Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Volvo 142 kokar in i det sissta! ???????

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-25 22:11

skanke wrote:
Vart finns det och köpa riktiga tempgivare som visar riktigt ?

Skulle nog gå in på Volvo och låta dom ta hem en från GCP.

Är det fel givare, dvs egentligen till någon äldre årsmodell så är det typiska att tempmätaren aldrig visar normaltemp, utan direkt när motorn gått en stund så drar tempmätaren iväg på max eller till och med över max direkt, fast bilen står på tomgång en kort stund.

ja det ska jag göra :).
Jag har alltid tänkt vad fasiken vad snabbt motorn blir varm, tar kanske 1-2 min för mätaren å nå max :P
EnligtLagMattsvart

Postby Gunnar S » 2011-09-26 16:53

Det kan vara fel på både mätarn eller givaren och att kylsystemet inte fungerar.
Mitt förslag är att du ordnar ett annat transportmedel och sen går till botten med problemet.
Att köra runt med hög temp och inte ha möjlighet att felsöka är dömt på förhand.

Även om du inte tar knäcken på motorn blir det bara en evighetstråd på forumet.
Visserligen gillar jag när maskiner lagar sig själv men i detta fall tror jag det är svårt.

Jag skulle följa de råd du fått i tråden och kanske rent av plocka isär hela kylsystemet.
Byta ut eller rensa ur kylare, slangar, vattenrör och värmepaket.
Titta också på vattenpump, termostat och alla packningar som åtgår. Kolla upp om du har vatten i oljan,
eller olja i vattnet.
Skynda dig innan vintern.
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-26 19:07

Gunnar S wrote:Det kan vara fel på både mätarn eller givaren och att kylsystemet inte fungerar.
Mitt förslag är att du ordnar ett annat transportmedel och sen går till botten med problemet.
Att köra runt med hög temp och inte ha möjlighet att felsöka är dömt på förhand.

Även om du inte tar knäcken på motorn blir det bara en evighetstråd på forumet.
Visserligen gillar jag när maskiner lagar sig själv men i detta fall tror jag det är svårt.

Jag skulle följa de råd du fått i tråden och kanske rent av plocka isär hela kylsystemet.
Byta ut eller rensa ur kylare, slangar, vattenrör och värmepaket.
Titta också på vattenpump, termostat och alla packningar som åtgår. Kolla upp om du har vatten i oljan,
eller olja i vattnet.
Skynda dig innan vintern.
:)

Mer eller mindre allt det du skrev har jag redan felsökt, det e ju därför jag ställer fråga ang hur länge en b20 verkligen kan hålla i kokande läge.
Nu verkar det ju som att den inte riktigt kokar/eller kokar inte alls, och att mätaren är fel/visar fel jag har ju fått mer information nu när jag ställde den frågan, nu har jag ju en uppsjö av mer fel jag kan gå igenom.jag hade ju aldrig vetat det om jag inte frågade(litar blint på mätare :P)
Att jag fortsätter fråga ångrar jag inte,å är riktigt tacksam till alla som svarat och även fortsätter svara.
Ska införskaffa en temperaturgivare från volvo om det går. få reda på exakt hur varm den blir, det är prio 1. Är det så att den inte kokar, så finns det jääte mycket och börja felsöka med förgasaren,bränslepumpen,fördelarn,(ställa in tändningen, just nu är den inställd på mofo med hjälp av min bror super hörsel :D) Något är det ju som skapar smällarna,storkningarna,.
om det e blandning av att motorn går varm och någon av dom andra som jag sa, som gör så att bilen inte vill hålla hastigheten utan att börja storkna då och då.
NU har jag en hel del att börja gräva i :) Tack för allt
EnligtLagMattsvart

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-26 19:10

Tackar jätte mycket för all information ni kommit med. :=)
Nu har jag jätte mycket att felsöka/gå igenom .
Jag återkommer med vad som va problemet när bilen går 100%
Även om den hamnat på skroten ,å Ford sierra införskaffad =)
Nej da så långt ska det inte gå :P
Tack!
EnligtLagMattsvart

Postby EnligtLagMattsvart » 2011-09-30 09:43

=) Ja ni :) nu fungerar bilen som en dröm,
Följande byttes/gick igenom
Rotor,fördelare,brytarspetsar,kondensator, och en liten genomgång av förgasaren ,
klart som tusan det va något enkelt fel som dessa :P.
jag/vi har ju alltid trott att bilen har kokat, så det är på den fronten man har felsökt på,
NU kan det tyckas lite ny börjar still att inte gå igenom tänd avdelningen.
Bilens mätare klev ju upp på max konstant, och Vatten trycktes ur i kylarens lock ,(den gamla kylaren).
och att bilen gick som skit när den vart varm/eller skulle hålla hastigheten, alla tecken pekade ju på kokning,
Tur att man ledsnade och skrev på detta forum efter tips och trix.
Enkelt skit fel som tänd slit delar =)

Tack alla, för tipsen =)
EnligtLagMattsvart

Postby broglin » 2014-04-09 12:08

En fråga ..är det tempgivare 460191 som skall vara till 1974
broglin

Postby Rosen » 2014-04-09 20:09

japp!
Rosen

Postby mose » 2014-06-07 15:18

Har nyligen köpt en 142a och upptäckte att kylaren svämmar över efter man stannat. Det luktar inte avgaser om vattnet och jag har provat att lufta. Vattnet ser lite grumligt ut dock, ska man tömma och byta? Kan det röra sig om samma problem med tändsystemet annars, det är nyligen bytt men kan vara felinställt kanske. Är ny på att mecka och vill lära mig själv!
mose

Previous

Return to Original