Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Originalrenovering av 144 GL -74

Inläggav skanke » 2010-11-23 15:49

Här har bilen just anlänt till lackverkstan.

Eftersom väldigt många i den här stan åker bil istället för att köra, så har plåt och lackverkstäderna fullt upp för jämnan. Så det är svårt att hinna med gamla Volvobilar. Så dealen med lackaren var att dom skulle jobba med min bil lite då och då. Dom kunde inte lova något datum när den skulle bli klar, men det spelade mindre roll för mig.

Bild

Eftersom den gamla lacken var så pass krackelerad så vågade lackaren inte lägga den nya lacken ovanpå den gamla utan man ville slipa bort all gammal lack och bygga upp allt från grunden istället. Här har slipjobbet kommit en bit påväg.

Bild
skanke

Inläggav skanke » 2010-11-23 16:06

Under tiden karossen var hos lackaren behövde man ju inte direkt gå sysslolös. Egentligen ville jag ju riva motorn och skicka in bitarna på renovering. Men eftersom min budget inte skulle tillåta både lackering och motorrenovering paralellt så fick jag skjuta upp det där med motorn. Självklart hade det varit smart att i förväg lagt undan pengar så att det hade räckt till både lack och motor, men det är inte alltid det går :(

Får försöka med det i nästa bilprojekt, eller inte :?

Hursomhelst så fanns det ju en del lågbudget saker att ta tag i istället. Som t ex att jobba med framvagnen. Bussningar och kulleder hade jag sedan tidigare. När man skall pressa i kulleder, bussningar och annat är det guld med ett sådant här specialvertyg som man sätter upp i skruvstädet. Köpte det på Nyköpingsmarknaden och ett tag efter att jag köpt det stod det en dag ett verktyg till på min plats i garaget. En av de äldre garagekollegorna hade hittat en i sina gömmor, men tyckte att verktyget passade bättre hos mig :D

Bild

Ett problem med kulleder på 140-serien är att dom kan släppa om man har otur eller om hålet i länkarmarna blivit lite slitna. Så för att vara på den säkra sidan loppade jag fast kullederna i länkarmarna med svetsen.

Bild
skanke

Inläggav Epsi » 2010-11-23 21:52

Jag har sagt det förut men jag tror jag kan säga det igen. Jag gillar hur väl utfört allt blir på denna bilen.
Epsi

Inläggav Volvo142GT » 2010-11-25 21:19

Fan vad fint det blir! Helt rätt att slipa bort allt gammalt så att man kan bygga upp ett lacksystem från noll. Blir säkert bra. Blir det klarlack som avslutning eller blir det för blankt?
Hoppas vi får se framgång hos lackeraren inom kort!

Alltid bra med en extra uppsättning bärarmar så att man jobba med dem i lugn och ro, sedan är det bara byta.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav skanke » 2010-11-25 22:15

Man tackar :D

I början på -70talet var det fortfarande vanligt att metallick lades i ettskickt dvs utan ett separat lager klarlack. Så var det på min bil från fabriken.
I moderna lacksystem skall ett lager klarlack läggas över metallicklacken, så det är inte så mycket att välja på.
Det blir nog lite blankare jämfört med hur det var när de här bilarna var nya, men det tycker inte jag gör så mycket.

Något som däremot stör mig lite mer är att det är mycket svårt att med moderna lacker få samma utflyt i lacken som man fick med dom gamla syntetlackerna. Det är ju något som är typiskt om man tittar på 140:or med originallack, dom är i princip helt släta i lacken, medan omlackade bilar alltid är lite mer apelsinskaliga i lacken.
Jag snackade med en äldre billackerare (som hade jobbat som lackare på Torslanda när dessa bilar byggdes) om det där och han menade att med syntetlackerna gick det att lägga tjockare lager som flöt ut fint utan att rinna. Skulle man lägga på en modern lack lika tjockt så skulle det rinna direkt menade han. Så det är svårt att få till den där riktiga originallooken på en omlackad bil :(

Alltid bra med en extra uppsättning bärarmar så att man jobba med dem i lugn och ro, sedan är det bara byta

Det är faktiskt dom bärarmarna som skall sitta på bilen som syns på bilderna. Jag hade en extra komplett framvagn liggande och jag monterade den på bilen inför lack. Så då kunde jag jobba med den "rätta framvagnen" vid sidan om. Ett annat skäl till att montera den andra framvagnen inför lack var för att slippa få en spraydamm och lacksprut på en nyrenoverad framvagn.

Likadant med den nyrenoverade bakaxeln. Den fick ligga kvar i garaget av samma skäl.
skanke

Inläggav skanke » 2010-11-25 22:42

Ett vanligt problem på 140-serien är att delen av ruthissmekanismen som rutan sitter i rostar söner så att rutan släpper. Och när det blir riktigt illa så brukar man få kila fast rutan med den klassiska skruvmejseln instucken mellan ruta och dörrpanel.
Så illa var det inte riktigt på den här bilen, men en av dörrutorna hade släppt och de andra var på god väg.

Ett perfekt problem att ta tag i medan karossen var på lack. Nya delar hade jag hittat på marknader och på annons. Jag passade på att byta på 3 rutor. En dörruta var ersatt med en otonad så till den hade jag som tur var en tonad som var helt OK så den behövde inte åtgärdas.

Lite halvruttet, ramlade i princip loss av sig själv.

Bild

Aaah, nya delar. Rutan är dock begnagad. Tejpen markerar metallribbans position.

Bild

Innan ribban monteras på rutan så viker man ner gummit i kanalen.

Bild

Med hjälp av en lång tving och diverse brädstumpar så pressas ribban försiktigt fast på rutan. Lite vedbodmeck över det hela men metoden fungerar utmärkt.

Bild
skanke

Inläggav skanke » 2010-11-28 20:28

Lite fler bilder från sliparbetet på karossen.

I princip färdigslipat och lite finspackling har påbörjats.

Bild

Motorrummet hade jag slipat och spacklat själv, men det är alltid kul med en bild så man ser hur det såg ut innan lack.

Bild

Skarvarna mellan bakstycket och bakskärmarna grundades och lackades (med svart lack) innan ett tunnt karosskitt lades i botten på skarven. Lackaren hade fått nogranna instruktioner om att inte kitta ingen skarvarna helt. Dom skall synas tydligt. En del mindre nogräknade brukar ju spackla igen dessa skarvar :shock:

Bild

Eftersom baljorna var plåtrena på insidan så var det samma behandling som gällde här. Dvs först grundfärg och sedan lack innan kittet penslades på. Kittet penslades ut lite halvslarvigt för att det skulle se ut som det gjorde från fabriken.

Bild
skanke

Inläggav Volvo142GT » 2010-11-28 21:38

Mycket snyggt; det är så skarvarna som är kittade skall se ut! Verkar inte vara några problem att få karossen slät; inte mycket spackel som går åt! Shit vad sugen man blir på denna fas av renoverandet när man ser dina bilder; riktigt fint!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav skanke » 2010-11-28 22:00

Tackar :D

Shit vad sugen man blir på denna fas av renoverandet när man ser dina bilder

Jo den fasen är den mest spännade och nervösa då slutresultatet ofta står och faller med resultatet på lacken. Men oftast får man extra inspiration och energi att fortsätta. Att montera ihop allt efter lack är det roligaste i ett bilprojekt tycker jag.

Karossen var relativt fri från skador, men lite småbulor finns det ju alltid på gamla bilar. Lite mer på vänstersidan dock och speciellt dörrarna. Även taket hade en skada, som jag själv lyckades orsaka, när en plåt ramlade ner från övervåningen i garaget :evil: Den behövde en del spackel :(
Lite mer spackel behövde läggas på några ställen till.

Något som också var ett problem var de nya framskärmarna, partiet mellan hjulhus och kanten mot framdörrarna. Dessa visade sig vara lite småvågiga vilket är mycket svårt att få jämt.

Så tipset när man skall köpa framskärmar är att kolla detta extra noga innan köp.
skanke

Inläggav Volvo1968 » 2010-11-30 21:32

Ser ju riktigt bra ut :) Jo låt skarvarna vara synliga, det är ju det som är mest orginal med bilarna, så ta bort dem vore ju som att ha 74 dörrar på en 68 :P Haha, dålig jämförelse men försökte vara vitsig ;)

Bucklor i taket är aldrig kul, jag hade en utåt jag fick rätta till :twisted:

En tanke bara, det är ju säkert ingen större fukt hos lackeraren, men att låta bilen så sådär plåtren länge är inte jättebra, det kanske inte tar vid någon synlig rost, men fukten finns ju alltid tyvärr :( Min far tjatar alltid på mig om det i garaget, men det är ju inte helt utan anledning somsagt .. ;) Inte för att det är så att karossen rostar upp på en natt, men var somsagt bara en tanke 8)

Annars ser ju allting 100% kanon ut, avundsjuk på att du orkar är man :)
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Inläggav Gunnar S » 2010-11-30 22:03

Volvo1968 skrev:Ser ju riktigt bra ut :) Jo låt skarvarna vara synliga, det är ju det som är mest orginal med bilarna, så ta bort dem vore ju som att ha 74 dörrar på en 68 :P Haha, dålig jämförelse men försökte vara vitsig ;)

Bucklor i taket är aldrig kul, jag hade en utåt jag fick rätta till :twisted:

En tanke bara, det är ju säkert ingen större fukt hos lackeraren, men att låta bilen så sådär plåtren länge är inte jättebra, det kanske inte tar vid någon synlig rost, men fukten finns ju alltid tyvärr :( Min far tjatar alltid på mig om det i garaget, men det är ju inte helt utan anledning somsagt .. ;) Inte för att det är så att karossen rostar upp på en natt, men var somsagt bara en tanke 8)

Annars ser ju allting 100% kanon ut, avundsjuk på att du orkar är man :)

Kan bara instämma, i allt som redan skrivits här. Man blir fan lycklig av att se detta. Kommer också ihåg den där känslan av att få "klä på" bilen fräscha detaljer när den kom tillbaka från lack igen.
Sen liknelsen med '74 dörrarna på en '68. :oops:
Jorå, så att...
Been there, done that etc...

:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav skanke » 2010-12-01 21:48

En tanke bara, det är ju säkert ingen större fukt hos lackeraren, men att låta bilen så sådär plåtren länge är inte jättebra, det kanske inte tar vid någon synlig rost, men fukten finns ju alltid tyvärr

Precis som du är inne på så är det inte bra att en kaross står plåtren även om den står inomhus. Men det är ju svårt att undvika om all lack slipas bort från karossen. Finspacklingen tar ju sin tid.

Idealet hade ju varit att lägga på en epoxigrund och sedan spacklat på det. Men det är inte så många yrkeslackerare som vill hålla på med det. Och varje gång man slipar igenom grunden måste man läga ett varv till, så det är en ganska tidskrävande metod. Men orkar man det så är det nog det bästa.
skanke

Inläggav skanke » 2010-12-06 20:52

Lite fler bilder från lackverkstaden.

Grund+slipgrund är lagd och finslipning pågår.

Bild

Bild

Bild
skanke

Inläggav Björn Persson » 2010-12-13 15:39

Tror att du kommer bli sjukt nöjd! Du får se till att ha ett lager med stödkragar i bilen till förbipasserande som förmodligen inte kommer att kunna slita blicken från den! :D
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav skanke » 2010-12-13 22:30

Tror att du kommer bli sjukt nöjd!

Ja, det är ju alltid det man hoppas. Tycker alltid det är nervöst att lämna bort saker, för kan liksom aldrig vara helt säker på hur det blir förrän man ser slutresultatet.

När det gäller lack så ser man egentligen inte riktigt hur det blev förrän bilen är helt ihopmoterad och färdig. Har fått två bilar lackerade tidigare och första gången var det total katastrof. Andra gången blev det helt okej, men jag minns att jag inte tyckte bilen såg så kul ut när den kom från lack. Den stod på ett par gamla grovmönstrade vinterdäck med rostiga fälgar, utan lister och stötfångare etc. Det såg bara konstigt ut. Så i det läget var man ju lite halvmissnöjd, men när väl dom rätta fälgarna kom på plats och alla lister, stötfångare, emblem etc satt där så kunde man ju konstatera att lacken inte alls var så tokig ändå.

Men av dom bilar jag lämnat iväg på lack så är den senaste den som varit det bästa utgångsämnet. Så vi får väl se när bilen är klar hur det blev......
skanke

Inläggav skanke » 2010-12-15 22:01

Lite mer bilder från arbetet med lacken.

Så kallad Non sanding har lagts på, och trots att det heter Non sanding har det slipats lite ändå.

Kanten runt vinrutan lackades innan listclipsen monterades.

Bild

Bagageutrymmet är färdiglackat, men har här maskerats inför lackeringen av karossen.

Bild

Bild

Även motorrummet har här fått lite färg.
skanke

Inläggav 123 GT » 2010-12-15 22:56

Detta blir en riktig pärla, följer med spänning dina uppdateringar. Blir sugen att sätta igång med min 145 74:a.
AVG
123 GT

Inläggav Znixer » 2010-12-16 00:50

Likt föregående talare så följer man uppdateringararna på detta fantastiska bygge. Det är få sådana här gedigna renoveringar man ser, speciellt på 74'or. :wink:

Keep it up! 8)

Mvh
Användarvisningsbild
Znixer

Inläggav skanke » 2010-12-16 09:16

Tackar :D

Blir sugen att sätta igång med min 145 74:a.

Tycker helt klart att du skall sätta igång med 145:an :D

Hur är skicket? Mycket rost?
skanke

Inläggav skanke » 2010-12-16 09:26

Det är få sådana här gedigna renoveringar man ser, speciellt på 74'or.

Det är sant, man känner ju sig ganska ensam om att satsa på att renovera en -74:a. Det verkar som att de flesta som renoverar 140:or satsar på de äldre modellerna.
skanke

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom