Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Wire72 » 2008-09-01 20:06

13 timmar och 50 minuter kvar nu till besiktningen :lol:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Rogge » 2008-09-01 20:27

äsch, du är ju klar ju! vad är det för fusk ;) :roll:
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby Wire72 » 2008-09-01 22:37

Rogge wrote:äsch, du är ju klar ju! vad är det för fusk ;) :roll:

:lol: Så sant så, men har dåliga vibbar och det brukar inte vara bra :? känns som om jag glömt något, säkert att dra åt alla bultar till sprängkåpan när jag bytte kopplingen, så tappar väl lådan efter vägen :shock:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-09-02 13:03

Dagen började med att åka över älven och tanka bilen innan resan på ca 5 mil till bilprovningen, när den var tankad och allt så skulle jag köra iväg, men hade ingen gas alls, så upp med huven och ena gasstaget hade hoppat ut, låsringen låg kvar på plåten framför kylaren som tur var, Perfekt start på dagen, puttrade nedåt och gick fint hela resan ned :) Väntade ca 3 minuter utanför bilprovningen, sen rullade man in, fick inte gång bilen, men glömde bort att man var tvungen att släppa nyckeln för att den ska tända, måste kopplat lite galet när jag bytte tändningslås i våras då den var tjuvkopplad när jag köpte in lilla blå :wink: Första man möts av innanför portarna är besiktningsgubben sen kom det 2 till och gick runt bilen för att kolla skicket på bilen :D Sen var det dags att informera bes.mannen att släppa nyckeln för att starta bilen, sen lyste inte ena nr.plåts belysningen, är lite glappt så sprang bak och knäppte till glaset lite snabbt.. Voila :wink: Sen så låg co halten på 8.9 så den justerade bes.mannen in samt ställde in ena framlyktan, Sen rullade allt på fint, man fick bara beröm :) Sen fick man lilla protokollet som lilla blå inte haft sedan år 2000 :lol:

Image
Wire72

Postby Rogge » 2008-09-02 16:25

grattis!! :)

mina lyktor o co halt brukar jag få justera själv \"så vi inte tar sönder nått\" :?
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby Wire72 » 2008-09-02 19:29

Rogge wrote:grattis!! :)

mina lyktor o co halt brukar jag få justera själv "så vi inte tar sönder nått" :?

Tackar..

Låter som lite slöa besiktningmän,, dom sa faktiskt detsamma dom gubbarna här på bilprovningen, men plötsligt stod dom där och skitade ned sig, medans man stod bredvid och drack kaffe, Härligt med trevligt folk på bilprovningen :wink:
Wire72

Postby Widen » 2008-09-02 19:31

Grattis...

Då går våra bilar 2år nu..på dagen... :wink:

Fick höja höger fram ljus...själv.. :? :lol:

Gubben på bes hade svårt att läsa nr i dörr karmen

han fick ta fram lampan då syntes nr under den tjocka färgen...

han fick hålla på en stund..kunde inte låta bli att komentera..att

man snor väl inte en bil och kör in på bes.. :lol: ..han log lite han me..

Sedan önskade han en trevlig kväll och räckte över nycklarna...

Man tackar... :D

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Re:

Postby Wire72 » 2008-09-02 19:45

Widen wrote:Grattis...
Då går våra bilar 2år nu..på dagen... :wink:
Fick höja höger fram ljus...själv.. :? :lol:
Gubben på bes hade svårt att läsa nr i dörr karmen
han fick ta fram lampan då syntes nr under den tjocka färgen...
han fick hålla på en stund..kunde inte låta bli att komentera..att
man snor väl inte en bil och kör in på bes.. :lol: ..han log lite han me..
Sedan önskade han en trevlig kväll och räckte över nycklarna...
Man tackar... :D

mvh

Ja visst är det härligt att bara tuta på 2 år framåt. på min kollade dom inte ens chassi nr osv.. Men var lilla blå så snäll att gå igenom bilprovningen, så nu ska ja se vad man kan fynda för vinterdäck i bodan, samt så la jag in en annons här på klubben under köpes så man kanske får tag i en fräsch blå inredning.. :)
Wire72

Postby Wire72 » 2008-09-03 14:29

Idag skulle man plocka på gården lite och plantera någon buske på gården, gick runt 2 varv runt huset och tittade, sen satt man sig i 144:an och tuffade i sakta mak till grannbyn, när man kommit hem så bestämde jag mig för att justera in fögasarstagen lite, så man slipper trycka pedalen halvägs innan den reagerar, fint med gas som tar direkt, sen började jag fundera lite på hur värmeteglerarhuset var på Expressen,, ops så var den lös, lika bra att testa den och sen vart det monterat i 144:an, så nu har man alla slangar på plats och en go värme som man kan reglera till vintern, nu började även tempmätaren reagera normalt :lol:
Wire72

Postby Widen » 2008-09-13 14:41

Hur går det ...har du fått tag på någon inredning.. :?:

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby Wire72 » 2008-09-13 18:21

Det går tungt med inredningsbiten :( Blå inredningdetaljer verkar vara svår hittade, hittade nedåt Sverige, men naturligtvis var det för omständigt att skicka den :? Men håller ögonen öppna, även lagt ut en köpes annons här på volvo klubben, men noll svar på den :shock:

Köper enstaka delar eller komplett inredning, räknade på nya delar men det uteslöt jag fort, :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-09-14 14:14

Puhh,, förra veckan köpte gumman en nyare familjebil, så nu har vi beslutat att sälja Laguna kombin samt lilla Jettan, alla gamla Volvo:s får ju naturligtvis vara kvar,,,

Spolade ur kylarsystemet idag och fyllde på ny fräsch glykol, sen har man lilla grabben om veckorna nu, så ut med barnstolen ur Lagunan och så började man montera in den i 144:an :) men det visade sig att sittdynan var rejält lågt ned, så vart väldigt konstig lutning på barnstolen, så lös med sitsen och spänna upp den, sen var det ju en historia för sig själv att justera in ett orginal bälte (ej rullbälte) så man fick lite spänning på barnstolen, efter första 2 försöken så var barnstolen precis som den satt på en fjäder i mitten, rent vansinnigt :lol: men efter 2-3 efterdragningar och lite mellanlägg osv, så vart det bra :wink: Så nu kanske det blir en minitur med grabben imorgon...

Sen så klurar jag på bästa sättet att få upp bultarna som sitter på tändningslåset, tänkte ta det hela från 142:an tills vidare, funderar på att ta en popnitsborr och borra upp en fördjupning i platta skallen och sen ta ett slagdon och hammare och banka på försiktigt med rätt lutning, elelr finns det någon annan som har en bra lösning på det hela... :?
Wire72

Postby Daniel » 2008-09-14 15:33

En klassiker är ju att ta en minimaskin typ Dremel och såga upp ett spår i mitten så man kan använda en skruvmejsel. En annan variant är ju att slå i skruvens periferi med ett dorn eller liknande, ungefär som du tänkt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Amarace » 2008-09-14 18:08

Brukar oftast fungera att slå på kanten i rätt riktning med en körnare tills skruven gängat upp sig lite och går lätt.

Ett tips är att först slå på skruven, då släpper den lättare.

Men smidigast är om man som Daniel sa kan såga ett spår och använda en mejsel. Några gånger har jag använt en huggmejsel för att få ett spår.

ÄVen att svetsa på en mutter/skruv har man gjort ibland.
Amarace

Postby Wire72 » 2008-09-17 19:47

Fick för mig att installera lite extraljus som legat i kartong länge, ej tidsenliga, har 2 gamla Hella liggande men dom var sämre i reflektorn så dessa får kanske duga, men men, Klurade ett tag på hur jag skulle göra, använda orginal extraljusfästen eller vad, en nummerplåtshållare funkar ju inte om man inte vill borra hål i kofångaren ville inte heller borra ett tredje hål i mitten, så till slut hittade jag det ultimata :lol: Tog en gammal varningstriangel med dom tjocka plattjärns benen, tog bort det kortaste järnet, behöll dom 2 andra, monterade mittersta ljuset i leden istället för niten, kunde då automatiskt vinkla den så den följer grillen och kofångaren, Bockade ändarna lite borrade 2 hål för att fästa i orginalhålen i kofångaren, sen 2 hål till för dom yttre ljusen :wink: Billigare och mer återvinningsbart än så kan det inte bli :D

Men frågan är ju om det vart bra eller ser för taskigt ut.. :?

Image
Wire72

Postby Amarace » 2008-09-17 20:05

Blir lite konfunderad, du skriver originalhålen? I kofångaren finns ju inga hål original, el har jag missuppfattat?

Skulle vara kul med en bättre bild på själva staget du byggt?

Jag brukar göra fäste i rör med plattjärn som ljusen fästs i samt fäste som går in mellan grill och front och fästs i fronten.

Det ser Ok ut, själv föredrar jag endera 2st eller 4st extraljus på en 140.
Amarace

Re:

Postby Wire72 » 2008-09-17 20:51

Amarace wrote:Blir lite konfunderad, du skriver originalhålen? I kofångaren finns ju inga hål original, el har jag missuppfattat?
Skulle vara kul med en bättre bild på själva staget du byggt?

Jag brukar göra fäste i rör med plattjärn som ljusen fästs i samt fäste som går in mellan grill och front och fästs i fronten.

Det ser Ok ut, själv föredrar jag endera 2st eller 4st extraljus på en 140.

Menar dom hålen som Extraljusen sitter i om ägaren ville ha extraljus/extra positionsljus monterade, dom gula alltså,, dom hålen har funnits på alla 140 jag har haft, långt ut på sidorna, se på min express tex, Vet ej om det var orginal, men för mig blir det orginal då jag inte har sett andra kofångare utan hål eller kromade täckbrickor där, :lol: men 2 eller 4 extraljus är snyggare än 3, men har bara 3 och 2 tyckte jag ser för ynkligt ut :)
Wire72

Postby Amarace » 2008-09-17 21:45

Oki, det är inte original, original är kofångarna helt utan hål (förutom för nummerskylten då).

Ska knäppa kort på några kofångare i morrn så får du se :)

Sen angående extraljus, 3 lyser ju bättre än 2 också, och häruppe i Norr behövs det i mörkret bland alla älgar och renar :)
Amarace

Postby Wire72 » 2008-09-26 17:37

Äntligen lite tid och energi över :) Nu får lill grabben växa upp fortare så han kan vara med farsgubben och meka i Volvo hela veckorna, man får inte mkt gjort med ett 1-årigt busfrö :) så förutom köksrenoverningen har det vart tunnt med Volvo fronten, så nu har jag utlyst denna helgen spm min personliga 140 mekarhelg, fast har inte så mkt direkt att göra på lilla blå, men tror jag ska köpa en en snygg överdragsklädsel samt kanske montera ned dom monterade extra ljusen, vart inte nöjd, sugen på att använda 3 bosch ljus men det förstör så mkt. av orginalstuket, så funderar på att nalla dom 4 st Hella ljusen som sitter på vita 144:an och montera dom på blåa men får se hur mkt pyssel man hinner, lite sugen på att köpa gummans gamla Vw jetta och ha den som vinterbil, men finns ju jobb på den men inget akut, men men, man får väl se vad som händer, mer projektjobb usch :shock: Väntat som en tok på en snubbe som hade inredningdetaljer skule höra av sig, vilket inte vart nått alls av som det verkar, han hade blåa delar, men får inte tag i han nå mera, kul med sådant folk :?
Wire72

Postby Wire72 » 2008-10-15 16:18

Vart då inget Volvo mekande sist, Men idag gjorde jag ett litet ryck och la på vinterdäcken, samt nallat en massa elkablar från ett amazon elkablage som har legat länge så jag fått ihop ett fint kablage till extra ljusen, sen lite övrigt småpill fick man gjort med, så ska fortsätts imorgon med extraljusen, sen hade jag ett mindre dropp av glykol såg jag i kupen så blir prio ett det imorgon :wink:
Wire72

PreviousNext

Return to Showroom