av Stalk28 » 2010-01-21 16:43
av Mattias Edeslätt » 2010-01-21 17:32
av Stalk28 » 2010-01-21 17:59
Mattias Edeslätt skrev:1: Du har tillräcklig mängd vätska i systemet och du har luftat det ordentligt. Häng expansionskärlet högt i ett snöre utan lock, varmkör motorn och krama på övre kylarslangen för att pressa luftfickorna. Man kan få hålla på länge ibland innan all luft är borta. Glöm inte att ha max värme på i bilen så att värmepaketet också luftas.
Kan också bero på att du har en kass vattenpump så du inte får cirkulation.
2: Kan också bero på luftfickor och vattenpumpen, men också att värmeventilen är kass eller kärvar så den inte är öppen. Den kommer du åt under instrumentpanelen vid sidan av fläktpaketet. Kryp under och kontrollera att den har funktion. Fläkten, ja.. där måste du antagligen plocka ut hela värmepaketet för att kontrollera/byta den.
av Mattias Edeslätt » 2010-01-21 18:57
Stalk28 skrev:
1: Menar du att jag ska krama denna:![]()
av Stalk28 » 2010-01-21 19:14
Okej, då får jag testa det så fort jag har köpt en ny packningMattias Edeslätt skrev:Stämmer bra det. Går annars att bara göra med högt hängande expansionskärl, men det underlättar om man hjälper till.
Angående kupévärme så är det ett tecken på luftfick i systemet/för lite vätska i systemet. Kan också vara så att slangarna ifrån motor till värmepaketet sitter fel och därmed får du ingen värme.
av montage » 2010-01-21 19:23
av Stalk28 » 2010-01-21 19:35
montage skrev:Det är inte så enkelt att du har isproppar i motorn? Har du kollat glykolhalten?
Då vinterkylan slog till förra året så hade jag inte kollat hur min glykol stod. Så en dag när jag skulle hem från jobbet så överhettade motorn och ingen värme fick jag heller. Det blev en kall hemresa med ett flertal stopp. Och inga vantar hade jag heller.
Väl hemma fyllde jag på med ny glykol och nytt vatten. Har fungerat fin fint sen dess.
av montage » 2010-01-21 19:58
Stalk28 skrev:montage skrev:Det är inte så enkelt att du har isproppar i motorn? Har du kollat glykolhalten?
Då vinterkylan slog till förra året så hade jag inte kollat hur min glykol stod. Så en dag när jag skulle hem från jobbet så överhettade motorn och ingen värme fick jag heller. Det blev en kall hemresa med ett flertal stopp. Och inga vantar hade jag heller.
Väl hemma fyllde jag på med ny glykol och nytt vatten. Har fungerat fin fint sen dess.
Det tvivlar jag på, eftersom att jag har alltid reservblandning i bilen, med samma blandning, och de har inte frusit.![]()
Haha, och det där med kall hemresa och flertal stopp är jävigt irriterande, en resa som skulle ta 20-30min tog istället ca 2 timmar, ingen känsel i fötterna eller händerna när man kom hem
av bodda » 2010-01-21 20:08
av Mac » 2010-01-22 02:52

av Stalk28 » 2010-01-22 17:24
FY FAN VA UNDERBART!!!Mattias Edeslätt skrev:Stämmer bra det. Går annars att bara göra med högt hängande expansionskärl, men det underlättar om man hjälper till.
Angående kupévärme så är det ett tecken på luftfick i systemet/för lite vätska i systemet. Kan också vara så att slangarna ifrån motor till värmepaketet sitter fel och därmed får du ingen värme.

av Mattias Edeslätt » 2010-01-22 23:41
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster
Volvo 142 säljes |
140 delar |
Our latest issue of the club magazine
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB