Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ställa tändningen efter planad topp med upptagna förb.rum?

Ställa tändningen efter planad topp med upptagna förb.rum?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Ställa tändningen efter planad topp med upptagna förb.rum?

Postby hagiz » 2010-05-09 19:33

Hej!

Har K kam och har precis gjort klart min topp, planat 2 mm och tagit upp förbränningsrummen och rundat till dem. 10 grader föd. går inte längre utan då startar knappt bilen. Ställer jag den på 20 föd. går den hyfsat, men jag kan vrida till nästan 35 innan den spikar. Hur skall man ställa detta för hand och med örat så det blir bra?
Skall man ställa så den preciiiiis spikar och sen va nöjd, och samtidigt plugga vakuum förställningen på fördelaren???

Tacksam för erfarna trimmartips!!

MVH Richard
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Re: Ställa tändningen efter planad topp med upptagna förb.rum?

Postby Hasse63 » 2010-05-09 20:59

Man kan ställa sig frågan om det går att ställa tändningen efter "instruktionerna" med dagens blyfria bränsle. Jag har ställt tändninen så högt att det inte spikar (A-motor) och kommer göra lika på min trimmade. Rätt eller fel??
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby bodda » 2010-05-09 21:20

jodå det låter väl rätt men gradtalen tycker jag låter höga med k kammen o varför inget vakum ?
kommer inte på hur jag ska skriva men den kammen
ger fin tomgång o bra vrid
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby hagiz » 2010-05-10 10:57

Min tankar med vakuumslangen är att det är ju egentligen en bränslesparande åtgärd vid marschfart. Det kan vara lurigt att ha förinställning om man nu lägger sig på ett icke-spikande varvtal på tomgång. Inte så lätt att höra spikningarna när man ligger i 100 blås. Rycker man slangen har man optimal (prestandamässigt) oavsett varv.
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Postby fretchi » 2010-05-10 14:32

Jag skulle nog ställa mig kanske fem grader under det tal där spikningstendenserna framträder. Man vinner inte något på att ligga alldeles på gränsen.

Vakuumförställningen är till för att öka verkningsgraden vid dellast. Fylls cylindrarna mindre (låg last) så blir cylindertrycket inte lika högt och man kan kompensera detta med ökad förtändning. Men en motor avsedd för att ligga på hög last hela tiden behöver ju inte den funktionen. Detsamma kan gälla om man har väldigt ojämnt vakuum och en tändkurva som inte stämmer riktigt, dvs. att vakuumförställningen höjer tändningen lite för mycket.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby hagiz » 2010-05-10 15:04

Fretchi: Tack för ditt svar!

Du hade alltså låtit vakuumslangen sitta kvar och satt den 5 grader under spikning?
Vid vilket varv hade du ställt tändningen?

MVH R
hagiz

Postby fretchi » 2010-05-10 16:33

Jag hade nog gjort så, ja. Vilket varvtal du ställer på spelar ingen roll. Bara den inte spikar vid belastning, om du förstår.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby hagiz » 2010-05-10 16:40

Hej!

Japp ... men det är ju svårt som attans för jag tycker B20 o B30 spikar "volvo orginal" vid belastning hur man än gör ...
Har både en 140 och en 164 med samma "pling plong" genom torpedväggen oavsett hur man ställer tändningen, och i 164 är det nya lager rakt igenom. Så om det är spikningar jag hör när jag belastar eller om det är ventilerna som rasslar och låter har jag svårt att avgöra ..

Så det är inte lätt !

:)
hagiz

Postby CarfreakRacing » 2010-05-11 15:35

Köp er en bredbands lambda och koppla in.. Ut å kör och kolla lambda värdet. Spikar det så ser ni direkt på lambda värdet..

Går även att köpa en knacksensor att koppla in till en diod som visar när de spikar :)
CarfreakRacing

Postby fretchi » 2010-05-11 20:49

Spikar den vid belastning går den kanske för magert eller har för hög tändninställning. Kanske du bara kör på 95 oktan? Fördelaren kanske har dåliga fjädrar så den ställer tändningen för högt vid varvtal. Prova sänka en aning och se om det blir bättre. Spikningar är ju aldrig riktigt bra...

En bredbandslamda kan ju aldrig avgöra om det spikar eller ej. Det den gör är att visa blandningsförhållandet under drift. Lite overkill enligt mig på grovyxade gjutjärnsspisar med förgasare, i varje fall om de inte är överdrivet trimmade.

Knacksensorer kan väl också bli lurade av motorslammer så jag vet inte om jag skulle lita helt på dem heller.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby CarfreakRacing » 2010-05-12 08:23

fretchi wrote:Spikar den vid belastning går den kanske för magert eller har för hög tändninställning. Kanske du bara kör på 95 oktan? Fördelaren kanske har dåliga fjädrar så den ställer tändningen för högt vid varvtal. Prova sänka en aning och se om det blir bättre. Spikningar är ju aldrig riktigt bra...

En bredbandslamda kan ju aldrig avgöra om det spikar eller ej. Det den gör är att visa blandningsförhållandet under drift. Lite overkill enligt mig på grovyxade gjutjärnsspisar med förgasare, i varje fall om de inte är överdrivet trimmade.

Knacksensorer kan väl också bli lurade av motorslammer så jag vet inte om jag skulle lita helt på dem heller.

Räcker inte att pilla med tändningen för att undvika spikningar.. Vill du köra med värre gradtal till tändningen så får man balansera upp med bränsle för att undvika spikningar och där kmr en bredbandslambda in i bilden. 1500:- från staterna är enligt mig en god invenstering! De flesta som endast ändrar tändningen glömmer bort bränslet..

Jag personligen kommer köra med en bredbandslambda när jag skall justera min motor!
CarfreakRacing

Postby fretchi » 2010-05-12 08:30

Jag förstår din poäng, men jag anser att man kan justera blandningen helt ok enbart med motoröra. I varje fall på en originalmotor. Man ska inte bara tillförlita sig på elektroniska grejer :)
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby CarfreakRacing » 2010-05-12 08:34

fretchi wrote:Jag förstår din poäng, men jag anser att man kan justera blandningen helt ok enbart med motoröra. I varje fall på en originalmotor. Man ska inte bara tillförlita sig på elektroniska grejer :)

Självklart kan man göra de :) Dock är det ganska svårt att justera en motor som belastas med örat :p
CarfreakRacing

Postby Amarace » 2010-05-12 10:23

Jag anser att man klarade sig utan all elektronik förr, då gör man det nu (fast det är klart det underlättar) :) På en vanlig original eller moderat trimmad B20 kommer man väldigt långt med motoröra, har man inte det, ja då är det ju såklart värre (men alla kan lära sig att lyssna på en motor).

Vad gäller just denna som trådskaparen frågar om skulle jag ställa först på tomgången där den går finast, justera bränsle så det blir ok, sedan ut o provköra och justera tändningen så att den ligger just där den går bäst utan att spika.
Amarace

Postby Daniel » 2010-05-12 10:43

Som någon skrev ovan så bör man ju köra B18/B20 på 98 oktan (97 rekommenderades original om jag inte minns fel).

Sedan kan säkert många berätta om att de kört sina bilar i tiotusentals mil på 95 oktan, diesel, hallonsaft eller smör, men bäst lär de gå på 98! Framförallt minskar risken för spikning avsevärt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Epsi » 2010-05-12 11:46

Det var väl 100 oktan dom ville ha? förutom sportmodellerna som gick bra på 97 oktan?
Epsi

Postby pvfreak » 2010-05-12 12:51

Epsi wrote:Det var väl 100 oktan dom ville ha? förutom sportmodellerna som gick bra på 97 oktan?

Undrar om inte det var tvärtom?.. Jag kör min PV sport på 98 i den mån det finns.
Image

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Postby Daniel » 2010-05-12 14:54

Nej, det var 97 (i alla fall 1973). Om det var 100 för sport eller ej vet jag inte.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Amazon_Sleper » 2010-05-13 10:31

Orginal motor klara sig på 95oktan inga problem, men börja man trimma lite så så tangera man 98 relativt fort med, får få köra med rejäl dos av oktanhöjare för att min inte ska spika..

Men med K-kam å lite pill så inte behövs de kopplas bort vacum å sånt tjafs, å kör med vacum på min med ca160hk å den går fan så mycke sämmre utan vacum å ,ed 085a så spöka den nå otroligt :?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby hagiz » 2010-05-13 18:33

Tack för alla inlägg i debatten!
Men visst ställer vakuumet tändningen "tidigare", dvs. om jag ligger på 20 på tomgång så drar han fördelarn till typ 25 grader - och då ökar spikningsrisken. I så fall är det ju bara och köra och prova som ni skriver och har motorörat med sig. Har dragit en trädgårdsslang genom torpeden idag med en tratt i var ända (ala djungeltelegraf från barnsben) så jag får rätt bra klang om jag prova med en hammare på blocket iaf :).

Så ska testa och köra några vändor och justera efterhand. Dock kör jag på 95 oktan då jag inte kör "vråltrimmat" ännu. Det kommer nästa vecka då ska jag på med andra gasare. Känns rätt meningslöst med K-kam och portat / planat när inte gasarna kan leverera önskat mängd soppa. Jag hade förhoppningarna om att det skulle ge 20-30 häst extra med endast de attributen på dubbelförgasarna men det är nog dom som bottnar effektuttaget.

MVH Richard
hagiz

Next

Return to Trimmat/ombyggt