Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Lång starttid

Lång starttid

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Lång starttid

Inläggav thobe » 2010-03-16 12:36

En orörd originalbil -71 B20A Stromberg som stått i lada 15 år.

Om bilen är kall och stått nån dag så får man mala med startmotorn och full choke ett bra tag innan den hoppar igång.
Co-värden perfekta vid besiktning. Sen är det inga problem vid omstart så länge det görs samma dag.

Kan det va soppapumpen eller eller nåt i förgasaren.

Nån som känner igen problemet??
thobe

Re: Lång starttid

Inläggav Amarace » 2010-03-16 18:24

Bränslepumpen som släpper tillbaka bränslet (montera filter mellan förgasare och pump, genomskinligt så ser du om det är det), eller att det är ett hål på röret bak till tanken nånstans.
Amarace

Inläggav fretchi » 2010-03-16 20:47

Jag skulle inte tro på bränslepumpen ändå. Den borde starta bra på bränslet i flottörhuset. Dock har jag samma problem och jag lyckades spåra det till en läckande o-ring runt justerskruven under flottörhuset. Det läcker så lite så att under drift och vid kortare stillestånd hinner inte nämnvärt mycket läcka ut. Däremot om den står ett längre tag får man mala lite på starten.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav hesselgren » 2010-04-19 19:52

komptesta är bra. läckande ventiler pga rost när den stått länge kan göra det hela lite mer segstartat
hesselgren

Återgå till Original