Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fräga om oljepump

Fräga om oljepump

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Fräga om oljepump

Postby parbring » 2009-07-19 22:35

I samband med kopplingsbytet på sambons 142 ´69 så tänkte jag byta trågpackning, dock med motorn kvar i bilen, så oljepumpen måste plockas ned. Något jag ska tänka på då? Är jag dumsnål om jag inte renoverar pumpen när jag har den nere? Vad bör isf bytas?
Pumpens drivning ska ju passas in med sin lilla "slits". Hur gör man detta? Är det bara att sätta den på plats och vrida tills den faller i läge?

Tacksam för svar! :)
- - -
parbring

Re: Fräga om oljepump

Postby Amarace » 2009-07-19 23:27

Var har du köpt oljetrågspackningen om du måste ner med tråget?

Tror det endast är Biltema (och säkert andra budget) av dom jag provat som inte haft delbar oljetrågspackning, smidigt med delbar så man slipper ta ner tråget.
Amarace

Postby parbring » 2009-07-19 23:32

Jag har beställt hos VP, och nej, visst, man MÅSTE inte ned med tråget, men det underlättar rejält när man ska få rent, samt att man slipper att alla små fragment av den gamla packningen faller ned i tråget. Dessutom var det en lätt match att plocka ned tråget bortsett från om det är något krångel med oljepumpen dvs...
- - -
parbring

Postby fretchi » 2009-07-19 23:41

har du haft bra oljetryck tidigare så är det väl inte så nödvändigt att byta, men det är ju såklart surt om den börjar rackla framöver. måste du ändå ner med pumpen kan du ju ta isär och mäta upp alla spel och fjäderns längd. är allt OK så skall den ju inte innebära några problem framöver heller.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Return to Original