Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Mitt Nya förvärv.. Volvo 144 -69..

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Wire72 » 2008-02-12 20:02

Det var en bra historia,, :lol: Stenskott av den egna bilen vill man ju inte ha helst. Ja mitt emblem satt löst och lockade lite fram o tillbaka, Kan ju göra som jag brukar göra på alla utsatta grejor jag har lös, Lägga på någon silikon strängar under, då slipper man ev, framtida rost och fukt problem, Det man mest svär över alla bilar är när man måste byta tex, nummerplåtsbelysning / lampa, alltid sönderrostade skruvar som spåren går sönder på eller så går dom av, så när jag har bytt och satt dit nya skruvar kör jag på silikon i både skruvgäng som över skruvskallen, även på skruvarna på baklysen och alla möjliga ställen, :)

Ps. ja så nära orginal som möjligt vill man ju ha det, dock blir inredningen nyare i denna bil, men har planer på att köpa in orginal delar efter som, och inte göra om något så man inte kan sätta in orginal inredning igen om man vill, :wink:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Wire72 » 2008-02-13 18:01

Körde in Volvon i farsans garage idag för att prova justera kopplingen, Det första man märker är att muttern till kopplingswire:n som sitter i torpedväggen är precis på skruvad ett glapp på ca ½ cm :lol: Dyker ner under bilen och ser samma glapp på justeringsmuttrarna,, :? förklarar varför den inte drev alls ibland, ren tur att det har funkat alls :lol: Fixerade fast muttrarna och justerade lite.. Ahhh :o nu tar den nästan längst upp? mer om detta på Orginal tråden, Var på väg att hissa ned bilen, men tänkte att det är lika bra att justera in handbromsen på en gång, snurra hujulen kan man ju prova med och se hur fint dom snurrar, :x Stenpall vänsterfram, vänsterbak så gick det runt men höll på att lägga en kabel i mitt försök att få däcket runt ett ½ varv, Tänkte lite tyst för mig själv att det kan förklara varför bilen kändes gå kasst och trött, stackarn har man plågat att rulla alls, tur man bara kört kortare sträckor, jaja knackade ut bromsbeläggen och se vad lätt och fint hjulen rullade, Motionerade upp bromsoks kolvarna lite och monterade tillbaka, Puh, bara den andra sidan kvar då, hissade upp den och framhjulet snurrade på fint, :) lite flyt i alla fall tills jag kom till bak hjulet, segt men snurrbart, jaja samma grej där med lös med allt,, :wink: Sen skulle jag prova att rulla bilen i garaget för hand för att se hur det gick, hade nog räckt om hade blåst på karossen så hade den rullat :lol:

Vart dock ingen handbromsjustering då en del bromsbelägg var slut, så blir att beställa nya samt byta ut dom yttre gummi tätningarna, så en snabb besiktning vart uteslutet nu, hittade även 5-6 hål i avgassytemet, bara att byta ut allt :? Men nu blir det att slöa resten av kvällen, vart många timmar idag, Puhh..
Wire72

Postby Wire72 » 2008-02-14 18:03

Lossade kofångare och grill idag för att se bättre på bucklan som någon tidigare ägare lyckats med. Bilderna får tala för sig själv..

Image

Image

Image

Knackat plåt hela dagen förutom på morgonkvisten då jag fixade lägena på torkarknappen.. Hann blir ordentligt mörkt ute innan jag hade hade lekt karosseri expert, så får fota resultatet imorgon.. Nu blir det att bädda ned sig i soffan med en kall en..... 8)
Wire72

Postby Wire72 » 2008-02-15 18:25

Lite nya bilder,, Något trångt att komma åt alla ställen och vrår. Dags för slipning och spacklig någon dag framöver.

Image

Image
Wire72

Postby Wire72 » 2008-02-21 17:32

Så var man i farten igen , var på fest i lördags så hela söndagen och måndagen försvann i vila :o Sen var det en dag till borta med ärenden till storstan :? Men monterade denna igår samt fick hem ett dörrlås..

Image

Sen fick man bagagelås och det sista dörrlåset med posten idag. Sen fick jag en ide om att prova köra med rubbing på huven för att snåla och slippa lämna huven på lack. :lol: Efter över en timme handgnuggande och en svag molande värk i handleder och fingrar så vart det så här.

Image

Sen hittade jag en enklare metod som tog ca 30 minuter.. :lol:

Image

Men nu blir det kaffe och nya tag för morgondagen...
Wire72

Re:

Postby Rogge » 2008-02-21 17:53

Wire72 wrote:Så var man i farten igen , var på fest i lördags så hela söndagen och måndagen försvann i vila :o

ska man festa så ska man göra det ordentligt :D

snygg huven blev :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby skanke » 2008-02-22 09:22

Hmmm, jag undrar om det inte skulle vara lättare att ta bort den svartafärgen på huven med Aceton. Har du testat det?

Det brukar funka bra om det är 1K lack.
skanke

Re:

Postby Wire72 » 2008-02-22 09:38

skanke wrote:Hmmm, jag undrar om det inte skulle vara lättare att ta bort den svartafärgen på huven med Aceton. Har du testat det?

Det brukar funka bra om det är 1K lack.

Kan hända men jag har gott om tid om dagarna :) Sen vill jag helst inte råkas få några blekningar eller missfärgningar, Så det får ta den tid det tar, kanske 1½ timmes jobb kvar på den samt litte bättringslack i framkant på huv, Huven är faktiskt svagt slipad av förra ägaren tror jag eftersom det syns svaga sliprepor i den orginala blå lacken, dock så kan jag leva med det istället för den svarta färgen :lol:
Wire72

Postby jonte » 2008-02-22 14:11

ja,allt är bättre än matt svart :wink:
jonte

Postby Wire72 » 2008-03-04 17:48

Nu har man inte haft tid på länge med 144:an :cry: Men var idag till Luleå och handlade in nytt avgassystem, brombelägg runtom samt allt i service väg nya oljor, brytare, stift osv, osv, Sen hittade man en snygg överdragsklädsel som jag tror ska passa,, Kan ni tänka er att den var helt fri från hundhår :o Annars har man mest sympati rengjort huven lite då och då, Men snart är all svartfärg borta.. Så ska se nu imorrn eller övermorgon om man får låna ett garage och montera alla nya delar :)

Så kanske det stundas för en besiktning snart,,,
Wire72

Postby Wire72 » 2008-03-07 18:18

Solsken och några minusgrader endast idag,, Klart det hände lite på 144:an då..

En liten bild på inredningen med felaktig ratt men mer hel än den gamla.

Image

Det gamla avgassytemet...

Image

Lite bilder på det nya avgassystemet monterat.

Image

Image

Image

Sen lite bilder på motorutrymmet..

Image

Image

Image

Hade dock lite avgasläckage i skarvarna, har jag monterat klämmorna fel kanske??

Nu klickade det i skallen, glömde ju monteringspastan :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-03-14 21:35

Äntligen en blå huv... :)

Lite slipning och bättringslackera framdelen till sommarn,

Sen någon varm vårdag får man rubba huven och överkant av skärmar samt plåten vid framrutan så man får bort det gamla svarta lackstänket..

Nu kan man montera tillbaka grillen och emblemet,, :)

Image
Wire72

Re:

Postby mopedhuligan » 2008-03-15 15:05

jonte wrote:ja,allt är bättre än matt svart :wink:

Nja... Jag tycker inte heller att det är direkt snyggt, men gamla customiseringar är inte fel att spara på. Såg en 142 i bästa 70-talsstuk med svart huv, höjd fjädring fram, kromfälgar, extraljus osv. för ett tag sen. Såg inte klok ut, men ett fantastiskt tidsdokument. Det vore synd att bygga tillbaka allt till original också. Eller?
mopedhuligan

Re:

Postby Wire72 » 2008-03-15 17:16

mopedhuligan wrote:
jonte wrote:ja,allt är bättre än matt svart :wink:

Nja... Jag tycker inte heller att det är direkt snyggt, men gamla customiseringar är inte fel att spara på. Såg en 142 i bästa 70-talsstuk med svart huv, höjd fjädring fram, kromfälgar, extraljus osv. för ett tag sen. Såg inte klok ut, men ett fantastiskt tidsdokument. Det vore synd att bygga tillbaka allt till original också. Eller?

Vissa ombyggda bilar är riktigt snygga, även om det ej är orginal, Bilen ska ju passa ägaren :wink: Denna blir dock orginal utvändigt men med förbättringar och en nyare inredning så man åker riktigt bekvämt, men det blir sommarens problemlösningar, nu är mest målet att få den genom en besiktning och få den komplett igen... Så klart till så liten kostnad som möjligt,, Skulle montera nya bromsar på den för någon dag sedan men hade glömt handbromsbackarna så det får vänta någon dag, Lossade alla lysen och blinkers idag för en riktig rengöring :D Fixade även tutan på den idag, Satt 2 signalhorn på den båda var helt döda, så vart ett från en honda civic jag hade liggande på vindan.. Så idag ska det fortsättas att putsa på skyltbelysningshållaren :cry: Så tråkigt men lite onlinespel och kaffe och gnuggande i mellan åt så händer det lite i alla fall..
Wire72

Postby jonte » 2008-03-15 21:28

ja,ett riktigt 80-talsstuk kan vara coolt :) som du sa slotmagsfälgar,

hönsatrappa mattsvarta backspeglar,tärningar osv

när jag tog körkort -89,var de coolt med 240 fälgar på en 140a i samma kulör som bilen och kromringar, :wink:
jonte

Postby Wire72 » 2008-03-17 01:34

Lite Söndagspyssel fick man gjort idag.. Montering snart bara dom nya clipsen kommer på lådan....

Image
Wire72

Postby Wire72 » 2008-03-18 19:37

Var till Farsans garage och han tog fram en liten låda med volvo 140 delar :D Perfekt då jag saknade ena backspegeln, sen fanns det ett nytt ej öppnat spegelhuvud samt ett nytt baklyse, en begagnad backspegel av gamla modellen, samt blinkersglas och sarg som var trasig på min 144:a, sen fanns även nya justeringar till ventilerna, samt lite andra smågrejor och ett nytt fläktblad a la orange.. :lol:

Image
Wire72

Postby Wire72 » 2008-03-20 20:20

Vart lite montering idag av baklysen och lyktsargar samt grill och lister, Väntar dock på clips till den undrelisten i grillen. Sen fick man ju även en backspegel på förardörren :wink:

Image

Image
Wire72

Postby Widen » 2008-03-20 20:49

Ser fin ut...ren look...

Skall du inte kapa slutröret lite på avgassystemet...hade varit snyggt med ett lite vinklat snitt... :)

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby volvo_144 » 2008-03-20 21:06

du måste montera dit fram stötfångaren ser ju fan förjävligt utan.

har sett för många 140in utan.
volvo_144

PreviousNext

Return to Showroom