Hej!
Då var det dags att berätta om allting som hända från den dagen jag köpte denna (skrothög) tills den läckerbiten den är idag...
2005/10/19
Allt var en helt vanlig dag, och jag kände att jag ville köpa en bil så jag gick till min granne och köpte en Volvo 144:an som stått avställd sedan 2000/10/28. jag köpte den för 1000:- den var väldigt dammig (hade stått i en lada) och den hade gått 315024km... jag tänkte det att då är den lagom inkörd
Allting fungerade och verkade vara i sin ordning... fast den var besiktad 1:a oktober 2000 och han hade fått 3 2:or och en 1... Det var en tvåa på en rostskadad bärarm fram högre övre
En tvåa på CO-halt tomgång för hög gränsvärde inom parantes (4,5) 7,5
En tvåa på stötdämparverkan fram höger otillräcklig
Och en bra att veta på bärarm fram vänstre över rostangrepp.
Så jag betalade o åkte hem med bilen glad i hågen o så där...
Sedan blev bilen stående hos mig under vintern...
sedan i juni 2006 började jag hörja runt lite... var tvungen att kolla över bromsarna låg på runt om
Så jag började att renovera de främre oken lackade dom i silver samt skivorna i rött...
jag tog bort rosten från bärarmarna och monterade nya stötdämpare fram
och motionerade up oken bra... (trodde att det skulle räcka) sedan så åkte jag och besiktade bilen i början av juli och fick anmärkning på
CO-halt tomgång för hög
Stopplykta vänster ur funktoion
Färdbroms bak båda sidor anliggning...
Det var då jag bestämmde mig föe att ta tag i strutsen och börja jobba me bilen på riktigt...
Så jag rev bort oken bak o renoverade upp dom, lackade dom röda samt skivorna röda, skaffade även nya bromssköldar bak och nya bromsrör. Putsade bort lite rost på de bakre bärarmarna.
Sedan hända det som inte fick hända förgasaren gick sönder... stor spricka i den... vet bara att det vart en förgasarsmäll när jag varmkörde motorn... och det small och motorn bara stannade
Det satt en dubbel SU, men jag fick tag i en renoverad enkel Zenit/stromberg förgasare som jag sedan monterade... och jag han knappt att köra motorn alls innan den började gå som ett dasslock... topplockspackningen hade gett upp...
Så jag började riva toppen och satte dit en helt ny sotningssats och i samma veva som jag hade toppen dän så lackade jag den röd:D
Monterade allt och bilen gick ända skit... kollade CO-halten (har en mätare hemma) och den visade 12.3 så det var bara o börja ställa ned den... sedan gick den ett tag men plötsligt gick den upp jätte fort i temp... självklart så hade det bildats en propp i kylaren... så det var bara o skaffa kylarrensning... och det rensade ut så mycket att det började läcka om kylaren så då var kylar tätning det ända som kunda bota detta, sedan så fungerade allting... det var då jag bestämmde mig för att knacka på framvagnen (det skulle jag inte ha gjort) för jag hittade massor med stora rost hål i den nedra högra bärarmen och marros rost hål i motorbalken samt as mycket rost i den andra nedra bärarmen...
Men jag fick tag i en hyffsad framvagn på skroten 1500:- så jag plockade i sär den, och gick lös med blästermaskinen sedan lackade jag den i silver
och jag bytte även ut båda strålkastarna (reflektorerna var helt förstörda)
Mer info kommer inom kort
Mvh Lennart