Dags för lite uppdatering......
Lite bilder från motorrummet. Här har kylare med automatkylarrör och fläkt kommit på plats och även insprutningen börjar bli komplett sånär som på spridarslangar med spridare.
Under monteringsarbetet med insprutningen märkte jag att styrkolven i mängdmätaren verkade sitta fast. Bränslemängdmätaren demonterades, och mycket riktigt, styrkolven gick inte att få ut
Jag hade en ny mängdmätare liggande så jag kollade den också, men även där satt kolven fast. Efter lite funderande dränkte jag det hela i etanol och sedan knackade jag på undersidan av bränslemängdmätaren med en hammare och efter en hel del om och men började kolven så smått röra sig utåt. Till slut så mycket så att det gick att få ett ordentligt tag så att det gick att dra ut den. Kunde då kostatera att kolven hade en tunn seg lite gyllenbrun hinna. Tvättade bort den och då löpte den lättare.
Här en bild på hur det såg ut när kolven blivit rengjord och på in igen.
Som sagt hade jag en ny mängdmätare med slangar liggande. Tyvärr skiljer den sig lite från original då själva anslutningarna ser något annorlunda ut. Därför valde jag att behålla original mängdmätare istället. Dessutom gick ju bilen bra med dessa så motorn borde ju starta relativt omgående med dessa. På den nya har man ju ingen aning om hur blandningen är inställd vilket kan göra att det troligen blir svårare att starta motorn med dessa.
Med en nyrenoverad motor så vill man ju att motorn skall gåigång så snart som möjligt utan en massa nötande.
Däremot ville jag plocka över några av de nya slangarna och nipplarna på min bil. Dock visade det sig att två av slangarna till spridarna var för långa och behövde kortas av, vilket visade sig inte vara så lätt som verkstadshandboken vill göra gällande.
Hålen i slangarna visade sig vara löjligt små jämfört med dimensionen på nipplarna. Ett besök i en bekants garage trodde jag skulle lösa problemet eftersom det där fanns utrustning för att nippla bränsleslang. Men efter 2timmar gav vi upp.
En runda runt till olika slangfirmor gav heller inget då de flesta håller på med hydraulslang och inte bränsleslang. Då kom jag på att jag för 20år sedan anlitat BOHAB i Spånga för ett liknande jobb kanske dom kunde lösa problemet.
Ett telefonsamtal gav besked. Så det vara bara att ta med sakerna och åka dit. En dag senare kunde jag hämta de kortade slangarna. Killen som gjorde jobbet hade även han haft en del problem med den lilla diametern i slangen och det var inte alldeles lätt att få dit nipplarna.