Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ingen gnista efter inställning utav brytarspets..

Ingen gnista efter inställning utav brytarspets..

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ingen gnista efter inställning utav brytarspets..

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-09 17:45

Ställde in brytaravståndet igår, efter detta får ja ingen gnista.. Kan det vara kondensatorn som gett upp ?
Mäter jag mellan + & - på t-spolen så har jag 12V med tändning på, drar jag runt startmotorn får jag endast 7V, prova även med en testlampa, ingen utslag alls vid start..

jaja, får la bli ett Pentronix brytarlöst system nu med flame thrower spole...
CarfreakRacing

Re: Ingen gnista efter inställning utav brytarspets..

Inläggav Epsi » 2010-05-09 17:54

Säker på att brytaren öppnar? sitter kolet kvar i fördelarlocket?
Epsi

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-09 18:16

Epsi skrev:Säker på att brytaren öppnar? sitter kolet kvar i fördelarlocket?

Brytaren öppnar som den ska! Kolet sitter kvar ja :)
CarfreakRacing

Inläggav Epsi » 2010-05-09 18:28

kondingen skall inte göra någon skillnad förutom förminska slitningen på brytaren.

Säker på att brytaren stänger helt då?
Epsi

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-09 19:14

Epsi skrev:kondingen skall inte göra någon skillnad förutom förminska slitningen på brytaren.

Säker på att brytaren stänger helt då?

Men om kondingen är trasig så får man la ingen gnista alls?
Kan även vara spolen som är körd.. Råkade nämligen skifta på kablarna in i spolen..
CarfreakRacing

Inläggav Epsi » 2010-05-09 19:20

kondingen kan ha kortslutits också ja, men det är icke troligt.
Epsi

Inläggav Amarace » 2010-05-09 20:13

Om det enda du gjort är att justera brytarna tycker jag du skall ta lite aceton el liknande ren bensin och rengöra kontaktytorna på brytarna, ibland räcker det att bara slipa dom lite med smärjelduk.

Om du ställt med bladmått så är det alltid lite olja som då kan sätta sig på kontaktytorna och då får du ju ingen gnista.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-09 21:39

Amarace skrev:Om det enda du gjort är att justera brytarna tycker jag du skall ta lite aceton el liknande ren bensin och rengöra kontaktytorna på brytarna, ibland räcker det att bara slipa dom lite med smärjelduk.

Om du ställt med bladmått så är det alltid lite olja som då kan sätta sig på kontaktytorna och då får du ju ingen gnista.

Hela fördelaren + brytarspetsen är rengjord, inställt med bladmått ja, men olja på bladmåtten? Icke troligt då de alltid är rengjorda med t-sprit..

Gjorde detta testet enligt videon! http://www.youtube.com/watch?v=e66tA43w ... re=related
Finns det någon säkring till tändspolens plus matning?
CarfreakRacing

Inläggav Kristinefors » 2010-05-11 09:28

Hej !
Kolla så att den där smala kabeln mellan tändspole
och fördelare sitter fast ordentligt ,
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Inläggav Amarace » 2010-05-11 09:43

Och du rengjorde/putsade kontaktytorna efter att du ställt in dom??

Enklaste sättet att testa brytarna är ungefär som ovan, men du tar en testlampa mellan jord och anslutningen för brytarna mot kondensatorn och vrider runt motorn, tänds och släcks lampan är dom ok. Eller dra loss kabeln mellan brytare och tändspole och mät med Ohmmeter mellan anslutningen till brytarna och jord och öppna brytarna manuell med mejsel, då ska du få utslag varje gång du öppnar.

Har du inget förkopplingsmotstånd ska du ha ut 12v på minussidan på tändspolen beroende på hur brytaren står/öppnar, och ha minst 12v på plussidan konstant med tändningen på, sjunker såklart lite när du drar på startmotorn. Mät mellan Jord och anslutning.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 11:43

Spänning mellan spolens plus och jord finnes, brytarkolen är rengjorda, kablar hela.. Enda kvar som kan vara galet är kondingen på fördelaren.

Kom på en sak, går det att råka trycka ned fördelaren 180 grader fel eller passar det spåret i botten på fördelaren endast på 1 sätt?
CarfreakRacing

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 12:12

CarfreakRacing skrev:Spänning mellan spolens plus och jord finnes, brytarkolen är rengjorda, kablar hela.. Enda kvar som kan vara galet är kondingen på fördelaren.

Kom på en sak, går det att råka trycka ned fördelaren 180 grader fel eller passar det spåret i botten på fördelaren endast på 1 sätt?

Nu har jag mätt mellan jord och brytarspets, ger utslag så där verkar inte felet vara! Fick nästan igång bettan, hur gör man får att grundinställa tändningen, hur brukar fördelaren stå ?
Gnistan verkar på något sätt vara alldeles för klen..
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-11 13:23

Grundinställning gör du genom att vrida vevaxeln så att rotorn i fördelaren pekar mot hacket ungefär, kolla på siffermarkeringen på remskivan och vrid så du har 10 grader mitt för markeringen på bröstkåpan.

Sen vrider du fördelaren till brytarna precis öppnar (ha tändningen på och en testmejsel mellan Jord och anslutningen till brytarna, då lampan tänds öppnar brytarna).

Då har du en bra grundinställning
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 14:03

Amarace skrev:Grundinställning gör du genom att vrida vevaxeln så att rotorn i fördelaren pekar mot hacket ungefär, kolla på siffermarkeringen på remskivan och vrid så du har 10 grader mitt för markeringen på bröstkåpan.

Sen vrider du fördelaren till brytarna precis öppnar (ha tändningen på och en testmejsel mellan Jord och anslutningen till brytarna, då lampan tänds öppnar brytarna).

Då har du en bra grundinställning

10 efter övre dödläge då?
Jag har ju 30, 20 ett streck och sedan 10 på mitt hjul.
Ska prova mig fram lite :)
CarfreakRacing

Inläggav Epsi » 2010-05-11 14:58

Tio grader FÖRE övre dödläge kommer fungera betydligt bättre än tio grader efter.
Epsi

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 15:22

Epsi skrev:Tio grader FÖRE övre dödläge kommer fungera betydligt bättre än tio grader efter.

har bara en 10 markering så antar att det är den!
Har nu ställt in det samt kollat så fördelaren står på sträcket, allt stämmer men inte fan vill den gå igång för de. Kondensatorn är bytt, brytaren är dock inte bytt då jag fick fel brytare, den va spegelvänd mot den jag har, lite halv knasigt. Är det olika brytare på B20 och b18 ?
har suttit en B20 i min kärra innan så de kanske har flyttat över fördelaren från den? Har ingen vakuum klocka heller på min fördelare.

Visserligen är ett Pertronix ignitor kit beställt men vill endå få igång henne med de andra grejjerna..

Föresten, hur kopplar man in en kamvinkelmätare??
CarfreakRacing

Inläggav fretchi » 2010-05-11 20:44

Det låter som om du har en sportfördelare. De har bakvänd brytare och saknar vakuum.

Du har två 10-graders markeringar. En före nollan och en efter. Den som åtföljs av 20 och 30 är den du ska ställa efter. Man brukar aldrig använda sig av negativ förtändning.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 20:49

fretchi skrev:Det låter som om du har en sportfördelare. De har bakvänd brytare och saknar vakuum.

Du har två 10-graders markeringar. En före nollan och en efter. Den som åtföljs av 20 och 30 är den du ska ställa efter. Man brukar aldrig använda sig av negativ förtändning.

Stämmer nog bra det för jag fick fel brytare idag ;) Troligtvis är problemet löst nu.. Fick gnista men den hoppar lite hur den vill samt att ibland försvinner den helt, kollade även med testlampa och brytaren lever sitt eget liv även med rätt avstånd osv.

På fredag så provar jag med den nya brytaren som är rätt vänd :p Förhoppningsvis så kommer alla mina beskymmer med dålig tomgång och ryckig gång på låga varv att försvinna nu, om inte så är det min strombergare som strular, så synd att jag har den nya modellen som ej går att ställa in utan special verktyg.. Då får de blir dubbla SU alt. weber istället (rätt billiga i staterna)

Längtar även tills mitt nya brytarlösa tändsystem kommer hem, säg till om ni är intresserade utav detta då jag har ganska bra priser!
CarfreakRacing

Inläggav skanke » 2010-05-11 21:14

Längtar även tills mitt nya brytarlösa tändsystem kommer hem, säg till om ni är intresserade utav detta då jag har ganska bra priser!

Vad är det för tändsystem :?:
skanke

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-11 21:19

skanke skrev:

Vad är det för tändsystem :?:

PerTronix Ignitor valfri version samt med flame thrower spole :)
Får jag ihopp några st som vill beställa så blir de billigare för er!
CarfreakRacing

Nästa

Återgå till Original