Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -73 DL (Update 9/10)

Volvo 142 -73 DL (Update 9/10)

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Rogge » 2007-09-13 20:50

det enda som kommer hända på denna bilen i första taget är att jag tar ner lådan o målar lite balkar som är svetsade. lådan ska läggas i amazonen.. den ska få turbo.. är trött på rosten nu, amazonen är redan upplagad..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Rost

Postby Robban » 2007-09-14 06:51

Det är ju det man lever för eller hur!!!=)

145an du ska hämta är garanterat lika rostig så den kommer du att få svetsa på ett tag.

Bara att kämpa på!
Robban

Postby Rogge » 2007-09-14 17:58

förvisso, men har man resurser o plats så blir det ju lätt..

jobbigt när man måste krypa rundor under o bränna sig på loppor o skit.. i ett kallgarage.

nåja får se om det händer nåt i helgen

Rogge

Postby Hasse63 » 2007-09-14 18:29

Som jag ser det så har du på tok för många nerplockade projekt ståendes för att det ska bli något gjorkt på nåt av dom.

Bestäm dig för att göra ett färdigt och hatta inte hit o dit för då blir det aldrig något gjort. Du tycker kanske att jag är elak nu men det är jag inte utan bara ärlig och jag tycker det är synd att du inte lyckats hitta inspiration och den röda tråden.

INNAN du rör 145 så sätt dig ner och gör en plan hur antingan amazonen eller 140 ska vara och sen gör du den klar :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby 144 DL » 2007-09-14 19:48

Förmodligen borde jag inte skriva mitt inlägg då det inte kommer bli riktigt politiskt korrekt. I såna här trådar ska man ju normalt sett alltid berömma det som har åstadkommits och uppmuntra till att kämpa vidare.

Men när jag ser bilderna av den här rostiga 142:an så tänker jag själv: \"fy fan, varför hålla på och eländas med sån här gammal och genom-murken skit?\". Det här är ju knappast världens sista 142:a. Betydligt friskare 140:s än denna går ofta till skrot och riktigt bra exemplar kan man köpa för ganska små summor pengar.

Allting går naturligtvis att renovera om man ger sig fan på det, men ibland bör man kanske ställa sig frågan \"är det verkligen värt den tiden och det besväret?\" Finns det inga känslomässiga skäl till att försöka rädda den här bilen - och om \"sugen är tappad\" - så låt bilen få somna in. Satsa på nåt fräschare istället.

Okej, jag är beredd på kritik för mitt inlägg.
144 DL

Kritik

Postby Robban » 2007-09-15 08:19

Jag kan hålla med om föregående talare men man måste komma ihåg en sak. Köper man färdigt, vad har du lärt dig?

Jag började med en 144 som var nersjunken i en trädgård. Alla bilar på skrotarna var finare än den jag renoverade. Saken var bla att alla trodde att jag inte skulle få stil på bilen.

Efter att jag svetsat upp hela kärran, lämnat in den på hellack och sedan renoverat motor, låda och inredning så vart bilen kanonfin. Det tog ca 1 år av min fritid och massor med pengar.

Vad lärde jag mig av detta. SVETSA, plocka isär och sätta ihop rätt. Alla kan plocka isär men inte sätta ihop så det funkar igen.

Om man är intresserad av att renovera fina bilar i framtiden måste man gå igenom mullemek fasen och svetsa kilometer med svets. Det härliga med att göra en sån här renovering är att när bilen är besad med blankt papper så är man jäkligt nöjd.

Åk till en fin bilutställning och fråga vad ägaren har gjort med bilen så får man olika svar. En del häpnar man över vad de har gjort och en del har bara öppnat plånboken och försöker ta all ära av en som renoverat, det brukar inte gå.

Svetsa vidare du, för snart har du köpt dig din första jänkare och då vill du inte göra konkelsvetsar och andra misstag.

Själv har jag kommit över idiotrenoveringsstadiet....tror jag...? Jag försöker hitta bra karosser som jag inte behöver svetsa så mycket i. Däremot har jag alldeles för många projekt i garaget samtidigt 5st just nu + en dragster.

Kämpa på bara och få 142an klar! Björn Wallde vill nog se den igen när den är klar.
Robban

Postby Rogge » 2007-09-28 18:49

projekt vet jag att jag har för många av. men det är oxå sentimentala skäl som jag har kvar dom av.. tyvärr.. bilar o fruntimmer ska man aldrig behålla för länge :) men jag ser det osm att de inte är värda något som de står, o det är synd att skrota.. plus att jag håller på med ett några månader, sen lessnar jag o då byter jag bara.. visst det tar längre tid o inget blir klart, men så är det..

och jovisst så kanske det vore bättre att skrota denna, men nu har jag ju lagat så mycket på den så det är synd för den delen.. o nån sa till mej i min amazontråd att jag bara skrotar mina projekt ;) (känn dej träffad hasse63 :) :wink:)

motivationen börjar väl komma tillbaka lite nu tror jag.. har kommit över den värsta sorgen o saknaden av fruntimmret.. dock så räcker inte tiden till till bilarna..

va o hämtade delar till min ford idag, o fick även med lite ekonomipl¨åt till volvon :) alltid skoj att få en skärmkant gratis :D

sen var det en annan bit som jag fick, vete fan var den ska sitta, lång rak bit, för lång för att vara till dörren tycker jag.. ska mecka bild nån dag.

Rogge

Postby Rogge » 2007-10-02 21:18

jobbat lite idag med rostäcklet..

lyfte upp skiten på pallbockar mha nya domkraften, o rev ner växellådsbalken o slipade lite på rambalken som ska grundas nån gång.. o kikadel ite på golvet undertill o så.. skulle ju eg lägga helt nytt för det ser ut som kriget undertill, men jag klänner att jag inte har råd med det.

nåväl, bilder..

Image

en kanske inte allt för ovanlig vinkel..

Image

balken som slipades, på insidan. det som sticker ner ut balken är 2 st m12 bultar som går genom balken o är svetsade i golvet...

Image

saknas en bit av tröskeln.. lyckligtvis har jag den biten, men resten måste nog oxå bytas. det är kex.

Image

inredningen som den ser ut idag. lagom lång vxlspak, ska dock moddas undertill, når inte ner till växelväljarn i locket på lådan ordentligt.

Image

ekonomiplåt, fick den av kompisen som jag köpte forden av. tror det är till en dörr.. men är inte säker.

Rogge

Postby Glufsen » 2007-10-03 06:19

Slit på bara! Kapa först, tänka sen brukar funka bra på rosten :lol: Hur går det med innertröskeln?
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Re:

Postby Rogge » 2007-10-03 17:03

Glufsen wrote:Slit på bara! Kapa först, tänka sen brukar funka bra på rosten :lol: Hur går det med innertröskeln?

jo sen står man där o undrar hur man fan ska få ihopa möget :roll:

öhm, det blev inget gjort med den, inte än iaf.. funderar på hur fan jag ska lösa det, känns ju onödigt att kapa bort mer än nödvändigt av den yttre om den inte är kass..

Rogge

Postby Glufsen » 2007-10-03 19:20

Jag lagade innertröskeln med en rak plåt, sen så bockade jag till en 2x2 profil och loppade dit. Är lite knep med att få till plåten så att den hamnar tajt emot yttertröskeln, men det fixar du :)
Image

Glufsen

Postby Rogge » 2007-10-03 20:09

okej, ja får se hur man gör, knöligt o bocka plåten bara, har ingen bock så man får trixa i skruvstädet..

Rogge

Postby Umeland » 2007-10-03 22:48

detta projekt är det roligaste och mest imponerande jag sett på länge.. blev tillochmed sugen på att svetsa rost nu!

jag fortsätter att följa iaf!
Volvo 145 Express 72:a, 145 72:a
Umeland

Postby Berra » 2007-10-04 00:02

håller med föregående talare :).. Keep up the good work Rogge!
Berra

Postby Rogge » 2007-10-04 17:29

AHA!! nuså! nu ni! :D

det är såhär, jag har börjat nytt jobb, o där står det en 142 -73 DL, som är ganska sliten den med, en trasig länkarm i framvagnen, rostiga framskärmar o så.. ser dock fin ut undertill o så, priset på den är en tusenlapp :) så den ska få byta ägare, o få stå där den står i nuläget. dvs på jobbet, så ska jag pilla på den under lediga dagar o så.. det första som jag ska göra är att byta länkarmen o köra o besa. o se vad där e på den, om det är lönt, så blir det rullande renovering.. mycket bättre så känns dte som, jag har ju en tendens att riva ner mina bilar o då blir de ståendes.

har bilder på mobilen, men ingen möjlighet att föra över till datorn just nu.. den är iof mörkblå, med blå inr.

Rogge

Postby Rogge » 2007-10-06 10:14

bilder på det nya objektet. fotat med telefonen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

ja där e väl en del rost på denna oxå 8) :roll: men bättre skick än den gamla. o jag har läst mej att man skai nte leta rost, utan låta rosten komma fram själv. :P o ta itu med den då. men visst jag lär va sysselsatt, men friska framskärmar o en skärmkant finns redan, samt en tröskel o lite annat smått o gott..

Rogge

Rost

Postby Robban » 2007-10-06 12:35

Den bilen måste ha varit toksmälld i baken för så konstig rost kan man bara få när det är tveksamma lagningar.

Tror att det är mer än du tror på den här bilen.

Gör klart den andra innan du sliter ner den här bara.
Robban

Postby Rogge » 2007-10-06 13:55

okej.. jag ska ju kolla mer på den i veckan.. är inte omöjligt att den har vart smälld innan, eller taskigt omlackad elelr nått.. jag vet inte för tillfället.

den andra är det för mycket jobb på, den är som sagt sopslut under, reservdelsbil..

Rogge

Postby Glufsen » 2007-10-06 19:49

Håller med, den ser skum ut i bakändan...Men skit i det annars och åk och besikta aset, bilar är till för att brukas :wink: Men ge inte upp med din andra 142, då kommer du ångra dig något enormt!
Image

Glufsen

Postby jonte » 2007-10-07 02:00

ja något har hänt med röven :) men de går nog att fixa,kolla så att botten är bättre än din andra innan du besar den :o ett tips från en som her lagat för mycket rost i sina dar!! :shock:
jonte

PreviousNext

Return to Showroom