Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag

Postby NRoos » 2013-07-31 12:57

senap wrote:jag tror inte personligen på att det spelar någon roll om du har B95 i tanken, själv så är mina erfarenheter att det går lika bra på E85 som B98, Kör sedan många år min B20 på just etanol utan några som helst problem.
Tror inte du skall utesluta något i ditt fall, men är CO-halten kontrollerad?

Jag har inge co-mätare. så det är lite problematiskt
NRoos

Re: B20 drar väldigt mycket olja vid gaspådrag UPDATE!

Postby NRoos » 2013-09-14 15:13

Jaha. har nu bytt ventiltätningarna och till min besvikelse så ryker bilen fortfarande och det luktar olja.. dock aningen mindre om jag inte missminner mig. Glödtänder gör den fortfarande.

Jag bytte ventiltätningarna med toppen kvar så jag använde mig av tryckluft för att få moständ på ventilerna. När jag kopplade på tryckluften så hörde man hur det pyste ur motorn och man kände draget i stötstängs-hålen. Ska det vara så? jag trodde att det skulle vara helt tätt men är det kanske så att luften tar sig igenom delningarna som är på kolvringarna?
NRoos

Postby Trubbis » 2013-11-30 11:17

Kolvringsgapet bör man fila in innan montering av ringarna, så det ska hur som helst aldrig läcka förbi dom (till viss del, givetvis)

Kolla kompression men jag misstänker att oljan smiter förbi ringarna
Trubbis

Postby effe » 2013-12-03 23:48

har du honade lopp och nya ringar och inte kört speciellt mycket
du vet ju ej hur mycket den gått innan ovala lopp kanske är så att den inte är tät ännu trots bra komp kanske e därför den ryker olja

har den stått i tjugo år så kan där till och med blivit rostporer i loppen
inget ovanligt
effe

Postby NRoos » 2014-01-07 21:34

Ja bilen står förvarad över vinter så det blir inget undersökande nu tyvärr. Jag går i teorierna om att en oljering har "rostat" fast i kolven och spänner inte ut i loppet.
NRoos

Previous

Return to Original