Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Något tips på o rengöra motorn?

Något tips på o rengöra motorn?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Något tips på o rengöra motorn?

Inläggav deluxe » 2007-10-03 20:22

Ja hinka ur B20:n på reservdelsbilen igår för att tuna upp och stoppa i amazonen. Men fy fan vad 35år av skit kan sitta! :? Nån som har nått tips på vad man kan \"tvätta\" den me?

Avfettningsmedel funka ej... Hade bara nått miljövänligt biltema skit hemma iochförsig, men endå.

Prova de gamla tricket o pensla hela skiten me dieselolja men det bet knappt de heller.

Ja orkar inte stå o borsta hela motorn me en tandborste heller... :?

De måste ju finnas nått mirakelmedel som löser olja/skit/underredsmassa/grus.

Nån som har nåra tips?
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav C Upp » 2007-10-03 20:42

Högtryckstvätt och varmvatten.
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav Hasse63 » 2007-10-04 18:29

Som C upp eller ännu bättre en högtryckstvätt som i det närmaste sprutar ur sig ånga.. annars så köp riktig avfettning och lått verka och knugga med borste och spola med det varmaste vattnet du har....upprepa till det är rent.

Att du håller till i en tvätthall med oljeavskiljare skonar miljön.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav deluxe » 2007-10-04 20:44

Fixa en halv liter \"riktig\" kallavfettning på jobbet idag. Inget sånt miljövänligt skit utan \"the real deal\". Tog tillome bort tectyl tydligen!

Får prova i helgen.

Men jag har inte tillgång till varmvatten till högtryckstvätten :? Får prova endå.

tack för tipsen.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Re:

Inläggav Gunnar S » 2007-10-04 20:49

Hasse63 skrev:Som C upp eller ännu bättre en högtryckstvätt som i det närmaste sprutar ur sig ånga.. annars så köp riktig avfettning och lått verka och knugga med borste och spola med det varmaste vattnet du har....upprepa till det är rent.

Att du håller till i en tvätthall med oljeavskiljare skonar miljön.

Annars... om du känner till nån som kör skogsmaskin eller timmerbil så kan du försöka muta med en bullpåse för att få låna in dig deras garage och köra med ångtvätten, som många såna har. Högtryck + ånga does the trick!

knugga med borste
:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Rogge » 2007-10-04 22:38

ska du plocka ner motorn?

jag har möjlighet att avfetta o tvätta på jobbet.. inte hela blocket tyvärr, men det mesta andra småsakerna går bra.. (kan även blästra om du är snäll :D)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav deluxe » 2007-10-05 13:05

Jag fick en giga idé igår :D

Jag har en gammal bänkdiskmaskin ståendes i förrådet sen jag bodde i min ungkarslya.

Om man plockar av alla delar som ska rengöras, slängde in allt i diskmaskinen o koppla in en 25 litersdunk me vatten o avfettningsmedel/rengöringsmedel i insuget, som sedan åker runt där inne och sprutas ut tillbax i dunken! :D

Har sett nått liknade på tv för många år sen tror ja...

Och miljövänligt är den oxå för allt samlas ju upp igen i dunken.

Ska ut i brygghuset o måtta lite på det :D

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav Gunnar S » 2007-10-05 13:59

Diskmaskinsidén låter jättespännande. testa & meddela resultat, direkt här på forumet.

Jag har själv lekt med tanken på snarlika övningar... Draken - f'låt - lilla älsklingen har dock motsatt sig varje form av införsel av motorrelaterat material i den gemensamma bostaden. Törs därför inte realisera min tekniska drömmar vad gäller rengöring. Jag antar att din gamla diskmaskin tar en del stryk av avfettning osv.

Hos motorrenoverarn jag känner har de en våldsam variant av bänkdiskmaskin som sväljer hela block och använder kaustiksoda och högtryck för att rensa alla hålrum och dolda skrymslen. Jättekul att sedan sätta igång med maskinarbeten om grejorna är ordentligt rena.

Jag stöder din idé!!

Trevlig helg...

:D
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Daniel » 2007-10-06 13:49

Just detta med diskmaskin och cirkulerande tvättvätska gjordes bl.a. i en artikel i Classic Motor förra året.

Fungerar ypperligt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav deluxe » 2007-10-06 18:17

Jepp de funka :D Men man fick köra 2ggr för att det skulle bli riktigt fint.

Synd att man inte får in hela blocket i min lilla diskmaskin,

:? Ska försöka jaga tag i en större.

Tog lite bilder på konstruktionen, ska ladda upp dom snarast.

Nästa nöt att knäcka e att de hade vatt suveränt om man kunde tvätta bort rosten på delarna oxå :lol: Får nog fundera lite till på det.

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Återgå till Övrigt