Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vintertrubbel!

Vintertrubbel!

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Vintertrubbel!

Inläggav Gunnar S » 2011-01-07 01:06

Härligt Hasse!!
Själv brukar jag åka 43,5 km, titt som tätt... 8)
:shock: åt nord nordost.
Vore fan så mycket ballare att göra trippen i en Amazon än i den onämnbara & moderna importbil jag trotsar snöstormarna med.

Den bilen är i den här kulören...
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-01-07 07:31

Amarace skrev:
Amazon_Sleper skrev:Ja men förvärmning av gasare på skotrar kom inte fören flatside förgasarna fans inte på dom äldre med rundtrottel. Men har som sagt alldrig haft de problemet på varken trakton från 57 utan förvärmning ej heller på skoter eller någon av bilarna...

Sen var de ju tal om K-sprit som är just för å motverka is proppar men personligen ger jag inte mycke för K-sprit är ju till 80% vatten..

Känns spontant som att du inte kört så mycket på vintern med en B18/B20 utan förvärmning? Med original B20 luftburk som man bara tar bort förvärmningen på så får man problem, kanske inte så mycket, men det blir mer ojämn tomgång m.m. Och om du kör landsväg länge i samma fart, då är de risk att vakumkolven fastnar, har råkat ut för det många gånger, då gäller det att vara kall och köra med nyckeln som gas :) Med förvärmning råkar man aldrig ut för det, det hjälper om man drar en slang till kylaren också, som på dom äldre luftburkarna.
Vi bor ju ungefär i samma klimat, så vi borde ju råka ut för ungefär samma.

Skotrar har jag haft problem på, när det inte sitter nån original luftburk, men det är oftast så varmt i motorrummet på en skoter så att man inte råkar ut för det problemet på samma vis om man kör med öppet filter eller utan. Och det har även hänt med membranförgasare nån gång att det frusit, men då pratar vi Snotric Gul där förgasaren sitter i det fria :)

Har kört till större delen med B20 vinter tid faktiskt :lol: Då jag bytte motor till B23 sen :P Men har inte upplevt nå problem på 145an heller å den har rullat till å från hela vinter å vi har haft bitvis 37grader.. Men de kvitar har som sagt inte upplevt de förut, vet inte om de har med att de är lite fukt i luften i sollefteå trakten eller vad de är :?

Sen de om K-sprit har jag faktiskt läst ett test i någon biltidning för många år sedan å tidningen måste ha vare bra gammal redan då :P MEn vet ej om de är fejk häller ändå inte de i tanken då enda bilen jag gjort de på är enda bilen jag haft tendenser till å frysa året efter skippa jag de å slapp problemen.. Slump eller ej de har jag inga djupare analyser om :P
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav 142 » 2011-01-07 11:26

Att köpa en 0,5liters flaska med K-sprit(för 25-30:-?) å ösa på nuförtiden är mest pengaslöseri.

0,5 liter K-sprit räcker till 50 liter bensin har jag för mig det brukade stå på förpackningarna fast numera så är det ju 5% etanol i BF95 och tankar man 50 liter BF95 så är det ju redan 2,5 liter etanol i det..

Fast om man nu prompt vill ha lite extra frysskydd i soppan så får man ju ett par liter E85 för 20:- istället för en halvlitersflaska K-sprit för 30:-..

Inte bara otäta tanklock som är boven till vatten i tanken, förvara en bil i ojämna temperaturer så kommer luft att åka in å ut genom tankens ventilation och vattnet i luften får möjlighet att fällas ut/kondenseras inuti tanken.

/ P
Användarvisningsbild
142

Inläggav Hasse63 » 2011-01-07 23:38

Skulle K-sprit innehålla 80% vatten så innehåller E85 eller etanol lika mycket och då skulle etanolbilarna gå på 80% vatten... inte troligt eller hur för det är "samma" bränsle.

Har fått ispropp trots att jag tömt tanken och trots att jag kör på BF95 i amazonen, så mer K-sprit/ etanol/ E85 eller E75 som det är/ heter vintertid i tanken underlättar. Vad man bör ha vintetid är ett nytt/ bra batteri för det underlättar ENORM om trasslet /proppen är framme, är det kallt och - 25 - 30 grader så vill man fan inte vara utan batteri mitt i skogen... mitt i natten... IN NOWHERE... Då ropar man på mamma och håller tummarna att det kommer nån... :|

Amazonen får vila i vinter för jag kör nu en Pegg 605 Srti även den med nytt batteri :wink:

Vintertrubbel vill ingen ha, så utrusta bilen med en påse med varma kläder vantar och mössa, extra Etanol/E85 i tanken och ett bra/ nytt batteri, spade mm. Töntigt ? Nä inte då man behöver påsen :wink:

lite OT men...
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amarace » 2011-01-08 02:22

O har man den där påsen och verktygen m.m. så råkar man banne mig inte ut för nåt, men har man det inte, ja då kan man räkna med trubbel :) Murphys lag helt enkelt.

(själv har jag alltid med mig verktygslåda, bogserlina, startkablar samt ofta ett extra batteri, spade, kylarvätska, olja, kabelskor och lite kabel samt lite skruv o mutter, najtråd o eltejp, filt finns alltid i bilen också liksom handskar)
Amarace

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-01-10 22:21

Hasse63 skrev:Skulle K-sprit innehålla 80% vatten så innehåller E85 eller etanol lika mycket och då skulle etanolbilarna gå på 80% vatten... inte troligt eller hur för det är "samma" bränsle.

Har fått ispropp trots att jag tömt tanken och trots att jag kör på BF95 i amazonen, så mer K-sprit/ etanol/ E85 eller E75 som det är/ heter vintertid i tanken underlättar. Vad man bör ha vintetid är ett nytt/ bra batteri för det underlättar ENORM om trasslet /proppen är framme, är det kallt och - 25 - 30 grader så vill man fan inte vara utan batteri mitt i skogen... mitt i natten... IN NOWHERE... Då ropar man på mamma och håller tummarna att det kommer nån... :|

Amazonen får vila i vinter för jag kör nu en Pegg 605 Srti även den med nytt batteri :wink:

Vintertrubbel vill ingen ha, så utrusta bilen med en påse med varma kläder vantar och mössa, extra Etanol/E85 i tanken och ett bra/ nytt batteri, spade mm. Töntigt ? Nä inte då man behöver påsen :wink:

lite OT men...

NEj har som sagt inge konkret bevis på de, men anser lik väl att en bil ska gå lika bra på vintern som på sommaren utan K-sprit för annars har man vatten i tanken för inte ens i norrland e de så kallt så bensinen fryser..

Där i mot så en annan gör de så delar helt din åsikt om påse även om jag själv är lite dålig på den punkten trots att jag har 3mil in till stan å jag bor bra precis i skogen :lol: Närmsta grannen är mormor å en tant som är 96år, men lugnt å skönt är de..
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav DrBoost » 2011-01-11 09:24

Hej!

Jag har kört många vintrar med B20A utan luftförvärmning. (1985-1994)
Några enstaka gånger vid fuktigt väder och temperaturer kring nollan, så haltade motorn något lite då man frikopplade efter en längre tids landsvägskörning. Annars aldrig några problem.
B235R, B234R+, 318-3, B20A, S4, A35, 51J, 4/3, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L, + lite till....
Användarvisningsbild
DrBoost

Inläggav montage » 2011-01-12 12:48

Som TS har jag bara kunnat följa denna diskussion då jag inte har haft något större att tillägga. Men nu åter till MIN bil :).

Jag har nu lokaliserat problem till fördelarlocket :?: . Konstigt nog så hjälper det att knacka till på fördelardosan då bilen vägrar starta. Har testat ett flertal ggr nu och det funkar. Dosan och kablarna är relativt nya (cirka nåt år) och jag hittar ingen kondens i locket. Vad kan nu detta vara?
montage

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-01-12 16:54

Om jag inte miss minner mig så var de ett liknande problem på morsans 240i å kunde konstateras de var ingjutna kolledar i locket efter byte hoppa den igång snällt å fint.. Du kan inte pröva något gammalt om du har de liggande?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Gunnar S » 2011-01-12 18:24

montage skrev:Jag har nu lokaliserat problem till fördelarlocket :?: . Konstigt nog så hjälper det att knacka till på fördelardosan då bilen vägrar starta. Har testat ett flertal ggr nu och det funkar. Dosan och kablarna är relativt nya (cirka nåt år) och jag hittar ingen kondens i locket. Vad kan nu detta vara?

Det där har jag också varit med om. Bilen började i det fallet gå sämre, det var mörkt och naturligtvis hade jag inga verktyg med mig. Jo, en stor mejsel. Alltför stor för att göra nån direkt nytta i fördelarmekarsammanhang. Fast jag daskade till på fördelarlocket och efter det gick bilen som en klocka.

Det kan egentligen vara vad som helst och som vanligt lika frustrerande när man lagat nåt men efteråt inte vet hur det gick till.
En lösning på gåtan kan vara att man helt enkelt knackar bort just den droppe kondens som får systemet att klicka. Sotflagor som släpper från kontaktklackarna kan vara en annan förklaring. Att man kan påverka själva brytarspetsarna med en slumpriktad knack på locket tror jag är mindre troligt.

Fast man vet ju aldrig...
:wink:
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav fretchi » 2011-01-12 19:03

Eller så kan det vara det fjädrande kolet i mitten som ligger an mot rotorn som hakat sig.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Gunnar S » 2011-01-16 13:51

fretchi skrev:Eller så kan det vara det fjädrande kolet i mitten som ligger an mot rotorn som hakat sig.

Ja, det är ju en klassiker. Antingen fastnar kolet i toppen eller också fjädrar det inte tillbaka och snart har rotor och fördelarlock svarvat ihop sig. Symtomen på dysfunktion kan vara ungefär desamma.
Kanske var första alternativet som montage råkade ut för...
:wink:
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav montage » 2011-01-21 14:46

Okej, UPDATE. Jag lyckades inte hitta mitt gamla fördelarlock så jag åkte in till stan och införskaffade mig ett nytt lock och rotor. Då jag jämnförde den nya rotorn mot den gamla så insåg jag att det var nog väl på tiden att den byttes då slitaget var markant. I alla fall. Jag bytte till de ny grejerna men nej då. Problemet är fortfarande där. Bilen ville inte starta och efter några knack på locket så hoppade den igång. Saken är att även ifall den startar och är varm så måste man hålla varvet uppe på motorn, annars dör den. Detta leder till att jag konstant får åka med choken dragen, även då bilen är varm. Att köra bilen nu är som att spela ryska roulett. Man vet aldrig när den ska dö. Varje korsning är en kamp. Vad kan nu detta vara? Kan det vara kondensatorn som spökar? Brytarna?
montage

Inläggav Gunnar S » 2011-01-21 14:53

montage skrev:Okej, UPDATE. Jag lyckades inte hitta mitt gamla fördelarlock så jag åkte in till stan och införskaffade mig ett nytt lock och rotor. Då jag jämnförde den nya rotorn mot den gamla så insåg jag att det var nog väl på tiden att den byttes då slitaget var markant. I alla fall. Jag bytte till de ny grejerna men nej då. Problemet är fortfarande där. Bilen ville inte starta och efter några knack på locket så hoppade den igång. Saken är att även ifall den startar och är varm så måste man hålla varvet uppe på motorn, annars dör den. Detta leder till att jag konstant får åka med choken dragen, även då bilen är varm. Att köra bilen nu är som att spela ryska roulett. Man vet aldrig när den ska dö. Varje korsning är en kamp. Vad kan nu detta vara? Kan det vara kondensatorn som spökar? Brytarna?

Det räcker nog inte att byta bara locket.
Du står vid ett vägskäl här. Antingen byta ut spetsar, konding och rotor eller så tar du och hittar en komplett fördelardosa - att kastbyta med, på prov.
Jag skulle nog prova alternativ 1 först och främst. Känns lite brytarrelaterat, dina bekymmer. Med kondensatorn har jag upplevt att den stund den börjar krångla så får man väldigt orolig gång i maskinen. Om man sedan slår av så går inte bilen att start igen. Fast det är ju kanske olika erfarenheter.
:)
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Daniel » 2011-01-22 01:25

Kondensatorn låter inte helt osannolikt.

Jag är inte så insatt i fördelarens inre, men kanske kan vara något där som är av och som flyttar lite på sig när du knackar på den.

Testa byta "förbrukningsdelar", ställ tändningen och hjälper inget av det så testa utbytesfördelare.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav montage » 2011-01-22 17:11

Jag noterade att den kontakt som sitter innutifördelaren som går från brytaren till kondensatorn satt löst på stiftet. Klämde till den och nu har bilden startat fin fint i ett dygn iaf. Har väl blivi en 4 kallstarter utan att beöva knacka. Däremot så måste jag fortfarande köra med choken dragen för att bilen inte skall dö. Tjuvluft? Fukt?
montage

Inläggav Hasse63 » 2011-01-22 22:07

provat byta tändkabeln mellan lock och tändspole?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-01-23 01:02

Låter precis som min traktor :P Äfter mycke letande av fel kunde de konstateras att den drog tjuvluft i både insug å runt förgasarfoten :evil: Å den jäveln skumma sig så att 2 cylindern var helt död ändå är de siames portar på den (B16c)..

Men i alla fal köp en flaska start gas å spruta överallt där de kan tänkas läka så märker du ju fort om de är så..
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav fretchi » 2011-01-23 02:41

För låg tändning kan ge dålig tomgång också.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Föregående

Återgå till Övrigt