Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

Postby NRoos » 2013-07-12 19:05

Hej! Har köpt en renoverad b20 med k-kam som jag stoppade ner i min volvo 145 1970. Det luktar olja som fan och det är rejäla vita puffar som kommer ur bilden då man börjar komma upp i varv. Det märks inget då den går på tomgången att den tar olja och det luktar inget då heller. Vad tror ni kan vara fel? Jag köpte motorn av min farbror som har renoverat den för kanske 20 år sedan och då var även toppen planad och fixad. Man blir ju besviken då det blir såhär på en motorn som ska vara som ny :cry:
NRoos

Re: B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag

Postby Ola O » 2013-07-12 22:30

Torra ventiltätningar?
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Postby Amarace » 2013-07-12 22:52

Det ryker alltså vid gaspådrag, inte när du släpper gasen?

Är det när du släpper gasen är det ventiltätningar (och/eller styrningar), är det vid gaspådrag är det nån/några oljeringar som fastnat ihoptryckt. Är det bra kompression?

Men vit rök? Det tyder ju på vatten, inte olja, olja ska vara blåaktig.
Amarace

Postby NRoos » 2013-07-13 01:47

Amarace wrote:Det ryker alltså vid gaspådrag, inte när du släpper gasen?

Är det när du släpper gasen är det ventiltätningar (och/eller styrningar), är det vid gaspådrag är det nån/några oljeringar som fastnat ihoptryckt. Är det bra kompression?

Men vit rök? Det tyder ju på vatten, inte olja, olja ska vara blåaktig.

Jag blir osäker om det är vid gaspådrag eller inte men jag vill säga att det är just vid gaspådrag som det är vitt och luktar skit. Ska kolla upp det där.

Har inte kolla kompressionen ännu men hade tänkt göra det. Synd bara att man har en gammal uråldrig skitapparat bara.

Ja vit är då röken och luktar illa gör det också. Det bör väl inte lukta dåligt om det var vatten eller? Då är det ju lika spännande att den drar i sig vatten som tusan vid gaspådrag... Då borde de väl ändå vara toppackningen som flugit.. Får komptesta och hålla tummarna :?

Motorn är aldrig körd med i en bil utan den har bara stått i en ställning så som jag har fattat det och den har varit provstartad nån gång för väldigt länge sedan.
NRoos

Postby Hasse63 » 2013-07-13 19:36

Håller med Amarace, vid rök vid gaspådrag tyder på att motorn får i sig vatten och det är vatternånga du ser.
Troligen trasig topplockspackning eller sprucken topp. Köp inte packningen på Biltema om du tänker byta.

Hur är den renoverad? vad är gjort?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby NRoos » 2013-07-14 00:22

Kollade kompen idag med kall motor och då hade vi:

1: 11
2: 12
3: 13
4: 12

Så det verkar inte vara trasig topppackning.

Jag tror han sa att motorn har honade lopp, nya kolvar och ringar, planad topp, ny vattenpump, nya packboxar och packningar. Vet inte hur det är om det är bytt ventiler till större men det tror jag inte utan det är nog original.

Jag vet att då jag fyllde på olja i motorn så rann det ner i tändstiftsbrunnarna och det troligen pga en dålig ventilkåpspackning som nu är bytt. Jag har inte kört något efter att jag bytte packningen så det kanske är kvar lite olja ännu och det är det som luktar men vitröken är fortfarande där.

Jag ska ta reda på om det är vid gaspådrag eller om det är när jag släpper gasen som det ryker. Ska bara tanka bilen då jag fick soppatorsk på gården...

Jag ska även kolla vid ungefär vilket vartal som det börja ryka mycket.
NRoos

Postby NRoos » 2013-07-14 00:24

jag kan tillägga att stiften såg inte fina ut. Dom var rätt så sotiga men hade en nyans av oboy också.

Stiften är ca 1,5 år gamla ngk.

Jag har i dagsläget en enkel su gasare som är original på 1970 årsmodell och hade väl tanke på att sätta dit en weber som finns här hemma. Om det är en 32/36 eller 36/36 vet jag inte men det ser vi ju då.

Det enda trimmet som jag vet om på motorn är just att det ska vara en ny K-kam och med ny menas att då motorn renoverades var den ny.
NRoos

Postby NRoos » 2013-07-14 16:02

Update!

Okej. Jag vill börja med att be om ursäkt. Här kommer jag och söker hjälp och så förser jag er med falska uppgifter.

Jag ändrar mig och säger att röken är mera åt blå/vit hållet och tyder på att den tar olja. Inte vatten alltså.

oljemolnen kommer vid den övre halvan i gasregistret och då man släpper gasen och inte vid gaspådrag. Jag har endast provvarvat när bilen har stått stilla på gården. Jag har inte kört någon nämnvärd sträcka där jag kunnat notera ett moln bakom mig.

Jag hade ju bytt ventilkåps-packningen. Dom skruvarna var rätt så lösa så det läckte rätt så mycket olja därifrån men nu har jag dragit åt dom igen så förhoppningsvis håller det sig. jag får göra en till kontroll och kanske efterdra dom. Jag upptäckte också att jag saknade vaccumslangen mellan gasare och klocka.

Jag kollade också ventilspelet och det var lite för trångt på ena ventilen till cylinder nr 4 men annars var dom bra. Jag kollade när bilen var ljummen.

Men nu ska vi göra som så att vi antar att det är ventiltätningarna. Dom bör väl bli täta igen då dom får smörjas med oljan, eller? Bilen är svårstartad och hade sotiga tändstift och när man ska stänga av den så skakar hela bilen till. Beror detta på en blandning av torra ventiltätningar och saknad av vaccumslang?
NRoos

Postby jonte » 2013-07-14 21:18

ryker de när du släpper gasen är tätningarna dåliga,inte mer att göra än att
byta dom :( hur menar du skakar?går motorn nån sekund efter du stängt den?
i såfall kan de va som den glödtänder,dvs för högt ställd tändning,fel värmetal på
tändstiften,har du ställt tändningen? co halt?
vh jonas
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby NRoos » 2013-07-15 09:53

Ja man skulle nog kunna säga att den glödtänder. Men jag tycker att jag hade ställt tändningen rätt. tror jag ställde den där omkring 12 grader eller va de skulle vara. Stiften är med nummer 6 och bokstäver som jag inte minns men dom funkade fint på gamla motorn men då hade jag ingen k- kam visserligen. Co halt vet jag inte då bilen inte varit på besiktning ännu och kommer nog inte vara det heller förrän i Augusti då det finns tider. jag har nämligen ingen rök apparat själv och vet inte om jag vill gynna verkstäderna med den uppgiften.

Det låter ju inte särskilt roligt att behöva byta tätningarna. Anledningen till att jag bytte motor var för att jag just skruvade lös topplocket. Då gick en bult sönder ca 1 cm ner i blocket. Jag försökte verkligen få lös den men det gick inte alls. Så man är ju lagomt exalterad över att öppna toppen på den här motorn...
NRoos

Postby Mojje » 2013-07-21 19:35

hej
Kolla så att vevhusvent. är rätt. funnits lite olika typer och om motorn inte kan "andas" riktigt gör trycket i vevhuset att den tar olja/ryker.
mvh Mojje
Mojje

Postby NRoos » 2013-07-28 12:43

Mojje wrote:hej
Kolla så att vevhusvent. är rätt. funnits lite olika typer och om motorn inte kan "andas" riktigt gör trycket i vevhuset att den tar olja/ryker.
mvh Mojje

Jag förstår inte riktigt hur ventialtionen kan vara fel. Det finns väl bara en typ utav oljefällor och den som sitter där satt på min förra motor och då var det inga problem. oljelocket har slanganslutning och går till luftburken.
NRoos

Postby NRoos » 2013-07-28 13:26

Kan man se på något enkelt sätt förutom röken att det är ventiltätningarna som är dåliga? jag tänkte om man kunde lyfta ventilkåpan och kanske se något intressant.

Sen undrar jag också om tips på verktyg för att trycka ner ventilfjädrarna om topplocket fortfarande sitter i motorn. Hade tänkt pröva byta tätningarna med hjälp av tryckluft i cylindrarna.
NRoos

Postby N 59082 » 2013-07-28 14:10

NRoos wrote:Kan man se på något enkelt sätt förutom röken att det är ventiltätningarna som är dåliga? jag tänkte om man kunde lyfta ventilkåpan och kanske se något intressant.

Sen undrar jag också om tips på verktyg för att trycka ner ventilfjädrarna om topplocket fortfarande sitter i motorn. Hade tänkt pröva byta tätningarna med hjälp av tryckluft i cylindrarna.

Jag tog ett gammalt tändstift och knackade bort porslinet och svetsade på en bit rör som jag sedan anslöt till tryckluften.
Givetvis borrade jag hål i stiftet.
Därmed kunde inte ventilen trilla ner i toppen.

Off topics. Hade problem med en Ford v6 (ursäkta svordomen) som inte hade varit startad på evigheter.
Den hade en tendens till att ventilfjädrarna gick av och brast under körning. Hände på minst 4 ventiler.
Vi ett tillfälle stod jag på en rastplats och bytte ventilfjäder.
Hade fyllt upp en gammal gasolflaska med tryckluft och kunde därmed byta fjädern på plats.
Fast detta händer ju aldrig en Volvo !!! ??
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby NRoos » 2013-07-28 15:14

Ja jag hade tänkt mörda ett tändstift och göra samma procedur.

Men åh fy vad less man blir då det bara jävlas på en motor som det egentligen inte ska vara något fel på...

Efter ca 2 km körning så glödtänder bilen och jag ligger som sagt på ca 13-14 grader i dagsläget. bensinen är 95 oktan men när jag kan köra den så kommer det tankas 98. Jag är lite rädd att när topplocket planades på motorn så var det ingen som rundade kanterna efteråt och att det kanske är därför som den glödtänder.

Annars är det ju tändningen. Saker bytt på fördelaren är brytare, kondensator, rotor och fördelarlock. även tändstiften som är ngk bp6hs är relativt nya. delarna till fördelaren och stiften är visserligen 2 år gamla och satt tidigare i den utbytta b20 motorn men dom är inte körda med något speciellt långt. Tändspolen är en biltema spole.

Tändstiften skvallrar på en för fet blandning eller fel tändinställning.

Bilen är inte något nämnvärt svårstartad.
NRoos

Postby senap » 2013-07-28 15:59

Gör ett kompressionsprov, det finns en fullt duglig mätare på biltema för ca 200:-
senap

Postby NRoos » 2013-07-28 16:57

senap wrote:Gör ett kompressionsprov, det finns en fullt duglig mätare på biltema för ca 200:-

har redan gjort ett komptest och då blev det så här:

cylinder 1: 11
cylinder 2: 12
cylinder 3: 13
cylinder 4: 12
NRoos

Postby senap » 2013-07-30 11:01

Det var väl helt OK värden, då är det väl att ställa in tändningen "enligt boken" sedan är det "bara" förgasarnålen kvar, som kan ge dom svarta tändstiften. Oljeförbrukningen kan ju bero på massa olika saker, allt från läckande packboxar till en motor som är sliten lite överallt, som dom gärna blir efter några tiotusentals mil.
senap

Postby NRoos » 2013-07-31 01:09

senap wrote:Det var väl helt OK värden, då är det väl att ställa in tändningen "enligt boken" sedan är det "bara" förgasarnålen kvar, som kan ge dom svarta tändstiften. Oljeförbrukningen kan ju bero på massa olika saker, allt från läckande packboxar till en motor som är sliten lite överallt, som dom gärna blir efter några tiotusentals mil.

tändningen ligger på 13-14 grader vilket är "rätt" och jag ändrat justermuttern så att någorlunda rätt blandning fås ur den enkla SU-gasaren.

Motorn är renoverad och bör inte ryka pga något slitage. Tror hellre som tidigare ksrivet att det är ventiltätningarna och om det bara slutade regna nån gång så skulle jag ha tagit tag i det och bytt ut dom.

Angående glödtändningen så kan det kanske bero på att jag har 95 oktanig bensin i tanken och inte 98. att det jävlas tycker jag själv inte vore möjligt men tyvärr kan man ju inte utesluta något i den här härvan.
NRoos

Postby senap » 2013-07-31 07:37

jag tror inte personligen på att det spelar någon roll om du har B95 i tanken, själv så är mina erfarenheter att det går lika bra på E85 som B98, Kör sedan många år min B20 på just etanol utan några som helst problem.
Tror inte du skall utesluta något i ditt fall, men är CO-halten kontrollerad?
senap

Next

Return to Original