Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Byta handbromsbackar...

Byta handbromsbackar...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Byta handbromsbackar...

Postby Wire72 » 2008-03-27 20:16

Fått låna ett varmgarage några dagar. Hissade upp bakändan där handbromsbackar och belägg ska bytas på 144:an från 1969.. Sitter trumman/bromskivan bara på dom 2 st stjärnskruvarna?

Måste man lös med bromsoket, går det att ha den hängade med bromsröret, elelr måste man lossa allt och lufta bromsarna sen?
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Re: Byta handbromsbackar...

Postby C Upp » 2008-03-27 20:42

Wire72 wrote:Sitter trumman/bromskivan bara på dom 2 st stjärnskruvarna?

Förhoppningsvis ja. Det kan även sitta fast av rost, skit och gojs, och då är det svårare att få loss skivan. Slägga och en träbit som mellanlägg brukar hjälpa. Släpp handbromsen först bara så inte backarna ligger på också.
Wire72 wrote:Måste man lös med bromsoket, går det att ha den hängade med bromsröret, elelr måste man lossa allt och lufta bromsarna sen?

Du måste lös med bromsoket, och det går alldeles utmärkt att hänga upp det med ett snöre så att du inte sliter på bromsröret i onödan, se till så du inte gör några "knickar" på röret som hindrar flödet.
C Upp

Postby Wire72 » 2008-03-27 21:15

Har en avdragare till Amazon den kanske passar med lite modifikationer,, :lol:

Fint då får jag göra en liten galjställning till bromsokena,, :lol:
Wire72

Re:

Postby Amarace » 2008-03-27 23:22

Wire72 wrote:Har en avdragare till Amazon den kanske passar med lite modifikationer,, :lol:

Fint då får jag göra en liten galjställning till bromsokena,, :lol:

Då får du kämpa då hjulbultarna sitter i drivaxeln, inte i trumman som på en Amazon :)

Brukar oftast gå bra att ta loss, jag har lossat väldigt många och en enda gång satt det så fruktansvärt att jag var tvungen att skära isär bromskivan för att kunna få dit en ny, i övrigt har det alltid gått, dock har det krävts värme och rostlösning samt slägga ibland. Var försiktig om du ska slå och använda skivan igen dock.

Se till att släppa på vajern först så den är slak, sedan skruvar du tillbaka backarnas justering så dom är hellt släppta, då slipper du problemet att backarna hindrar att du fårr loss skivan.
Amarace

Postby Wire72 » 2008-03-27 23:40

Haha!! Ja vad jag hade fått slita då,, :lol:

Tack för tipset med spänningen på handbromsen, :wink:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-03-28 19:06

Puhhh!! Vart en himla slit med trummorna. men till slut så lossnade dom, Så nu sitter det nya handbromsbelägg :wink:

Men märkt att en kolv på ena bromsok kärvade och ena på andra oket var helt stum :(

Att det aldrig bara kan gå lätt.. :?
Wire72

Postby Wire72 » 2008-04-12 20:10

Monterade en ny handbromswire då ena vajern gick trögt som bara den, sen gick ena bromsarmen lite små kärvt, smorslade upp den..Sen gjorde jag lite finjustering och nu är det som nytt och funkar perfekt.. :wink:
Wire72

Return to Original