Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 -69

142 -69

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: 142 -69

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-03 08:44

Spärrsaft å hylsa på centrummuttern på veven :wink: Men brukar i regel bara snurra runt med hjälp av fläkten när jag ställer ventilerna :?:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby offwhite » 2013-05-03 19:45

Snurrar jag på fläkten glider den bara på fläktremmen! Ska prova med centrummuttern sen, inte risk att man drar loss den bara?

Satte iallafall ihop fördelaren nu med fungerande kamaxel och centrifugalregulator idag, och oj vilken skillnad det blev! Tändningen hoppade en del bara, undrar vad det kan bero på? Med vacuumregulatorn på stod den väldigt stabilt, sen när jag drog loss vacuumslangen började den hoppa, och det fortsatte den med när jag ställt in tändningen utan vacuumregulator och satt dit slangen igen. Bra skumt!

Den går lite ojämnt i tomgång emellanåt, provade med lite startgas och det verkar läcka vid spjällaxeln. Ska ju på ny förgasare förr eller senare ändå, så ger mig inte in på att renovera den.

En till sak som uppstod nu var avgassmällar när jag släppte på gasen, detta skedde bara om jag gasade och släppte gasen tvärt utan någon växel i. När jag körde en sväng med bilen märktes det inte. Som jag förstått det kan problemet bero på:
1 - för mager bränsleblandning
2 - läckage i avgassystemet.

Provade att hålla för avgasrören för att se om motorn dog, men tror det var svårt att hålla tätt nog, motorn dog iallafall inte av det.
Tänkte ställa bränslelandningen på förgasaren, som jag trodde var en HIF6:a, men utseendet på förgasaren stämde inte med hur HIF6an ser ut. Det är ingen HS6:a heller, eftersom den saknar separat flottörkammare. Vad kan det vara för förgasare? Ska se om jag kan ordna bild på den när jag har mer tid.
offwhite

Postby offwhite » 2013-05-11 20:04

Började trycka dit lite lister på den idag! Dessvärre har motoroldies slutat sälja listlipsen till motorhuvens list. Lite trist! Löste det temporärt men får försöka hitta någon annan sorts clips att sätta dit istället.

Fördelaren är fixad så den har fungerande centrifugregulator nu, har inte RPMmätare men den går betydligt bättre, kommer åtminstone upp i 130 nu, istället för 115 som tidigare, plus att den känns betydligt rappare! :) Dock verkar förgasaren dra tjuvluft, så ska försöka få tag på dubbla SU eller en weber att ersätta med.

Enda akut tråkiga är att det läcker in vatten från framrutan, svär en ramsa varenda gång det regnar för då vet jag att det vankas en pöl inne i bilen. Tänkte försöka byta rutan på försäkringen, men samtidigt har det rostat en del runt rutan. Kan man få ut rutan på försäkringen även fast man först plockar ut framrutan själv och fixar rosten innan glasmästarn sätter i ny?

Åsså bild såklart!

Image
offwhite

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-11 23:41

Beror väl på glasmästare? Har själv gjort så att jag åkt in med bilen till glasmästaren å han har plockat ur rutan/bestält en ny sen bara lagt dit den gammla å tejpat den sen åkt hem å fixa de som behövts sen tillbaka till galsmästarn å fått nya rutan i satt :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Amarace » 2013-05-12 01:08

Inte tror jag det är några problem att fara till glasmästaren (eller var du nu hade tänkt byta), denne får ta ut gamla rutan och du sedan tar därifrån bilen och fixar rosten o sen far tillbaka för montering av rutan.

Att tänka på är att en del glasmästare kan vara kinkiga, att rudan verkligen ska vara trasig, för försäkringen täcker ju bara en trasig ruta, inte en ruta som bara är gammal och nött.

Ser att du har precis såna extraljusstag jag letar, jag har ett sådant. (är Hella's variant på fästen).
Amarace

Postby offwhite » 2013-05-12 15:54

Får se hur jag gör då! Vad brukar en ny framruta gå på om man gör det själv annars?

Amarace>
Extraljusstagen kanske är till salu, inte bestämt mig än om jag ska sätta dit extraljusen eller inte. PMa om du är intresserad så håller vi köp och sälj från forumet :) Tänkte först montera dem och se hur det ser ut, men hur skall man koppla in dem egentligen?

Var ute och körde en sväng idag, motorn går fint på höga varv men den dör på tomgång, även när den är varv. Dessutom får den för sig att hacka ibland på gaspådrag, vet inte om den spikar eller feltänder, hur känns bilen i respektive fall?
När det händer mig så är det som att motorn stannar till helt plötsligt med ett högt knackljud, och sedan fortsätter som den ska. Är ju inte så bilvan så även om man kan läsa sig till en del så är det svårt att tolka sådana signaler från motorn :?
offwhite

Postby offwhite » 2013-06-16 21:10

Update:

Jag och villej har rengjort förgasaren, den var igensatt av apskit eftersom föregående ägare tyckte det var ett bra sätt att täta luftburken med. Apskit hade sugits in i förgasaren och kletat fast kolven. Efter att ha apskitsanerat förgasaren och omfördelat apskiten från luftburken till papperskorgen gick motorn betydligt bättre, startade på tre varv helt utan choke, något den aldrig tidigare gjort annat än när den varit ordentligt varmkörd. Samtidigt byttes också nålen från en BC (tillhörande en 2,9l austin healey) till en BDJ (B19/b21a), vilket var den vettigaste nålen som fanns tillgänglig.

Nästa problem var dock fördelaren, tändvinkeln hoppade fram och tillbaka som popcorn poppas när vi mätte den, och det visade sig att fördelarkamaxeln hade ett glapp på över en millimeter... Så, ny fördelare är nästa problem! Om någon ser en annons för B20E-fördelare eller annan lämplig dito så hojta gärna till!

Dessutom har midjelisterna åkt på, liten bild på det:
Image
offwhite

Postby ANNA » 2013-06-16 22:48

Det ser finfint ut men en undran... apskit? Jag begriper ju att det inte är riktigt chimpansbajs :lol: som avses men vad är det?
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby skanke » 2013-06-16 23:04

Började trycka dit lite lister på den idag! Dessvärre har motoroldies slutat sälja listlipsen till motorhuvens list. Lite trist!

Jaså, han har inga clips till huvlisten :roll:

Jag tycker att det ser ut som att du har en -73/-74 huv på bilen, och dessa har listen sittande i huvens framkant till skillnad på de äldre som har en helt annan huvlist som sitter på huvens undersida.

Till huvlisten på -73 och -74 används vanliga listclips, alltså samma som till sidolisterna.

Tyvärr är dagens listclips av undermålig kvalitet läs felaktigt material som spricker efter något år. Har haft en hel del problem med att listclipsen spricker och listena släpper på två av mina bilar. Och detta på bilar som står i garage och körs lite, och ändå har jag kokat clipsen innan montering.

Vet inte om Volvos clips numera är av samma dåliga kvalitet som Motoroldies och VP´s. Hittade en ask i gömmorna med gamla originalclips som jag nu använt så vi får se om dessa håller bättre än dagens reproskit.

Du ser ut att vara på rätt spår med din bil!
skanke

Postby offwhite » 2013-06-16 23:33

Skanke> Jo, det är en nyare huv, men hade tänkt spackla igen hålen och sätta dit 69:ans list! :) Har fått tag på de clipsen dock, och fick tag på gamla clips till midjelisterna! Dock köpte jag för få, så på höger sida sitter de med modernare clipsen. De var för övrigt för stora, fick slipa ner dem en del för att listerna skulle gå på, och de känns betydligt skörare i plasten än orginalclipsen.

ANNA> Apskit är en slags tätningsmedel med ungefär samma konsistens som nytuggat tuggummi, en svart gegga som fastnar på det mesta och är hopplöst att få bort ;)

Edit: Det här var post nr 100 för mig här på 140-klubben! :)
offwhite

Postby offwhite » 2013-07-05 18:51

Liten update!

Bestämde mig för att bygga ett nytt, tätt luftfilter, ville inte köra utan i onödan. Köpte två bygghinkar från biltema och kapade till, och de passade fint! Dum som jag var skar jag mig rejält under processen, en kväll på Akademiska sjukhuset och fyra stygn gjorde det till en dyr lösning.

Image

Såhär blev det installerat och klart, har inte klurat ut vad jag ska göra med slangen till vevhusventilationen, så för tillfället får den ligga öppen.

Image

Bilen hade ju plötsligt dött under färd, en hjälpsam kompis bogserade hem mig och jag grunnade länge på vad som kunde vara fel. Provade en del felsökning kring tändsystemet och bränslepumpen utan att komma någonvart. Till sist plockade jag ner luftfiltret och upptäckte då att manschetten som håller fast nålen i vakuumkolven hade lossnat, och därmed blockerat bränslemunstycket.
Tog ner med förgasaren, monterade nålen och manschett rätt, och nu går motorn bättre än någonsin! Har haft problem med misständningar/baktändningar, men de är nu ett minne blott. Firade med en liten runda ut på landet:

Image

Nästa torsdag hoppas jag på att kunna besöka Nifsta gård, någon annan som ska dit?
offwhite

Postby offwhite » 2013-07-14 22:39

Ytterligare en update; har försökt beräkna hur mycket den drar. Första omgången hamnade den på 1,55 l/mil, gjorde sedan lite justeringar, så att den fick mer mager blandning. Därefter hamnade den på 1,30l/milen. Har nu pumpat däcken ordentligt, och vridit upp tändningen ytterligare. Har i princip maxat tändförställningen, utan att den spikar. Dock har jag modifierat fördelaren genom att böja ut armarna som håller i fjädrarna i den, så att den ska gå upp först i senare varvtal, misstänker att jag böjde armarna för mycket, så att den får för lite tändförställning?
offwhite

Postby offwhite » 2013-09-06 19:33

Update:

Slängt i dubbla SU, lagat lite rost.

Image

Image
offwhite

Previous

Return to Showroom