Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -73 DL (Update 9/10)

Volvo 142 -73 DL (Update 9/10)

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Inläggav bodda » 2008-06-22 01:41

vi tog en vev från en 164 o trykte ner i backen

o så på plana delen mot svängjhulet där hamnade en blomkruka

:twisted:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Re:

Inläggav Rogge » 2008-06-22 14:28

bodda skrev:vi tog en vev från en 164 o trykte ner i backen
o så på plana delen mot svängjhulet där hamnade en blomkruka
:twisted:

la fram det förslaget till morsan idag, hon verkade inte så jäkla impad :lol:

motorn är ihopskruvad sen i fredes, men har inte hittat till sin plats igen tyvärr.. har inte haft nån lust vare sig igår eller idag. enda som fattas på den nu är att jag ska skruva fast svänghjulet igen. det blir det som är lite lättat..

sen ska jag bygga fästen för en annan kyl, plastkyl från 740 tänkte jag, då jag har några som är friskare än den 140 kylarn som sitter på nu.. sen har jag fått en fläkt från "Överdrivarn" som ska monteras med. så det är ju lite kvar att göra men.. det kommer väl i veckan eller till helgen..

sen skule man ju helst aha tvättat av skrotet oxå. men då vi har lite problem med vattnet efter torkar som vart, så är jag inte så sugen på att tömma brunnen helt, så det får vänta tills motorn är i o man kan köra ner till morbror o köra av den med högtrycken..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Rogge » 2008-06-22 21:18

kunde inte hålla mej så nu är motorn i, lådan på plats, kylare med elfläkt på plats, seriösa fästen blev det, av svetstråd :D ska bygga ett fäste till exp kärlet med.

lite montering kvar av grejer, får se när man orkar det, fullt upp på jobbet nu.. i en vecka ungefär, sen är det slut med det..

Rogge

Inläggav Wire72 » 2008-06-24 08:16

:D Härligt jobbat....
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Inläggav Rogge » 2008-06-25 21:46

Wire72>> tack! :)

skruvade ihop det sista ikväll o startade, lite mer meck återstår, som att bygga ett bra fäste vid torpeden för expkärlet, så det hamnar högst upp i systemet.

sen så får den nog för lite soppa då den bara går på choke, dags för elpump hörde jag!

annars så verkar den funka, jävligt ruppig på tomgång, men det beror nog på lite allt möjligt, fel blandning, fel tändning o lätt svänghjul.

fick sjukt bra oljetryck nu iaf, 6-7bar på tomgång vid kall motor, o ca 3 vid genomvarm bilder kommer väl senare, tog inga nu. filmade lite med mobilen, men kvaliten är skit så det är inte lönt..

Rogge

Inläggav Rogge » 2008-06-26 17:49

då va tryckreg beställd, med manometer o fjäder så man kan få till rätt tryck. sen större lågfarts munstycken.. nu vore det väl själve fan om den inte skulle gå redigt..

Rogge

Inläggav NysoO » 2008-06-27 21:11

Hehe, du jobbar snabbt Rogge :). Upp med lite bilder nu så man får skåda hundfurtin :)
Volvo 142 -70 | safarigul
Bild
Användarvisningsbild
NysoO

Re:

Inläggav Rogge » 2008-06-27 21:31

NysoO skrev:Hehe, du jobbar snabbt Rogge :). Upp med lite bilder nu så man får skåda hundfurtin :)

mjao, inte hänt så mycket i veckan tyvärr.. :( kör på lite special jobb nu på jobbet, så idag t ex hmnade jag borta i kristianstad.. en bit att köra hem därifrån.. förresten, jag ska nog ut en sväng till norrtälje när jag är i sthlm o träffa en flicka 8) funderar på vad du skulle säga om man svängde förbi med semesterbilen?

men imorn, blir det nog lite skruva.. flytta expkärlet, montera elpumpen i skuffen. o koppla in oljetempen..

Rogge

Inläggav Rogge » 2008-06-28 18:13

blev lite skruvat idag, byggde fäste för expkärlet. efterdrog toppen o lite sånt.. såg även att det läcker vid y-korset för oljetrycksgivarna :(

sen så förstår jag mej inte på mina förgasare, innan jag bytte lager o sånt så nös dom vid jämn fart, nu så har jag ingen tomgång istället, men de nyser inte.. stiften ser bra ut på dom. sen så verkar den få gashäng, ligger man med pellen i bott o skickar i nästa växel så kan den fastna på typ 5000rpm. fruktansvärt irriterande o gasstaget är det inte, det går tillbaka så fint så..

sen så tvättade jag motorn, gjorde en jäkla i skillnad, o tydligen så blåste övre listen vid framrutan av när jag va ute o körde.. o nu började den vissla o ha sig, o det är inte remmen, funderar på om det kan va tjuvluft, men det verkar inte som det, sprayade med startgas o det verkade tätt..

nåja. bilder

Bild

inte nyaste bilden men den låg i kameran.

Bild

fästet till kylaren är väl inte det snyggaste men..

Bild

termostat

Bild

kapade lite av slangen för att få bättre vinkel..

Bild

expkärls fäste, hänger på tork.

Bild

på plats

Bild

T-handtag. hittade i forden :P

Bild

vilken kärra :) synd bara att den inte går redigt.

Bild

innan tvätt.

Bild

Bild

efter. :)

Bild

listig list som stack..

fick även höra från syrran att när jag hade kört förbi grannen, så hade syrrans kompis vart ute o gungat med deras dotter på 2½ år.. o så hade jag kört förbi, så hade ungen sagt \"räserbil.... fort..\" :D alltid kul med ungar som ser saker tydligt :D

Rogge

Inläggav Glufsen » 2008-06-28 19:29

Nu börjar det bli lite klass på det här Rogge, kul att se :) Syftar på motorrum mm, ser välstädat och ordnat ut!
Bild

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Inläggav Rogge » 2008-06-28 19:44

tackar :D jo jag börjar bli nöjd jag med.. får se hur mycket mer saker man måste ha i motorutrymmet..

Rogge

Re:

Inläggav Hasse63 » 2008-06-29 01:08

Glufsen skrev:Nu börjar det bli lite klass på det här Rogge, kul att se :) Syftar på motorrum mm, ser välstädat och ordnat ut!

Håller med men jag tar bort lite. Det du gör nu är riktigt bra

Jag blir dock :evil: över det gröna gräset jag ser runt övriga bilar du har på gårdren...Tycker du bör se över detta då du vet vad grönt gräs kan göra med gröna bilar.

Står de uppalade en ½ meter ovan grödan så kan du bortse från detta inlägg :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Re:

Inläggav Rogge » 2008-06-29 14:20

Hasse63 skrev:
Håller med men jag tar bort lite. Det du gör nu är riktigt bra

Jag blir dock :evil: över det gröna gräset jag ser runt övriga bilar du har på gårdren...Tycker du bör se över detta då du vet vad grönt gräs kan göra med gröna bilar.

Står de uppalade en ½ meter ovan grödan så kan du bortse från detta inlägg :wink:

tackar :)

mjo jag vet, men just nu är det överfullt på gården oxå. jag har 6 bilar här hemma nu, ska väl rensa upp lite, amazonen ska ju flyttas så fort den gröna har gått till skrot.. osv.. det löser sig alltid :)

Rogge

Inläggav Rogge » 2008-07-12 20:31

inte hänt så mycket på ett tag, dels för att jag har vart i västerås på Power Big Meet o dels för att jag vart helt slut efter jobbet i några dar nu.. men nu börjar det ordna upp sig igen :) blev ett ryck idag då jag fick dit elpump i skuffen o tryckregulator i motorutrymmet.

några bilder.

Bild

åket.

Bild

pumpen

Bild

ny dekal :)

Bild

tryckreg.

Bild

seriös inkoppling.. :roll:

Bild

där e några bilar på gården, o då syns inte min Taunus, o 145an står fortf i sthlm. men ni kan ju tänka er när vi har besök.. :lol:

längst bort ifrån:

Amazon - Ska bort

Grön 142 - Ska bort

Bmw - säljas

Kangoo- Min firmabil

Mitsubishi - Mors

Grå 142 - Gissa vems?

Golf - Systers

nu står det ingen i garaget iofs men..

ska ju inte beskylla xs.to att va snabbt längre :evil:

Rogge

Inläggav Glufsen » 2008-07-12 21:12

Nooääjj ska Gamlazonen kastas på skroten? :( Men jag vet hur det är...Har också en förmåga att dra på mig skitbilar. Tillslut så känns skrotalternativet mer och mer som det enda alternativet...

142 ser skitfrän ut som vanligt 8)
Bild

Glufsen

Inläggav hugo544 » 2008-07-12 21:20

men tänk om alla skulle samla på nya *örk* flåtta bilar.......tänk hur tråkig världen hade sett ut......NÄ mer gamla rostiga bilar så vi intresserade har nå´t att lägga vår pengar på...

Ett plus är: står dom i garaget så drar dom ingen soppa...
Användarvisningsbild
hugo544

Re:

Inläggav Rogge » 2008-07-12 21:52

Glufsen skrev:Nooääjj ska Gamlazonen kastas på skroten? :( Men jag vet hur det är...Har också en förmåga att dra på mig skitbilar. Tillslut så känns skrotalternativet mer och mer som det enda alternativet...

142 ser skitfrän ut som vanligt 8)

ja tyvärr.. den har stått ute, visst inget bra, men spacklet som är på den måste slipas bort o allt sånt.. så jag känner helt enkelt att det är åt helvete för mycket jobb med den.. lite vemodigt då det va första bilen jag köpte.. men det finns så många andra mycket bättre amazoner att köpa..

Hugo544 skrev:men tänk om alla skulle samla på nya *örk* flåtta bilar.......tänk hur tråkig världen hade sett ut......NÄ mer gamla rostiga bilar så vi intresserade har nå´t att lägga vår pengar på...
Ett plus är: står dom i garaget så drar dom ingen soppa...

ja visst hade dte vart en trist värld..

sant, de kostar mej inget där dom står, förutom plats. som vi inte har så gott om som synes på sista bilden..

Rogge

Inläggav Glufsen » 2008-07-12 22:05

Men alltså...Som Amman står nu, rostig och dann med spackelsläpp, primerfläckar, rost osv...Och sen ett fränt takräcke på det...Ett ord: RATROD! Eller Hoodride eller vafan man vill kalla det. Bil med attitydsproblem :wink: Skit i karossen och mickla ihop resten av bilen? Sen bara besikta, dra bort fjädrarna och åååka...

Bara en tanke, du gör som du vill med dina bilar 8)
Bild

Glufsen

Re:

Inläggav Rogge » 2008-07-12 22:15

Glufsen skrev:Men alltså...Som Amman står nu, rostig och dann med spackelsläpp, primerfläckar, rost osv...Och sen ett fränt takräcke på det...Ett ord: RATROD! Eller Hoodride eller vafan man vill kalla det. Bil med attitydsproblem :wink: Skit i karossen och mickla ihop resten av bilen? Sen bara besikta, dra bort fjädrarna och åååka...
Bara en tanke, du gör som du vill med dina bilar 8)

jo visst hade ju vart asballt.. men nej, dels för att jag skicakde iväg en framskärm o en ratt till den igår.. men det går ju att ordna nya grejer..

Rogge

Inläggav deluxe » 2008-07-13 10:51

Halloj, Very nice work as always! Rätt jävla kunglig dekal den där haha \"Miljöklass 11\" Ja måste ha en sån! var hitta du den? 8)
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom