Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Orginal silver fälgfärg?

Orginal silver fälgfärg?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Orginal silver fälgfärg?

Postby deluxe » 2011-02-05 16:11

Att spackla igen lite porer på fälgar är inga problem. Jag brukar lägga ett par varv med riktig slipgrund så kan man slipa dom jämna med ett sandpapper efter bara.
Fälgarna jag har haft på alla mina volvobilar har jag lackat i Volvos färgkod "426". Blir helt suveränt, en väldigt ljusgrå silvermetallic. Typ samma som är på dagens s80 och v70 alufälgar.
Och ska du lacka fälgar så gör det aldrig med sprayburk,. De brukar hålla en förmidda typ, och ser allmänt tradigt ut. Börjar rosta väldigt lätt eftersom färgen e så pissetunn i spraybukar.
Ska de bli bra o hålla länge så är det 2k-lack som gäller. Gärna med en väldigt reptålig klarlack då fälgar är ett väldigt utsatt område.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Betsy » 2011-02-06 11:17

skanke wrote:Har själv lagt lite spackel på "ägghålsfälgar" och det har funkat. Har även en kompis som fixade till en uppsättning fälgar till en Ford Taunus och den rullade rätt långt utan att det var något problem med spacklet. Däremot kom rosten tillbaka efter ett tag.

Så länge det handlar om att lägga i lite spackel för att fylla ut lite porer och märken som kommer fram efter blästring så går det bra. Men det går nog inte att lägga på tjocka kakor. Fast behövs det tjocka kakor med spackel så brukar det nog vara läge att kasta fälgarna.

Sen kan det behövas lite tjockare kakor på fälgarna av andra anledningar ;)
Gör man "hemmabyggen" så får man ta lite risker genom att spackla lite. Bara till att hoppas att det sitter kvar.
Betsy

Postby Betsy » 2011-02-06 11:22

deluxe wrote:Att spackla igen lite porer på fälgar är inga problem. Jag brukar lägga ett par varv med riktig slipgrund så kan man slipa dom jämna med ett sandpapper efter bara.
Fälgarna jag har haft på alla mina volvobilar har jag lackat i Volvos färgkod "426". Blir helt suveränt, en väldigt ljusgrå silvermetallic. Typ samma som är på dagens s80 och v70 alufälgar.
Och ska du lacka fälgar så gör det aldrig med sprayburk,. De brukar hålla en förmidda typ, och ser allmänt tradigt ut. Börjar rosta väldigt lätt eftersom färgen e så pissetunn i spraybukar.
Ska de bli bra o hålla länge så är det 2k-lack som gäller. Gärna med en väldigt reptålig klarlack då fälgar är ett väldigt utsatt område.

Tack för färg tipset! Ska kolla på den. sen kan man ju få 2k på sprayburk. Så det borde ju inte skilja något större mot att lägga med färgspruta?
Betsy

Previous

Return to Original