Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -71 14200 mil *nu med ny ägare*

Volvo 142 -71 14200 mil *nu med ny ägare*

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Volvo 142 -71 14200 mil *nu med ny ägare*

Postby gringob23 » 2011-12-13 16:45

en liten update då :) har bara varit ute och småpillat idag, satt dit några högtalare på hatthyllan (dom står på hatthyllan har inte kapat sönder den :) och dragit kabel till stereon, samt tagit bort original stereon. Tog ett tag innan jag fatta att den satt fast bakom volym och radio frekvens knappen :O Frågan är nu om jag ska kapa ur i panelen för att få in en större stereo, det är ju hur som hellst ett hål där nu så :) sen har jag slappat lite på styrsnäckan(?) gick lite tungt att styra ibland och nu vart det mycket bättre :). har som sagt grundlackat ytrosten och ska försöka få tag i nån burk volvo 42 så fort som möjligt så den slipper stå med grundfärg så länge!:)

Stötte på ett problem när jag bara kollade på hålet där original stereon satt. Det sitter nån plåt på baksidan, hur får jag lös den?:)

Pärlan då

Image

Kofångarna är bara borta för tillfället, ville komma åt ytrosten bättre samt fräscha upp dom :)

Image

Här är en bild på när jag lackade förra 140ian med sprayburk samt våtslipade och polerade :)

Image

Image

sen efter! högra sidan är bara sprayad, vänstra har jag våtslipat också, se skillnaden :) plus att det var inte 100% seriöst gjort, våtslipade inte så länge :)

Image

Image
144-72 | 142-71
gringob23

Postby daniel_sandberg » 2011-12-13 19:08

Ser ju ut att ha blivit bra på den gröna men varför inte göra det lite mer seriöst och antingen maskera t ex bakljusreflektorn innan lackering eller ta bort den. Finns det något tråkigare än färgsprut på ställen där det inte ska vara det?

Lycka till med fortsättningen =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby gringob23 » 2011-12-13 19:12

daniel_sandberg wrote:Ser ju ut att ha blivit bra på den gröna men varför inte göra det lite mer seriöst och antingen maskera t ex bakljusreflektorn innan lackering eller ta bort den. Finns det något tråkigare än färgsprut på ställen där det inte ska vara det?

Lycka till med fortsättningen =)

jo det blev faktiskt riktigt bra :) jo det är sant :) nog för att man ser det inte pga av lyset och listen men endå tråkigt, blir självklart mycket seriösare med den vita !:) tackar!:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-12-15 18:39

Har ny bytt tankgivare i tanken :) och tankmätaren verkar funka men är extremt extreemt seg, tar typ 20 sekunder innan den rört sig dit den ska, och jag har typ 5 liter i tanken så de är inte mycket den måste röras, sen verkar den bara funka då jag har på halvljus:O her jag på tändningen bara så går den inte igång, jag måste dra ut lys knappen båda snäppen, då ser man att den tvär hoppar till och börjar röra sig :S? Ska det vara så eller är det bara nå spändningstjoller?:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-12-15 19:54

Då har du ett elfel, det sitter inget halvljusautomatikskrot kvar el liknande?

Tankmätaren får sin spänning från just tändläget på tändlåset, via en liten spänningsregulator som ser till att det alltid är samma spänning till mätaren.

(ps, har inte hunnit knäppa kort än, det kommer :) )
Amarace

Postby gringob23 » 2011-12-15 20:34

Amarace wrote:Då har du ett elfel, det sitter inget halvljusautomatikskrot kvar el liknande?

Tankmätaren får sin spänning från just tändläget på tändlåset, via en liten spänningsregulator som ser till att det alltid är samma spänning till mätaren.

(ps, har inte hunnit knäppa kort än, det kommer :) )

Jag skämta bara med dig hehe :] den gick igång direkt man vred på tändningen, jag såg i syne haha, men den glappar som godförbannat så man måste slå på glaset för den ska hoppa igång ibland och den glappar både i själva mätaren och bak vid givaren, så man vet ju aldrig vars glappet ligger när ddet inte funkar, då går jag bak och pillar lite, sen slår på glaset osv osv men det kommer ju inte funka i längden haha :) jag har inget bensin i tanken så ja tog bara upp givarn och la den i fullt läge så mätarn ska visa fulltank, det gör den, IBLAND då den inte glappar haha...

Har föresten hittat en kille som kan spruta min bil för 800kr!! galet prisvärt haha :) men vi får se vad som händer :)

Okej okej :D
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-12-15 21:08

Mätaren sitter skruvad på baksidan med två mässinskruvar (spänning o jordsignal går via dom), kolla så dom inte är lösa, då får man sånt glapproblem
Amarace

Postby gringob23 » 2011-12-15 21:17

Amarace wrote:Mätaren sitter skruvad på baksidan med två mässinskruvar (spänning o jordsignal går via dom), kolla så dom inte är lösa, då får man sånt glapproblem

Är inte ute vid bilen just nu för är typ 2 meter slask, nämen. Hur ser skruvarna ut :)? är dom avlånga så dom sticker ut på baksidan :)? eller är det vanliga stjärn/platt skruvar?

Edit: Eller jag får väll traska mig ut och kolla(A) Har hål i båda mina skor så ja måste byta sockar varenda gång jag går ut!!:( :(
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-12-15 22:29

Ja ljög väl då jag skrev skruvar egentligen, är muttrar.
Mätaren har två pinnskruvar utstickandes som sitter fast i kretskortet med dom två muttrarna, inget man direkt känner, om inte annat lite svårt o komma åt utan o ta loss instrumenthuset. Men känn, är ju rakt bakom mätaren, sitter likadant för både bränsle o temp.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-12-16 09:55

Amarace wrote:Ja ljög väl då jag skrev skruvar egentligen, är muttrar.
Mätaren har två pinnskruvar utstickandes som sitter fast i kretskortet med dom två muttrarna, inget man direkt känner, om inte annat lite svårt o komma åt utan o ta loss instrumenthuset. Men känn, är ju rakt bakom mätaren, sitter likadant för både bränsle o temp.

kände igår och jag kände bara några utstickande grejer som du sa. Just när jag gick ut igår när jag sa jag skulle det så gjorde jag såhär, her på tändningen och parkerings så det lyser upp på tempmätaren, sen går jag bak till bagagen och sätter givaren på fullt läge, har alltså tagit upp den från hålet ner i tanken, sen går jag fram till mätaren igen och den visar inget, sen slår jag av tändningen och her på den igen, då hoppar den igång och visar på fulltank! sen tänkte jag att jag kunde gå bak och prova typ halvtank, så då sätter jag givaren på halvtank, men då sjunker den sakta men säkert till noll?:O försökte typ 10 minuter till efter det men fick den inte ens att visa fulltank:S då borde det ju inte vara glapp bak i mätaren om den visade fulltank först sen när jag ändrar bak i givaren så far den ner till botten :P? Enklast blir väll att ta lös mätarhuset och se till att dom där skruvarna sitter så man kan utesluta det :)? har för mig att man måste lös med rattstången eller typ värmepaketet för att få ut mätarhuset :P?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby bodda » 2011-12-16 12:53

om du har givaren lös så måste du se till att den gjordar, o för o utesluta givaren så kan du ta kabeln till den o ha emot jord o det går o komma åt muttrarna på mätaren med instrumentet på plats ett djäkla bök men det går
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby gringob23 » 2011-12-16 18:51

bodda wrote:om du har givaren lös så måste du se till att den gjordar, o för o utesluta givaren så kan du ta kabeln till den o ha emot jord o det går o komma åt muttrarna på mätaren med instrumentet på plats ett djäkla bök men det går

Jahaa det visste jag inte, kanske rörde till den då så den inte jordade, det låter väldigt rimligt:) Alltså tänkte du att jag jordar kabeln som sitter på givaren? Hur vet jag att det inte är givaren då? ska mätaren visa nåt då :)? ok ok :) Är inte hemma just men ska prova det du sa direkt jag kom hem så säg ja hur det gick !:) skulle vara trevligt att inte måsta ha en soppadunk i skuffen hela tiden om man skulle få soppatorsk hehe :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby daniel_sandberg » 2011-12-16 22:39

Annars går det ju faktiskt att köra på trippen också ;) Men soppadunk kan alltid vara bra att ha =)

Lovar inte men misstänker att om du jordar kabeln så kommer den visa full tank. Och antagligen så kan du ohma givaren för att se om det är något avbrott i den. Mät mellan anslutningen och givarens hus och rör samtidigt på armen.
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby gringob23 » 2011-12-16 23:24

daniel_sandberg wrote:Annars går det ju faktiskt att köra på trippen också ;) Men soppadunk kan alltid vara bra att ha =)

Lovar inte men misstänker att om du jordar kabeln så kommer den visa full tank. Och antagligen så kan du ohma givaren för att se om det är något avbrott i den. Mät mellan anslutningen och givarens hus och rör samtidigt på armen.

haha jooo ;) men om man vet att den drar 1 liter milen, sen om man far ut och sladdar så drar den plötsligt 3 liter/m hehe:) fast det funkar ju endå :) och soppadunk kmr jag alltid ha med mej om tankmätaren inte funkar, kanske även om den funkar faktiskt :) skadar ju inte:) Okej jo det tänkte jag också, ska prova jorda den när jag kom hem! hur jag ohmar den vet jag inte :( vet inte hur det där med motstånd funkar:) har en multimeter men vet inte hur jag använder ohm funktionen :) men ska prova jorda kabeln först för att utesluta mätaren :) Tack för alla hjälpsamma svar, helt otroligt vad ni hjälper haha :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-12-17 00:17

Även om mätaren fungerar ska du ha en dunk om du vill va säker, är rätt så stor felmarginal på mätaren.

Ohmmäta gör du genom att ha en Ohmmeter (multimeter ställd på Ohm) och sätter ena "pinnen" på flatstiftsanslutningen och andra på godset på armaturen, sen rör du armen och ser om värdet ändras hela vägen, eller om du får avbrott nån gång.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-12-17 01:04

Amarace wrote:Även om mätaren fungerar ska du ha en dunk om du vill va säker, är rätt så stor felmarginal på mätaren.

Ohmmäta gör du genom att ha en Ohmmeter (multimeter ställd på Ohm) och sätter ena "pinnen" på flatstiftsanslutningen och andra på godset på armaturen, sen rör du armen och ser om värdet ändras hela vägen, eller om du får avbrott nån gång.

Jo det har jag nästan förståt :) kompisens 144 fast dock en 73 med annan panel, men han kommer typ 8 mil efter tankmätarn står riktigt i botten:)

Jaha så jag ska bara sätta multimetern mellan kontakten och själva givaren sen röra armen och se att värdet ändras och inte blir 0 nån gång :)? Tack för hjälpen :)!
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-12-17 01:25

Jag hade brott i lindningen på min givare, så efter 1/3 tank sjönk den snabbt till tom. Då hade jag säkert 20 liter kvar.

Det jävliga var att jag inte kom ihåg det när jag bytte. När den gick ner till noll då så var det jävlart på noll! Så jag var nära soppatorsk där ett par gånger :D

Jag skulle tro att precisionen försämras med åren, men när allt var nytt var det ändå relativt exakt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-12-17 01:38

fretchi wrote:Jag hade brott i lindningen på min givare, så efter 1/3 tank sjönk den snabbt till tom. Då hade jag säkert 20 liter kvar.

Det jävliga var att jag inte kom ihåg det när jag bytte. När den gick ner till noll då så var det jävlart på noll! Så jag var nära soppatorsk där ett par gånger :D

Jag skulle tro att precisionen försämras med åren, men när allt var nytt var det ändå relativt exakt.

hahaha det kan ja tänka mig va jobbigt ;) haha :) Jo absolut, men sen tycker jag själva givar mekanismen ser opålitlig ut. Den där armen som ligger på dom där kopparfärgade "elementen?" skit svårt att förklara men, när du rör upp och ner på armen så gnisslar det ju lite och det kommer ju från att den där armen rör på några metallgrejer, vad som känns opålitligt är att hela armen kan glappa utåt så den inte greppar på dom där grejerna? ser det bara ut så eller blir det så dom börjar glappa? förstår om inte nån förstår haha:D

edit: Tror det är lindningen jag menar:) armen rör ju omkring på lindningen, eller?:) och min arm går vicka utåt så den inte tar emot lindningen alltså :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-12-19 20:16

Har börjat rensa lite mer på bilen nu, så som emblem, lister osv:) börjar nu närma sig jul då man får pengar!:) så då blir det att lackera om hela bilen har jag tänkt nu, ändrar mej hela tiden men vafan, lika bra att lacka om hela. Antingen blir det en jag känner som är rätt duktig, eller ska jag prova spruta för första gången, beror på vad ekonomin säger :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2012-01-14 02:24

stor text update då :) Har köpt en svets från biltema som alla säger ska vara så j"vla dålig men den funkar HUR bra som hellst. Började med att kapa upp all rost i höger reservhjulsbalja, hålet vart galet mycket större än vad jag trodde först. Så ute i snön började jag kapa ut plåt och svetsa dit, sen kommer man till ett ställe där svetsen bara frrrr sen meer rost då jag trodde jag hade kapat bort allt, och då blir det så himla klurigt att kapa bitar som passar :] Hann halvvägs sen var det kväll och skulle ta den till skolan dagen efter, men direkt jag kom till skolan så startar inte 940 in som står ivägen på billyften i verkstan "gått 25 mil f.ö ;)" så då var vi tvungen fixa den. En timme senare var jag inne, men direkt jag ska koppla in svetsen så far säkringen till alla kontaker i hela verkstan.... Så då ska vi ta rast just då, läraren och jag går ut till proppskåpet och ska fixa det, men då när han har låst verkstan för vi skulle ha rast så knäcker han sin nyckel då han ska öppna proppskåpet, så då bestämmer han sig för att ta en timmes rast så han kan fixa en ny nyckel, så efter rasten är klockan 2 och jag kan börja jobba och vi ska normalt sluta 4, men då plötsligt bestämmer läraren JUST IDAG att vi ska flytta en sista timme från fredag till tisdag, så då slutar vi 3!? så jag hinner svetsa i en timme, och långt kom jag inte för att jag kan inget om svetsar. Det finns 2 lägen på den, 45 eller 90 ampere, sen manuell trådmatning, och jag trodde då att med så lite trådmatning som möjligt så bränner de inte igenom, men det var ju tvärtom:O så när jag stått där i en timme och svetsar när det bara bränner igenom och måste loppa varje svets och 9/10 så brände de igenom så kommer läraren, men duu ska du inte he på mer trådmatning då? så jag tänker jaha och saftar nästan på max trådmatning, och VIPS så lägger jag en 10cm fin fog. Inte så bra dag faktiskt:) men nu ser jag fram emot att laga rosten och är väldigt nöjd över svetsen nu när jag vet hur den funkar, efter reservhjuls baljan blir det laga stöddämpar fästena! det vänstra behövs knappt lagas men det högra är helt slut och jag vet inte riktigt hur man gör då men, går säkert bra:) sen blir det svetsa dit ett stänkskydds fäste på höger balja:) stänkläppar ska man ha:) Blev inte att lacka om den nu då jag trodde att jag skulle få låna en svets men det fick jag inte och vill inte lacka om den före jag ska laga baljan, då blir inte färgen så fin där efter :) SKönt att äntligen ha en svets, har varit mitt största handikapp, har hållit på så mycket med plåt men aldrig haft svets. Typ ett mini hål i avgasröret, jaha då tar vi avgasröret runt handen och kör med moppen 2 km till kompisens garage med svets, kommer tillbaka och det läcker, gud vad jag hatar svetsar då man inte har nån:) Kommer bilder då jag kommer hem på det jag lagat, samt rosten som är kvar :)

Motorn knallar och går iaf! morsan vart inte glad då bilen stanna 2 gånger mitt på efyran på grund av skit i filtret haha, snart borde jag ha bytt nog många gånger. Gjorde en förgasare rengöring i förrgår och jag ångrar att jag inte tog kort på hur det såg ut nere i koppen, ni hade inte trott det:O det var en 1.5cm tjock stenhård fyllnad som var typ lila/brun?? startar något så sjukt bra när den är kall, dra i choken sen vrida på nyckeln så snabbt du kan och den går igång direkt, tror inte startmotorn ens går runt ett varv haha :) men aja nog skrivet nu! inget orkar väll läsa allt det här endå så ;)
144-72 | 142-71
gringob23

PreviousNext

Return to Showroom