Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Wire72 » 2008-08-06 08:41

:D håller med fulltständigt,, Men lite kvar att göra innan besiktningen först, Har tänkt nalla org. plåtisar från den vita 142:an, men dom är lite gråaktiga, funderar på att lacka dom blå sen snobbringar och navkapslar ala orginal.. vad tror ni om det eller ska man lägga på någon typp silverfärg i stället :?
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby C Upp » 2008-08-06 11:50

Polera upp och sen nån genomskinlig blå färg ovanpå (candy?) funderade jag mycket på för några år sen till min blåa 142. Tänkte göra ett test med blå bakljusfärg, den e ju genomskinlig. Men det blev aldrig av. Tror det kan bli snyggt med orignialkapslar och snobbringar.
C Upp

Postby Wire72 » 2008-08-06 17:34

Ang. fälgarna så tror jag det blir någon blå nyans helst så lik bilens färg som möjligt. men man får se.

Nu har man luftat bromsarna färdigt idag, Vilken skillnad det vart :) Dock så lyckade jag dra av en luftningsskruv :( men det var efter luftningen och när jag skulle dra igen den :D Dock så verkar ena bromskolven av fyra på ena oket fram inte gå tillbaka riktigt ordentligt :x Gick fint in med bromsbeläggen men hade sista varvet på muttrarna till bromsoket kvar att dra fast och då nyper det lite, går att snurra för handkraft, tror jag ska försöka nöta ned belägget lite :lol: så less på att skruva i bromsar just nu :o Justerat in kopplingen med så nu tar den precis lite ovanför hälften, ska ta mig en liten provtur imorgon och se hur det känns :wink: Sen så justerade man ner glappet i styrsnäckan lite lite grand. :) Sitter just nu och grubblar på vad man ska göra imorgon förutom att skruva fast batteriet ordentligt :?
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-07 12:11

Fick till bromskolven som kärvade i ena bromsoket fram, så nu rullar alla hjul lätt 8) Ska snart ut och stjäla orginalhållaren till batteriet från någon av dom andra bilarna, Provkört lite i byn idag men får nog justera upp kopplingen lite lite till idag, tror jag :?
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-07 15:55

Hade lite att göra idag :D Så lilla mittenkonsollen vart drabbad, ska laga sprickan fram och bak vid senare tillfälle, samt så vart det en provisorisk tygbit tills man hittar en bit matchande blå mattetyg när man har fått tag i en orginal blå inredning. :wink:

Before...

Image

Image

After...

Image

Image

Image

Image
Wire72

Postby Rogge » 2008-08-07 20:36

riktigt snyggt :D jag vil oxå ha mittkonsoll! får åka till skroten o leta upp nån.. hur tänker du laga sprickorna?
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby Wire72 » 2008-08-07 22:19

Rogge wrote:riktigt snyggt :D jag vil oxå ha mittkonsoll! får åka till skroten o leta upp nån.. hur tänker du laga sprickorna?

Köpte in nå riktigt filkladd med nät som jag använde när jag byggde om en Mazda b2000 glasfiberkåpa som anpassades till en Suzuki samuraj, vart dock halva kåpan kvar, vart lite sektionerande, Kommer ej på namnet på filkladdet men det blir stenstarkt som fanken :wink: Inget kul att jobba med men men effektivt :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-08 11:11

Tog fram en gammal sportratt av märket Momo :)

Saknar dock Volvo emblem med signalringen, någon som har en sån liggandes till salu :o

Allmänt slitage med åren..

Image

Efter rengöring och smorsling x1..

Image

Efter smorsling x2..

Image

Image
Wire72

Postby Amarace » 2008-08-08 16:13

Du vet väl att det där är en R-sportratt?

Så du saknar dels tutknappen och dels rattkudden och R-sport märket på höger eker är bortnött.

Men en kul ratt att ha :) Har R-sport i både 164:an och 144:an samt i Expressen.

Vad har den för nummer på vänster eker, 552034?

Ser ut som ett nav till 73 och nyare, alltså kommer den alldeles för långt ut på en 69:a.

Såhär ska den se ut komplett (dock brukar jag ha nyare modellen av kudde samt R-sport signalknapp, som på nedre bilden)

Image

Image
Amarace

Postby C Upp » 2008-08-08 16:33

Sån där ratt hade jag i min -72:a också. Farsan fick köpa den på -70 talet för att lättare komma in och ut ur bilen (mage). Morsan brukar alltid säga att man fick montera tillbaka originalet en gång per år för att komma igenom besiktningen.

Är den \"Nyare\" mittkudden och såklart R-sport tutknapp.

Fast nuförtiden är den så sliten i greppytan så jag funderar på att lämna in den för att kläs om med mocca. Som en modern sportratt. Jag vill ju självklart använda den i min 142-racer.
C Upp

Postby Wire72 » 2008-08-08 18:03

Ja där ser man :lol: Den satt i Expressen från -72, då känns det lite bättre att man köpte Expressen :wink: Så då blir den nog otymplig i 144:an med -72:an nav, så då kanske man försöker hitta orgonaldelar till ratten och lägger ratten på hyllan tills den dagen då expressen blir klar, får köpa in en annan ratt till 144:an :wink: Det står 552034 på sportratten Ingen som råkar ha navkudde och annat över till denna ratt då, trodde det skulle sitta en vanlig volvo logga emblem över hålet bara :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-09 19:33

Vart inte mkt. gjort idag, klippte gräsmattan, rensade på altan så lillgrabben kunde vara ute och ranta och inte springa in i en massa bilskrot, eller dyrgripar var det väl :lol: Sen har man mekat i Lagunan den ordinarie familje bilen. Sen slörpade man i sig lite vin under dagen och någon öl, sen vart det att lima fast vent. rutorna på 144:an, sen lite wiskey och sen hamnade man i soffan och lyssnar på Takida och spillde upp en till wiskey :wink:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-12 13:19

Nu har man monterat tillbaka bältet på förarsidan som man hade norpat till den vita 142:an tidigare, Skruvat fast batteriet, rensat ut en massa överblivna delar från bagaget och golvet i kupen, lagt in varningstriangel på baksätet :wink: Dags att ringa in och beställa tid på besiktningen nu idag :D
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-17 15:30

Hade lite att göra idag och ville prova biltemas putsgrejor jag köpt in som prov för att kolla om det var nått att ha, totalkostnad under 50:- rubbingen ej inräknad :) Då jag provat tidigare med dom billiga putmaskinerna som jag inte alls tycker funkar, kanon med att använda sin gamla slipmaskin istället.. :wink: Har dock lite små små svarta färgklickar lite överallt sedan tidigare ägare hade sprayat huv och sparklådor som inte försvann utan dom får jag ta för hand :(

Ej tagit sandplåten eller takstolpar, tak, men motorhuven och hela sidan.

Image

Bagageluckan och sidan rubbade, sen tog min 1/3 av rubbing som var kvar i en gammal flaska. Så har tak, stolpar, bakplåten + hela andra sidan kvar att ta.

Image

En bild på sidan :wink:

Image
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-18 22:56

Bokade just in en besiktningtid, så den 2/9 är det dags att se sanningen i vitögat :) Har inget kvar att fixa inför besiktningen men lite allmänt som koppla in stereon, ev hinna lacka ett par orginalfälgar och montera samtrsten av rubbingen av lacken, men nu regnar det på här som den, och kan bli dassigt väder hela veckan :( ska dock se om jag kan laga värmegivaren i torpedväggen, hade vart skönt till vintern :wink:

Annars så har man mest fått skruva i frugans nya pendlarbilen en Jetta från -89 :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-26 15:52

Hann lite mera rubbning idag :) vart svart på himlen och småregnet kom så vart att packa ihop grejorna.

Har kvar ena framskärmen, taket och bakre plåten nu bara, tänkte hinna det ev. imorgon :wink:

Orubbad sidan..

Image

Rubbad bakskärm och bakdörr..

Image
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-29 16:08

Rensade den vita 142:an på lite bra ha grejor till 144:an :)

Bara en ordentlig rengöring av allt nu imorgon ev.

Finare inre dörrhandtag..

Image

Image

Den undre kromlisten under kmh mätaren, samt hela täckpanelen. sen ryckte jag en gammal Handic radio med högtalare..

Image

Image

Sen fick 144:an orginalratten till slut..

Image

Sen bra att ha är ju naturligtvis orginal hatthyllan utan hål..

Image

Sen ska dom hela gummi golvmattorna monteras samt bagagemattan och en massa anat små plock..
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-30 15:57

Gjorde ett litet ryck igen idag, besiktning på Tisdag :? Lade in finare golvmattor, lyckade hitta 4 st gummimattor med, bytte torkarblad, bytte även förgasare till en med justerskruvar till allt :) kastade in varningstriangeln i baksäte, hade tänkt hinna ge ena framskärmen samt taket en rubbing med, men det regnar sen korta uppehåll och regnar igen osv, men men man får ju inte ombesiktning pga av ej glänsande plåtdelar :lol: Sitter och grubblar på säkerhetsbältena har monterat fram pga av att jag ska kunna ha lillgrabben fram i barnstol, men behöver man bak med om man har fram :?
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-30 16:22

Glöm sista frågan gjorde en sökning och hittade svaret, till och med så var det jag som ställt frågan tidigare i våras :lol: För mkt spring och mekande nu :wink:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-08-30 19:14

Så där, ja var inte riktigt klar efter första inlägget, vart några timmar till. men nu är gumman på väg hem med pizza till en svulten 140 mekaniker. Rubbade klart taket och framskärmen, sen la in extra vätskor, verktyg, reservdelar i bagaget bara ifall :lol: det skulle hända något,

Image

Image

Image

Image

Ljuset vart lite konstigt på dom 3 sista bilderna, men dom får duga..

Nu kom pizzan fram med lite öl nu bara..
Wire72

PreviousNext

Return to Showroom