Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bondens 142 turbo! Upd 26 mars s.3 provkörd! film!

Bondens 142 turbo! Upd 26 mars s.3 provkörd! film!

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Bondens 142 turbo! Upd 26 mars s.3 provkörd! film!

Inläggav bonden racing » 2008-04-05 14:10

Hej på er alla!
Är ju ny här på forumet så kanske ska berätta lite om mej själv. är 17 år, föredetta a-traktorägare. Bytte till mej denna bil mot min gamla moppe, en yamaha dt50mx o halvtaskigt skick, så den har inte kostat mej mycke :P. ska ge mej på körkortet nu i sommar, tänkte få bilen klar till dess! :)
de jag ska göra är å montera ner den, rostlaga, blästra, lacka, trimma och skruva ihop igen :P tror jag ska lacka den gul. här är lite biler på'n:

fronten bortplockad, huven är bara pålagd:
Bild
Bild
bakdelen rensad:
Bild
inredningen urplockad:
Bild
Bild
snurran :P
Bild
började skrapa underedsmassa:
Bild
fort som fan blev jag trött i armen, kom såhär långt :P :
Bild
usch... fanns lite av denna varan här o där
Bild
förgasaren jag köpte av en kompis, weber 36/36dcd:
Bild

här är bilden från annonsen på den jag hitta i sommras:
Bild

mer bilder kommer när jag får plats i garaget och lyfter ut motor mm! mvh david
bonden racing

Inläggav Glufsen » 2008-04-05 19:15

Haha jag känner mig igen mig en smula...Är också bonnunge, ägt DT-50 och har sprängt isär en 142 :lol: Ett tips bara, ta det lugnt med att plocka ner den, lätt hänt att man fastnar i rostlagningsträsket annars :wink:
Bild

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Inläggav bonden racing » 2008-04-06 17:05

mjo jag vet, hade en 740 a-traktor förut, man trodde att man visste all rost på bilen, så man börjar laga o tänker att de itne är så mkt, men ju mer man lagar desto mer rost hittar man :P tänkte göra så att denna bil blir pålitlig och rostfri. har man en pålitlig bil kan man ju göra vad som helst med andra bilar, för man har alltid en bil som går :P
bonden racing

update 2!

Inläggav bonden racing » 2008-04-21 08:15

hej på er! har nu fått plats i garaget så i helgen åkte motorn ur!

Bild

fanns t.o.m. plats för lite meksällskap! :P

Bild

växellåda, kardan och avgasrör borta

Bild

motorn urlyft!

Bild

rensad bort lite skit och kapat bort rosten

Bild

Bild

Bild

krokigt....

Bild

det var allt för denna gång! kommer bli en hel del rostlagning framöver. ska snart beställa de delar jag behöver. kommentera! mvh david
bonden racing

update 3! rostlagat och lyft toppen!

Inläggav bonden racing » 2008-05-15 22:44

hej på er!

den senaste tiden har jag lagat massa rost, byggt ett motorstativ och lyft toppen. här är lite bilder.

hatthylla jag snickra till när jag itne hade något bättre för mig:

Bild

garagelistan, att göra :P

Bild

Bild

höger balja lagad:

Bild

vänster balja lagad:

Bild

golv lagat:

Bild

Bild

vänster ramsnok:

Bild

en liten sammanfattning av all rost ;)

Bild

plocka dän toppen också :P

Bild

byggde motorställ också:

Bild

inga värstingar till vändkanter och sjyssta kolvar med minimalt glapp i loppet. känns bra när nånting för en gångs skull är fräsht! :D

Bild

topplockspacningen va dock inte mycke o hurra för. var trasig vid en stor del av \"oljeutrymmena\". lite lossna och satt kvar:

Bild

syns kanske itne så bra. men här är det iaf olja på första kolven.

Bild

inga större fel i motorn med andra ord, toppen va också fräsch. motorn läcker dock olja som ett såll, men de är bara lite packningar som behöver bytas, b.la. på balanshjulets axel. kommentera! mvh david
bonden racing

Inläggav jonte » 2008-05-15 23:57

finurligt motorstativ :) ,ser ju bra ut lagningarna

alltid lika kul att se en bil få ett nytt liv i stället för att skrotas
jonte

Re:

Inläggav bonden racing » 2008-05-20 12:41

jonte skrev:finurligt motorstativ :) ,ser ju bra ut lagningarna

tackar :) jo ja tycker de ja me, tycker inte bilar behöver skrotas bara för att de behövs lite ny plåt :P
bonden racing

Re:

Inläggav Glufsen » 2008-05-20 18:33

bonden racing skrev:

tackar :) jo ja tycker de ja me, tycker inte bilar behöver skrotas bara för att de behövs lite ny plåt :P

Så resonerar jag också...Kasta en fullt fungerande bil på skroten bara pga lite rost, fy fan :evil:

Jävligt bra jobbat med bilen annars, du gör inte det misstag många (mig själv inräknad) gör och bara kastar sig in i svetsning, nedmontering osv utan tänker lite innan...Kalas med en checklista också :)

Förresten...Teknisk linje i Nyköping? Kan ju bara vara på Gripen? Jaha hejhej från Oscar i TE3a då :D
Bild

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Re:

Inläggav bonden racing » 2008-05-21 14:48

Glufsen skrev:
bonden racing skrev:

Så resonerar jag också...Kasta en fullt fungerande bil på skroten bara pga lite rost, fy fan :evil:

Jävligt bra jobbat med bilen annars, du gör inte det misstag många (mig själv inräknad) gör och bara kastar sig in i svetsning, nedmontering osv utan tänker lite innan...Kalas med en checklista också :)
Förresten...Teknisk linje i Nyköping? Kan ju bara vara på Gripen? Jaha hejhej från Oscar i TE3a då :D

haha hejsan david från TE2a här :P. nja ska jag va ärlig så tänkte jag inte så mkt innan, hade bara i huvet "laga rost, trimma" när jag skruva isär hela bilen :D. men nu när den är isärplockad så är det ju mycket lättare att se vad som behöver göras :P
bonden racing

update 1 juni

Inläggav bonden racing » 2008-06-01 22:37

hej på er! nu ska här uppdateras :)

har blästrat lite här o där, och rostskyddsmålat :P hammarlack på golven och innerskärmarn, sealer svart på tanken och på ställen där det ska på underredsmassa sen :P

Bild

blästrat ytrost och dålig färg i motorrummet och målat hammarlack på ställen där det behövdes:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

provade lite färgborttagningsmedel på bagageluckan. hade säkert funkat lite bättre om jag lämnat det på lite längre, men en burk kostade 300 och halva gick åt bara till ovansidan på bagageluckan. så nu ska jag leta upp några smarta rondeller till vinkelslipen. :)

Bild

Ersättnings b20! när bilen inte själv förmår att ta sig in och ut ur garaget ;)

Bild

stökigt är det... :roll:

Bild

kvar att göra nu är att kleta på underredsmassa. sen ska jag slipa ner färgen och börja lacka 8) hade bra allihopa! :wink:
bonden racing

Inläggav jonte » 2008-06-01 22:52

ser ju ut till att bli bra de :wink:
jonte

Inläggav Johan » 2008-06-01 23:36

Reserv-B20in ser ju ut att funka bra :wink:

Verkar ju bli nice, nästan så man får offra sig att åka ut o kolla på den nån dag ! 8)
Kör en 142 DL från 1974..
Johan

Re:

Inläggav bonden racing » 2008-06-02 21:21

Johan skrev:Reserv-B20in ser ju ut att funka bra :wink:

Verkar ju bli nice, nästan så man får offra sig att åka ut o kolla på den nån dag ! 8)

funkar finfint gör den! :P de får du ta o göra! :)
bonden racing

Inläggav Rogge » 2008-06-02 21:35

verkar gå fram i en farlig fart det här :) det tycker vi om :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav skrot klasson » 2008-06-02 21:35

ucch tycker synd om dig som är i det värsta staiet med bilen nu.

ett litet tips. är att inte måla med hammarlack då det ineholler silicon vilket kan stållatil med enormaproblem när du ska lacka bilen.
Användarvisningsbild
skrot klasson

Re:

Inläggav bonden racing » 2008-06-03 10:30

skrot klasson skrev:ucch tycker synd om dig som är i det värsta staiet med bilen nu.

ett litet tips. är att inte måla med hammarlack då det ineholler silicon vilket kan stållatil med enormaproblem när du ska lacka bilen.

jo jag vet. det är därför hammarlacken endast användts på golv och liknande där ingen mer färg ska på sen. där underredsmassa ska på är det sealer svart som gäller ;) men tack för tipset :) det värsta stadiet tycker jag är o laga rost :P haha. måla är ju rena solsemestern jämfört med att kapa o svetsa under en bil :p svetsloppor i öronen, grus i ögonen och nackspärr :P
bonden racing

Inläggav ulven » 2008-06-03 12:38

Ser ju bra ut !

Keep up the Good work 8)
Användarvisningsbild
ulven

köpt amazon!

Inläggav bonden racing » 2008-07-11 12:07

Hejsan!

har investerat i en ny maskin! började känna att jag skulle behöva en \"färdig\" bil att åka med när jag får körkortet, då 140in inte kommer bli klar utan stressmek och jag vill att den ska bli seriös, inge epa sista minuten skruv. klarade upskrivningen igår, fick vänta ända till 20 augusti på uppkörning grrrr... gaah... fnys...

aja till investeringen, amazon -64, besiktad i ett och ett halvt år till (senaste besiktningen en etta regplåts belysning), näst intill rostfri, köptes för en liten slant. anledningen till att den var ätt billig var, bromsarna var fel på (upptäckte att dom bara behövdes luftas.. ) och att den läcker olja. det sköna är att det är olja i motorrummet. så jag får hoppas på att den verkligen bara läcker och inte \"dricker\". sen saknar den främre stötfångare också, vilket jag är intresserad av att köpa om nån har?

till bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

sliten inredning....

Bild

Bild

sen ett paparazzi foto på hur 142 sakta men säkert blir som ny igen...

Bild

har bara dörrkarmarna kvar att slipa ner innan den är klar för lite tenn, spackel och sedan lack!
bonden racing

update 24 sept!

Inläggav bonden racing » 2008-09-24 22:22

Hej på er!

projektet är inte dött om ni trodde det. har jobbat massa i sommar bara så har inte hunnit med ögonstenen... :)

Planerna för pärlan har förändrats stort! Till höstterminen så har jag ett skolämne som heter projektarbete ( = material, verktyg, maskiner, utrustning med mera genom skolan). Enda kravet var att det hade med teknik att göra. Vad f'n ska jag göra tänkte jag.

I en silvrig hyundai påväg till stockholm och brudar och lagom onykter skrek jag till min kompis som jag lämnat in toppen till: \"Ge fan i o plana min topp! Jag ska bygga turbo!!\" :D

Projektet är i full gång. Motorn är ju redan nerplockad så det är ju ganska praktiskt... :lol:

Det som är gjort hittills är: portat toppen, plockat ur kolvar för nedfräsning dvs lägre kompression, fräst alla flänsar till turbon, inhandlat aggregat (från s**b 9000 ) :P

har inga bilder på turbo och flänsar då detta ligger i skolan, men har bilder på hur älskligen ser ut i dagsläget, samt min bruksbil jag skaffat :P

kolvarna och stakarna från b20in:

Bild

tomt...

Bild

fårrden!

Bild

jag kom fram till att den kanske var lite för låg för att vara bruksbil....

diffen efter tio mil:

Bild

bromsrör under golvet. som gjort för sänkning:

Bild

svetsa på en skvätt fjäder:

Bild

och vips så vart den terränggående igen...

Bild

det var allt från bonden denna gång! :P ursäkta för att det tar sån tid mellan mina updates.. orkar inte sätta mig vid datorn så ofta.

om någon med mer erfarenhet än mig vill ge mig lite tips och råd om mitt turboprojekt så vore jag jättetacksam då detta är mitt första turbobygge och jag kan behöva lite hjälp... :P mvh david
bonden racing

Inläggav ulven » 2008-09-25 09:36

På sävarturbo kan du läsa massor om turbokonverteringar!

http://forum.savarturbo.se/index.php

Här står det mycket bra grejjer!

http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

Här är en tråd där en nybörjare ställer några frågor.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27031

Såhär kan det se ut om man gjort en enkel turbokonvertering av en B20

(först testar han att trycka genom en förgasare, och en Suga genom en förgasare)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26645

Många väljer ju att trycka genom ett par Webrar eller Dellorto förgasare om man inte vill hålla på med insprutningssystem och el!

Då kan det exempelvis se ut såhär:

Bild

Men allt beror ju på din budget och vad du vill lägga ut på en motor :)

här har vi en till förgasar turbo

http://savarturbo.se/?sida=content/bilarna.php&bil=simon
Bild
Användarvisningsbild
ulven

Nästa

Återgå till Showroom