Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hjälp! Nya motorn går dåligt

Hjälp! Nya motorn går dåligt

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Hjälp! Nya motorn går dåligt

Postby NysoO » 2009-06-22 21:50

Hejsan! Har bytt motor nu i 142an men får inte nya motorn att gå något bra alls.

Specifikationer på nya motorn:
Weber 36/36
D-kam
Planad och portad topp
085-fördelare.

Om det är nått mer som är väsentligt så fråga.

Hur som helst. Motorn startar, men har ingen tomgång över huvudtaget.
För att hålla igång motorn måste jag pumpa på gasen och hålla motorn över 2000 varv.
Försöker jag hålla jämn gas på 2000 varv så går den väldigt ojämnt.

Har kollat bestyckningen enligt misabs tabell och den ska stämma överrens med min motor.
Har provat ställa tändningen lite för hand men det hjälper inte för att få någon tomgång överhuvudtaget.

Vore väldigt tacksam för hjälp!
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Re: Hjälp! Nya motorn går dåligt

Postby Mac » 2009-06-23 18:40

Jag skulle gissa att det har med förgasaren att göra, antingen sitter där något skräp i lågfartsmunstycket eller så drar den tjuvluft någonstans.
Mac
Mac

Postby 123 GT » 2009-06-24 23:51

På 32/36 sitter det en elventil, jag vet inte om det är likadant på 36/36. På 32/36 ska man montera en elkabel från flatstiftet till tändspolens plus, gör man inte det så går den skittaskigt på låga varv.
AVG
123 GT

Postby NysoO » 2009-06-25 15:15

Förgasaren verkade vara problemet med tomgången. Monterade strombergaren och nu går den på tomgången iallfall. Däremot knackar den väldigt mycket. Har ställt ventilspelet tight å fint så det borde det inte vara. Har börjat fundera på om det är något lagerglapp med det känns som det låter alldeles för hårt för att kunna vara det.
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Return to Trimmat/ombyggt