Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromsj*vlar...

Bromsj*vlar...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bromsj*vlar...

Postby 142tic » 2008-06-16 23:24

Hej!

För en tid sedan köpte jag en äckligt fin 142 av 71årsm av en granne. Han hade haft bilen inställd sedan 1980 och bromsarna på bilen satt fast, dvs, fullt normalt för en bil som stått såpass länge. Lätt fixat tänkte jag, så var och är dock inte fallet.

Jag började med att köpa renoveringssatser, slangar och belägg runtom, då huvudbromscyllindern verkade vara fräsh väntade jag med denna. Allt verkar i mina ögon vara monterat rätt, nipplarna uppåt, inga läckor osv. Jag bytte detta och fick broms (dock långt ned och med dålig verkan). Detta var jag inte nöjd med, så jag luftade systemet ett antal gånger till, utan att få ut en bubbla luft.

Jag plockade isär servot och huvudcyllindern, eller separerade dessa från varandra rättare sagt. Då upptäckte jag att servot uppträdde konstigt, och hade av en händesle ett NOS. liggandes. Jag monterade detta, och bromsen vart något bättre och man kännde att servot uppfyllde sitt ändamål. Dock tog pedalen fortfarande långt ned och känndes svampig.

Därför köpte jag idag en helt ny huvudbromscyllinder i hopp om att det var denna som inte klarade av att hålla trycket. Nu har jag bytt denna, luftat X antal liter bromsvätska, får inte ut nån luft, men bromsen är tamef*nimej lika värdelös, tar långt ned, har dålig verkan och känns allmänt seg.

Nån som har nån ide? Mina har börjar gå i att tryckstången kanske är justerad för kort? jag satte tillbaks den exakt som innan med det finns ju inget som säger att det var rätt...

Björn
144 67, 142 71
142tic

Postby bonden racing » 2008-06-18 14:16

har du luftatbromsarna i rätt ordning? annars kan det bli luft kvar i systemet...
bonden racing

Postby 142tic » 2008-06-18 16:05

Hej, ja det förmodar jag? vänster fram, höger fram, vänster bak och högerbak? Vet nån här vad resultatet blir av feljusterad tryckstång, den som går mellan pedalen och servot?

Björn
144 67, 142 71
142tic

Postby bodda » 2008-06-18 17:25

nej luftingen måste du följa volvos ordning annars skickar du bara runt luften i systemet o då kan du lufta till dödsdagar :twisted:

o feljysterad tryckstång hmm för kort stång så tar bromsen

långt ner.

för lång så har jag för mig bromsen lägger sig på

luftningsordningen tom 70

höger bak

höger yttre fram

höger fram inre nedre

vänster fram yttre

vänster fram inre nedre

vänster bakhjul

vänster fram inre övre

höger fram inre övre

efter 70

vänster bak

vänster fram övre inre

höger fram övre inre

höger bak

höger fram yttre

höger fram nedre innre

vänster fram yttre

vänster bak nedre innre

phhuu klart :wink:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Return to Original