Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Orginal silver fälgfärg?

Orginal silver fälgfärg?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Orginal silver fälgfärg?

Postby NysoO » 2010-06-15 20:04

Tjena! Skulle behöva ha tag i en burk färg med orginalkulör. Den färgen som satt på fälgarna med ovala hål. Någon som vet var man kan få tag i detta? Vet att det finns en burk på VP autoparts, men behöver inte en sådan mängd färg då jag bara ska lackera en fälg.
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Re: Orginal silver fälgfärg?

Postby Hasse63 » 2010-06-15 23:32

Det finns att köpa, minns inte var... sök på amazonforumet så hittar du
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Daniel » 2010-06-16 09:12

Om man söker på amazonforumet får man upp att:

1. Den finns på VP-autoparts, precis som NysoO redan skrivit

2. Någon har matchat med färgkarta och anser själv att Audi Y7T Kristallsilber är en perfekt matchning.

Detta förutsätter ju dock att amazon har samma färg på sina fälgar som 140-serien.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Gunnar S » 2010-06-16 10:06

Daniel wrote:Detta förutsätter ju dock att amazon har samma färg på sina fälgar som 140-serien.

Det har de...
I Plastic Paddings sortiment fanns, åtminstone tidigare, en sprayfärg med exakt rätt kulör. "Aluminium" eller nåt liknande hette den. Funkade bra att handjaga 4 fälgar med. Gick åt 3-4 burk och var väldigt hållbar.
Senare när jag blästrade mina fälgar och lejde bort lackjobbet så plockade lackerarn fram en Opel-kulör som stämde på pricken med original. Dessutom en riktig härdlack. Minns tyvärr inte vad den hette.

Vad kostar färgen på VP??
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2010-06-16 10:13

Lacka bara en fälg? Reserv eller?

Annars lär det ju synas väl då en gammal fälg alltid har en annan nyans än en nylackad, även om det är samma färgkod.

Jag har själv inte funnit nån färg rent allmänt som har samma nyans, PP som Gunnar säger hade inte samma nyans, lite för mycket silver, medans original är lite gråare (tycker jag iaf).
Amarace

Postby NysoO » 2010-06-16 18:32

Tack för svaren!

Ska kika på färgen på dom 3 fälgarna som redan är lackerade. Försökte få reda på vilken färg som använts men fick inte fram något konkret. Antog att det var orginalkulör men det behöver det ju i och för sig inte vara.

Det är sant att det är omöjligt att få exakt samma kulör vid olika lackeringstillfällen, men samtidigt är det inte 100% petnoga. Det kanske är 90% noga ;)

Edit: Här är en bild på fälgen/färgen. Självklart kan det variera mycket mellan skärmar, men om ni vet med er att ni har en någorlunda bra skärm så borde färgen se ganska lik ut mot verkligheten.
Vad tror ni? Orginalfärg eller något custom?

Image

Uploaded with ImageShack.us
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby Båve » 2010-06-16 20:52

annars får du åka förbi en seriös färgfirma som har färg kamera så kan dom fota fälgen och ta fram rätt färg ,går att få 2 k på spray som vattenbaserad eller gamla varianten.
Båve

Postby Betsy » 2011-02-02 13:37

Gunnar S wrote:
Daniel wrote:Detta förutsätter ju dock att amazon har samma färg på sina fälgar som 140-serien.

Det har de...
I Plastic Paddings sortiment fanns, åtminstone tidigare, en sprayfärg med exakt rätt kulör. "Aluminium" eller nåt liknande hette den. Funkade bra att handjaga 4 fälgar med. Gick åt 3-4 burk och var väldigt hållbar.
Senare när jag blästrade mina fälgar och lejde bort lackjobbet så plockade lackerarn fram en Opel-kulör som stämde på pricken med original. Dessutom en riktig härdlack. Minns tyvärr inte vad den hette.

Vad kostar färgen på VP??

Fins ingen möjlighet att få tag på den Opel koden? Ringde just vår lokale lakerare här. Ha sa sig ha 2 varianter som liknar den gamla något så när, men hade ju varit bra att få tag på en kod att bara lämna fram :)

Kör ni med 2k och klarlack eller hur har ni som renoverat fälgar gjort?

Vanlig grundfärg innan? Tacksam för så mycket tips som möjligt då jag förhoppningsvis ska ge mig på att lakera en fälg nu till helgen :)

/Betsy
Betsy

Postby Gunnar S » 2011-02-02 15:23

Det var en kulör som fanns på Opel sent 80-tal och början på 90-talet. Motsvarar väl nästan VW Satinsilbermetallic. Det borde gå att googla efter uppgifter på detta. Eller prata med en billackerare.
Gunnar S

Postby Betsy » 2011-02-02 18:16

okej. ja den ser ju lite grå silver ut. kanske lite ljus mot fälgfärgen. Får helt enkelt ta en sväng till lakeraren och titta lite.

Tack för snabbt svar.
Betsy

Postby Gunnar S » 2011-02-02 19:49

Gunnar S

Postby 144 DL » 2011-02-02 23:53

Är det någon som har en känsla för hur många fälgar en sån där burk räcker till om man vill sprutmåla alla fälgens sidor. Med "fälg" så tänker jag på standard plåtfälgen för 140 71-74. Skulle behöva lackera åtta fälgar.
144 DL

Postby Betsy » 2011-02-03 19:25

Har sett den burken. Ringde även till dom för att försöka få fram färgkoden, men utan resultat.

Då jag ej har tillgång till lackspruta så vill jag ha tag på färg på sprayburk.

Hittade en modell fälgfärg på colorex idag när jag köpte primer, ska nog undersöka den lite närmare, då den var lite mer åt det gråa hållet.

Sen en fundering. Ska man lägga primer tunt före man spaklar på en plåtfälg? Eller spakla först sedan primer? Fälgen är blästrad.
Betsy

Postby Gunnar S » 2011-02-03 19:48

Näe, till det priset vill man ju veta om det blir rätt. Den som säljer färgen borde kunna ange färgkod.

Tänkte du lackera bara en enda fälg?
Det där med att handjaga fälgar är ju annars ett vågspel. Jag gjorde i ordning 4 st. en gång. Slitgöra.
Absolut bäst är ändå att få det gjort på en lackering. Då tar han ju ansvar för ev. klarlack också.

Jag ser bara en massa nackdelar med att försöka lacka "för hand".
Möjligen ett reservhjul då...
:)
Gunnar S

Postby Betsy » 2011-02-03 21:18

håller på med lite special till min bil. Så har en färdig nu och vill se hur resultatet blir innan jag ger mig på att göra de andra 3. Så i slutändan ska det bli 4 fälgar :)

Ska spackla lite nu först, så ser jag lite hur det kommer se ut.
Betsy

Postby skanke » 2011-02-03 21:34

Sen en fundering. Ska man lägga primer tunt före man spaklar på en plåtfälg? Eller spakla först sedan primer? Fälgen är blästrad

Är det vanlig "burkprimer" det handlar om så skall man spackla först och lägga primer sedan.
skanke

Postby Betsy » 2011-02-03 22:44

skanke wrote:
Sen en fundering. Ska man lägga primer tunt före man spaklar på en plåtfälg? Eller spakla först sedan primer? Fälgen är blästrad

Är det vanlig "burkprimer" det handlar om så skall man spackla först och lägga primer sedan.

Som jag trodde då. Tack för svaret.
Betsy

Postby Epsi » 2011-02-03 23:10

Spackla plåtfälgar?!

Jag får för mig att du kommer få alldeles för mycket vridningar i plåten för att det ska hålla men du får gärna meddela senare hurvida det håller eller ej.
Epsi

Postby Betsy » 2011-02-04 19:22

Epsi wrote:Spackla plåtfälgar?!

Jag får för mig att du kommer få alldeles för mycket vridningar i plåten för att det ska hålla men du får gärna meddela senare hurvida det håller eller ej.

lite osäker på vad du menar med vridningar? Kompisen har gjort likadant till sin Amazon. Funkar kanon.
Är ju inte direkt en 9 sekundersbil fälgarna ska sitta på ;)
Betsy

Postby skanke » 2011-02-04 21:07

Har själv lagt lite spackel på "ägghålsfälgar" och det har funkat. Har även en kompis som fixade till en uppsättning fälgar till en Ford Taunus och den rullade rätt långt utan att det var något problem med spacklet. Däremot kom rosten tillbaka efter ett tag.

Så länge det handlar om att lägga i lite spackel för att fylla ut lite porer och märken som kommer fram efter blästring så går det bra. Men det går nog inte att lägga på tjocka kakor. Fast behövs det tjocka kakor med spackel så brukar det nog vara läge att kasta fälgarna.
skanke

Next

Return to Original