Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Postby Daniel » 2011-09-07 22:24

Tänkte precis skriva samma som Robban.. bubblar det i expansionskärlet när du kör motorn?

Tråden har blivit så lång så jag minns inte längre, men går tempmätaren upp över normalt?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-07 23:42

Robban wrote:Du har inte blåst topp packningen?

har försökt kollat efter tecken på det så gott som, inge grädd färgad på locket iafal :/
EnligtLagMattsvart

Postby Amarace » 2011-09-08 00:24

EnligtLagMattsvart wrote:
Robban wrote:Du har inte blåst topp packningen?

har försökt kollat efter tecken på det så gott som, inge grädd färgad på locket iafal :/

"Grädde" får du ju bara om oljan blandar sig med vattnet, och vatten i oljan om vattnet letar sig dit, har du toppackningen trasig mellan cylinder och kylkanal får man kompression ut i kylsystemet däremot.

Dock har jag haft trasiga toppackningar många gånger, men sällan att det kokat nån gång.
Amarace

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-08 01:21

Daniel wrote:Tänkte precis skriva samma som Robban.. bubblar det i expansionskärlet när du kör motorn?

Tråden har blivit så lång så jag minns inte längre, men går tempmätaren upp över normalt?

Hej! är ny på detta forum, vet inte om jag använder rätt sätt å svara på ? blir lixom dubbelposter med svaren :/
Tempmätare har alltid legat på max, förens i går, då jag tåg bort temperatur mätaren, har en ny kylare i, så nu utan termostat, så ligger den nätt å jämt under rött! så har den aldrig legat förut vare sig med lr utan termostat.
EnligtLagMattsvart

Postby Gunnar S » 2011-09-08 17:33

EnligtLagMattsvart wrote:
Daniel wrote:Tänkte precis skriva samma som Robban.. bubblar det i expansionskärlet när du kör motorn?

Hej! är ny på detta forum, vet inte om jag använder rätt sätt å svara på ? blir lixom dubbelposter med svaren :/
Tempmätare har alltid legat på max, förens i går, då jag tåg bort temperatur mätaren, har en ny kylare i, så nu utan termostat, så ligger den nätt å jämt under rött! så har den aldrig legat förut vare sig med lr utan termostat.

Det kan ju bero på att sidan tar en liten stund att uppdatera, när du postat och så kanske du klickar iväg en gång till.
Ingen fara. Det kan hända den bäste... Jag brukar klicka på förhandsgranska och sedan Klicka, 1 gång. Det verkar ha funkat för dig också.
Ta't lugnt bara så löser det sig.
Man har ju också möjlighet att radera ev. dubbelpostning.

Om jag inte sagt det förut så vill jag hälsa dig välkommen hit. Hoppas det ordnar upp sig med kylproblemen.

Meddela hur det blir med den saken.
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-10 18:58

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/683/dsc00116po.jpg/]Image[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

Så där.
JO ang denna bild, som jag sagt förut har jag satt i en kylare från en gammal 245.
har försökt luftat systemet i dag, och jäkligt mycket luft var det.
Den övre vatten slangen som går till termostat huset, jag lufta så pass att när man klämmer på den så hör man och känner man att det e rikligt med vatten tryck.
men det är när jag håller i exp kärlet, När jag monterar fast exp kärlet på den högsta punkten som går , så försvinner vattnet från den slangen ;S.
Exp kärlet ligger ca 5cm under kylarn nivå´(Alltså höjden/Kylaren är högre upp i motorrummet en vad exp kärl är/sitter).
På vägen hem så körde jag så.När jag stängde av bilen så glöd tände den 1 gång.
Mycket riktigt så va även vatten röret till term huset, bara luft tryckt, ingen som helst vatten i det :/. Vad ska jag göra? varför kan inte exp kärlet vara lägre en kylaren? På original kylarens exp kärl sitter den ju precis bredvid ena strålkastaren ,då snk vi mer en 10 cm under kylar nivån.
Hoppas jag inte snurrar till det allt för mycket för er, Bara fråga om ni inte förstår
Värmen vart betydligt mycket bättre när vi höll på att lufta, volvo värme i all ära :)
EnligtLagMattsvart

Postby bodda » 2011-09-11 13:33

lossa bottenpluggen på blocket o så får du rensa vattenkanalen
som går på tvären i bakkant på toppen där sitter det skit
du får rensa med skruvmejsel eller nått för det brukar va en hel korv som kommer till slut
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-11 18:39

bodda wrote:lossa bottenpluggen på blocket o så får du rensa vattenkanalen
som går på tvären i bakkant på toppen där sitter det skit
du får rensa med skruvmejsel eller nått för det brukar va en hel korv som kommer till slut

Hej! okej men vattnet går runt, när jag spolar igenom systemet med högtryck.
Men kan ge mig på och lossa där å kolla, Tack du :)
EnligtLagMattsvart

Postby Per Helgesson » 2011-09-11 19:22

Jag tycker att detta låter som en kass topplockspackning ell sprucket topplock. Åk förbi vilken bilverkstad som helst som har en 4-gasmätare. Be dom mäta i expansionskärlet, eller eventuellt i kylaren om vatten nivån är låg (dom vill nog inte ha in vatten i sin mätare!), medans motorn går. Se om HC halten på mätaren rusar iväg. Då är toppackningen eller toppen kass! Och då trycks kompressionstryck/förbränningstryck in i kylsystemet och då går det aldrig att lufta!
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-20 13:57

Per Helgesson wrote:Jag tycker att detta låter som en kass topplockspackning ell sprucket topplock. Åk förbi vilken bilverkstad som helst som har en 4-gasmätare. Be dom mäta i expansionskärlet, eller eventuellt i kylaren om vatten nivån är låg (dom vill nog inte ha in vatten i sin mätare!), medans motorn går. Se om HC halten på mätaren rusar iväg. Då är toppackningen eller toppen kass! Och då trycks kompressionstryck/förbränningstryck in i kylsystemet och då går det aldrig att lufta!

Hej! okej, ska se om jag kan ta mig till en verkstad.
Har iafall kunnat luftat hela systemet nu, men den kokar fortfarande, -.-
Nästa steg bli å kolla till vattenpumpen , fast den e ny ,så kan det ju ha hänt något me den.
EnligtLagMattsvart

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 20:44

Behöver lite mer svar från er, är jätte tacksam om någon kan svara på följande,
När en motor kokar konstant,(mätaren i taket) Och kör 6 mil hur fan kan den hålla ? borde den inte haverera ?? b20 Gjutjärn delux edition?
Det jag skrivit förut om att den spottar och fräser, halvt dör när man gasar, det har börjat hänt när den e ny startad.(efter choke läge så att säja. inga hostningar pga glömd choke) Tecken på motorhaveri är på g?
Börjar gå i banorna i att sälja den, då jag aldrig haft såna här problem någonsin, Tankar om att ford sierra är en mycket bättre bil har börjat komma upp.
:(
EnligtLagMattsvart

Postby Gunnar S » 2011-09-25 20:58

Jag tycker nog att du fått en del bra svar och tips. Följ t ex. Per Helgessons råd och åk till en bilverkstad.
Ditt senaste inlägg känns lite väl godda' yxskaft, tycker jag. Tänker du alltså köra maskinen i botten, hellre än att göra en ordentlig felsökning. Det blir en massa minuspoäng för dig om du inte lyckas pricka en verkstad på dina kokande resor.
Om du sen nämner det där andra fortskaffningsmedlet så lovar jag att starta ett upprop om att dra ihop ett gäng med tjära och fjädrar här...
:twisted:
Näe, med om du ändå ska envisas med stötstångsmotorer så är *a*nus hundrafallt sämre. Prova du att köra runt med kokande maskin i en sån.
:wink:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby skanke » 2011-09-25 21:06

Hmm, jag undrar jag. Kokar den verkligen hela tiden, och trycker den då ut kylarvätska genom kylarlocket och ryker?
Det ryker, bubblar och fräser rätt så bra när det kokar.
Eller är det bara tempmätaren som står i topp? Som jag skrivit i min tråd på showroom så gäller det att ha rätt tempgivare på -74. På min bil hade jag fått fel och tempen gick i topp, men motorn var inte så varm egentligen.

Har aldrig varit med om någon bil som kokat konstant, däremot någon/några som kokat då och då.

Kokar den verkligen hela tiden så skulle det nog vara svårt att köra 6mil.
skanke

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:24

Gunnar S wrote:Jag tycker nog att du fått en del bra svar och tips. Följ t ex. Per Helgessons råd och åk till en bilverkstad.
Ditt senaste inlägg känns lite väl godda' yxskaft, tycker jag. Tänker du alltså köra maskinen i botten, hellre än att göra en ordentlig felsökning. Det blir en massa minuspoäng för dig om du inte lyckas pricka en verkstad på dina kokande resor.
Om du sen nämner det där andra fortskaffningsmedlet så lovar jag att starta ett upprop om att dra ihop ett gäng med tjära och fjädrar här...
:twisted:
Näe, med om du ändå ska envisas med stötstångsmotorer så är *a*nus hundrafallt sämre. Prova du att köra runt med kokande maskin i en sån.
:wink:

Hehehe tjära å fjädrar :D. Ja alltså jag har inget val en att plåga stackars 142an, Då jag körde dom där 6 milen så va det till förlossningen för mitt 2dra barn,. va tvungen,
Vad det gäller verkstad så sätter ekonomi stopp för :/.
Jag är verkligen tacksam för allas tips som har givits mig, har även gjort allt som alla tipsat om(förutom din diskmaskins sköljnings ide :P)fast utan att hitta felet, måste ju försöka fråga efter mer tips.
Det är ett sånt ettrigt fel alltså, har aldrig i mitt liv haft såna här problem för kokning ,och speciellt på en volvo.
Det är inte topplocks packningen och inte heller någon spricka.
EnligtLagMattsvart

Postby Amarace » 2011-09-25 21:28

Angående koka, jag körde ca 3 mil kokandes innan toppen for (blev vind). Att jag körde var för att det var ute i "vildmarken" på den tiden man inte hade mobiltelefon, så det var bara o hålla ner gasen. Så 6 mil + det du kört förut låter som en omöjlighet.

Jag förstår inte varför du envisas med att köra med bilen INNAN du kollat vad det är för fel? Låt den stå till dess du hittat vad det nu beror på. Jag kanske låter elak, men det finns ingnen anledning att hålla på o köra och tro att det ska lösa sig själv.
Amarace

Postby Robban » 2011-09-25 21:35

Sälj den innan den går sönder helt!
Ford Sierra är kanonbilar, en polare hade en 87-lanser och bättre bil än en sådan finns inte.....
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:37

skanke wrote:Hmm, jag undrar jag. Kokar den verkligen hela tiden, och trycker den då ut kylarvätska genom kylarlocket och ryker?
Det ryker, bubblar och fräser rätt så bra när det kokar.
Eller är det bara tempmätaren som står i topp? Som jag skrivit i min tråd på showroom så gäller det att ha rätt tempgivare på -74. På min bil hade jag fått fel och tempen gick i topp, men motorn var inte så varm egentligen.

Har aldrig varit med om någon bil som kokat konstant, däremot någon/några som kokat då och då.

Kokar den verkligen hela tiden så skulle det nog vara svårt att köra 6mil.

Hej! fy fan vad gött och läsa dit svar, Temgivaren köpte jag på skruvat.se och har börjat kommit i banorna att det är den som inte fungerar korrekt,
kör jag 2-3 mil och låter bilen stå på tomgång, går ut och skruvar av locket till exp kärlet så händer det ingeting. pyser lite
stänger jag av bilen och skruvar av locket, då blire fart på vattnet, det rinner över , Men någon aggressiv sprut/fontän blire inte, och inte ryker den heller.
Inge rök i motorrummet heller. Motorn känns inte så varm som man kan tro att den ska bli när den kokar.
Att den spotar och fräser/förgasar smäller ibland, går jag bet på.
Vart finns det och köpa riktiga tempgivare som visar riktigt ?
EnligtLagMattsvart

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 21:43

Amarace wrote:Angående koka, jag körde ca 3 mil kokandes innan toppen for (blev vind). Att jag körde var för att det var ute i "vildmarken" på den tiden man inte hade mobiltelefon, så det var bara o hålla ner gasen. Så 6 mil + det du kört förut låter som en omöjlighet.

Jag förstår inte varför du envisas med att köra med bilen INNAN du kollat vad det är för fel? Låt den stå till dess du hittat vad det nu beror på. Jag kanske låter elak, men det finns ingnen anledning att hålla på o köra och tro att det ska lösa sig själv.

3 mil bara, tack för infon, börjar komma lite på nya spår nu att den kanske inte kokar så farligt, å att den spottar å fräser, beror på något helt annat.

Varför bilen inte kan stå stilla . Först och främst så är mitt garage 2 mil därifrån jag bor. sen att min volvo 142 är den enda bilen jag äger ,gör ju saken inget bättre hlr.
jag meckar ju och felsöker varje helg/ledig tid som kommer till , att jag sen e beroende av en bil som går framåt.
Jag förstår vart du vill komma , Kunde jag så skulle jag självklart låta henne stå i varm garaget tills såret e läkt :).
Men funkar inte i min värld.
EnligtLagMattsvart

Postby skanke » 2011-09-25 22:00

Vart finns det och köpa riktiga tempgivare som visar riktigt ?

Skulle nog gå in på Volvo och låta dom ta hem en från GCP.

Är det fel givare, dvs egentligen till någon äldre årsmodell så är det typiska att tempmätaren aldrig visar normaltemp, utan direkt när motorn gått en stund så drar tempmätaren iväg på max eller till och med över max direkt, fast bilen står på tomgång en kort stund.
skanke

Postby Amarace » 2011-09-25 22:04

Måste du ha garage för att skruva? ;) Jag har inget garage, har aldrig haft och det har fungerat under hela min livstid utan problem :)

Men mitt tips är fortfarande vattenpumpen OM den går varm och inte drar allt för mycket kylarvätska.

Tempgivaren ska vara till 73 o nyare.
Amarace

PreviousNext

Return to Original