt om fördelardosan är Ronwill Speedshop på Gotland.
http://www.ronwill.se/index.html
Annars får man besöka gamla skrotgårdar och plocka ihop ett eget lager med bra o ha grejor.