Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • motorn dog..

motorn dog..

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

motorn dog..

Postby Umeland » 2007-03-26 16:40

Var ute å cruisade i vårsolen.. När jag kom mot ett rödljus och växlade ner så dog motorn och ville inte starta.. Stog mycket lämpligt till :twisted: Men efter några försök till så startade den igen och jag pustade ut.. Vad berodde detta på egentligen... (motorn var ganska varm enligt temp. mätarn, ifall nu den funkar..)
Volvo 145 Express 72:a, 145 72:a
Umeland

Postby Anton » 2007-03-26 18:25

Kan vara ånglås i förgasaren. Har du distansbrickan mellan förgasare och insug? Tändspolen kanske håller på ge upp. Blir tändspolen väldigt varm? Kan ev. vara kärvande centrifugalvikter i fördelaren.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Re:

Postby Umeland » 2007-03-27 14:57

Anton wrote:Kan vara ånglås i förgasaren. Har du distansbrickan mellan förgasare och insug? ..... Kan ev. vara kärvande centrifugalvikter i fördelaren.

Hur ser den distansbrickan ut? "Svänger" den upp lite bredvid förgasarn...? Har inte kontrollerat tändspolen men det lät ju som ett lätt problem så jag kanske ska börja med att byta den..

Får ta mig en tur och kolla ifall den blir varm.. För isåfall är den kass?

Kärvande centrifugalkrafter? Isåfall byter jag brytarspetsar eller?

(Är inget mekproffs direkt)
Volvo 145 Express 72:a, 145 72:a
Umeland

Postby 142tic » 2007-03-27 21:12

Tjena, det du beskirver låter som värmeskölden. Den + en distans bricka i backelit skall finnas mellan grenrör och förgasare. Brytaren har inte med centrufigal vikterna att göra, dom sitter under brytaren och ställer om tändingen när motorn kommer upp i varv. En motor är lätt att starta då den är lågtänd, men man förlorar effekt på det, därför ställs tändingen om till en något mer högtänd version när motorn gått igång med hjälp av vikterna. Dom kommer du åt under brytaren.

Dock tror jag på nått mer simpelt, Har du gjort rent förgasaren nån gång?

När är sista service gjord? Hur ser det ut innan för fördelarlocket ( smuts eller brännmärken)? Det skulle kunna vara kondensatorn som börjar dra sig tillbaka med känns det som. Börja inte med att byta spole det är dyrt, såvida du inte är 100% säker förståss.

Björn
144 67, 142 71
142tic

brytarspetsar

Postby Christian L » 2007-03-28 18:14

Jag hade ett liknande fel en gång, då var det brytarna som var helt galet slut. Bytte brytare och kondensator och sen gick bilen som en dröm igen. Skulle i vilket fall som helst börja med att byta dessa två deltaljer som kostar dryga hundralappen tillsammans på mekonomen. Då vet du med säkerhet att det inte är dem det är fel på. Det du behöver är i princip lite mejslar och ett bladmått för att ställa avståndet mellan brytarplattorna när du monterar de nya. Avståndet ställs när brytaren \"står på en nock\" på fördelaraxeln. Detta avstånd kan jag inte i huvudet, men runt 0,2 mm vill jag minnas.

lycka till /Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Motorn dog...

Postby Kristinefors » 2007-03-28 20:58

Rätta brytare-avståndet är 0.4-0.5 mm

glöm inte att ha på lite fett på nockarna

annars \"går\" brytarna ner sig snabbt ,

Olof-Västerås
Kristinefors

Return to Original