Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Är 140-serien något för en som inte kan meka med bilar?

Är 140-serien något för en som inte kan meka med bilar?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Är 140-serien något för en som inte kan meka med bilar?

Postby Mattias Edeslätt » 2010-01-04 20:12

Visst är de bra bruksbilar och är den första "moderna" volvon som tillverkades. Ur ren brukssynpunkt och bekvämlighet så är en -74 att föredra och sen i fallande ordning. Ifrån -72 så har de betydligt sämre defroster med färre och ej ställbara munstycken i instrumentbrädan.

Har själv brukskört både en -74 och en -71 året runt och värmen är det inget fel på i någon av dem. Volvo är kända för tillverkningen av bastuaggregat, så kallad volvo-värme.

Brukskör för tillfället en Saab V4 95:a Kombi -69, och den har luftutblås i klass med amazonen, men utan den beryktade volvovärmen. Man kör inte gärna utan jackan på vintern i den, som man kan utan problem i en Volvo, även i amazonen. Det vet jag av erfarenhet då en amazon -62 också har agerat vinterbil.

När man kör gamla bilar så måste man ha ett visst intresse. Lär sig meka mm det gör man med tiden, en bra verkstadshandbok underlättar och det gör även bekanta som innehar sådan kunskap. Men man kan alltid fråga här om ej den kunskapen finns att hämta på annat håll.

Håller helt med i att en 140 har väldigt mycket mer karaktär och körglädje än en 240. Men ska man bruksköra 240 är -81 eller nyare att föredra då de tidigare modellerna rostade riktigt illa. Bekvämare och lättare med delar än till de tidigare är de också.

Bor man som jag, söderöver, så är tillgång till att spola av bilen regelbundet ett måste för att hålla saltet och rosten borta. Även, helst, regelbunden tvätt med svamp och schampo bör praktiseras. Själv spolar jag ofta av bilen på de "nya" självtvättarna som finns. Ofta fuskar jag och använder egen avfettning innan jag spolar av bilen, blir mycket bättre än att använda den som finns i tvätten. Sen handtvättar jag hemma när väderleken tillåter eller gör det i tvätthall. Tyvär där jag bor nu finns det ingen tvätthall inomhus där man kan handtvätta bilen, men väl en utomhus med spolplatta och tak. Jag har dock tur att jag har egen uppfart och eget vatten utomhus vid min nuvarande marklägenhet så jag står oftast hemma och tvättar.

På orten jag bodde tidigare fanns en tvätthall inomhus så då kunde man även utnyttja mörka kvällar till bilvård för en billig peng och tvätta utan att behöva mössa och vinterjacka.

Har du fru och barn eller funderar på att skaffa något av det så är det rekommenderbart att skaffa en bil med rullbälten fram, bak fanns det enbart fasta bälten på 140-serien. Barnstolar mm kan vara lite bökigt att få till, alla barnstolar passar inte ihop med bälten mm. Kvinnfolket beror mest på deras bekvämlighet. Men min fru kör med min 142:a även om hon tycker att den är tungstyrd och att bältet sitter för högt upp mot halsen och föredrar någon av de modernare bilarna vi äger. Dock åker hon gärna med som passagerare både på kortare och längre turer. Vi har avverkat ett antal semesterresor i min -74. Visst är det varm och svettigt jämfört med en bil med AC, men så mycket roligare.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby Gunnar S » 2010-01-04 22:46

Jag hade ägt både BMW och VW i klassikertappning innan jag köpte min 142:a. Om man tvekade eller insåg sin begränsning vid mekande av de båda föregående bilarna så blev det helt annat med volvon. Den har jag haft nästintill helt nerplockad och ändå fått ihop den igen. Jag har te x. bytt styrsnäcka, renoverat förgasare och justerat in nyrenoverad fördelare, på egen hand. Den här bilen är så nära Meccano man kan komma utan att vara en T-ford, som jag också har viss erfarenhet av. BMW:n var krånglig att skruva i, reservdelarna var svåra att få tag på och dessutom dyra. Volkswagen var ingen typ 1 så det blev både dyrt och svårt.

Om man inser att konstruktionen snart är 50 år gammal och förstår värdet i en gammal Volvo så är införskaffandet av en Volvo 140 en ren kulturgärning.
Tuta och kör!!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby bodda » 2010-01-05 00:16

140 dödskul :lol:
240 dödstråkig :?
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Epsi » 2010-01-06 09:38

140 är en finfin bruksbil. Själv äger jag en 71a och den har jag användt som bruksbil i ett år utan problem (sen kom dom på löpande band med det är mera ägarrelaterat...).
Beroende på hur modig/kunnig du känner dig så hade jag valt mellan B20a motorn (enkel förgasare) eller B20E motorn (insprutningsmotor). B20a behöver mer justering och är billigare både i delar och inköp av bil, B20E kräver mindre justeringar men om något går fel så är det dyrare.
Rullbälten går att få på alla platser utom mitten bak, men detta var extrautrustning till dom senare årsmodellerna så man får leta lite.
Du bör se dig om efter en manuel växellåda då dom är känns piggare samt troligtvis mindre benägna att gå sönder.
Sen är det de här med rosten, bor du på saltfritt ställe behöver du nästan inte oroa dig, bor du där dom saltar så bör du verkligen hitta bra tvätplatser samt fundera på om du orkar tvätta bilen var tredje dag när den körs på vintern.

140 serien har ju faktist några nackdelar gentimot modernare bilar som du även bör ta i beaktning om du skall köra bilen som bruksbil.
Vindrutetorkarna är i minsta laget och speciellt vid snöslask å saltgegga blir sikten frammåt lite mindre än optimalt
Ljudnivån är något hög speciellt vid motorvägskörning (om du idag kör mycket motorväg kommer du finna dig själv letandes mindre parralalla vägar att åka på och dom är ju iofs vackrare..)
Tungstyrd, man får fina armmuskler om man bor i stan och fickparkerar ofta.
Törstig, 80 hästar och 1 liter milen är väll inte riktigt bra så att säga men det vägs upp av obefintlig skatt och billig försäkring så länge du inte kör så lågnt per år.
Krocksäkerhet, man tar det lite försiktigare om man tänker på det vilket i sig blir bättre "aktiv säkerhet" men annars brukar jag säga att jag häldre är död, än invalid om man skulle krocka riktigt ordentligt nån gång.

Överlever man dom nackdelarna så kan 140 vara en otroligt trevlig bruksbil, oftast får man glada leenden och då å då är det någon som komenterar bilen när man tankar. Jag upplever även att människor oftare släpper fram en i trafiken vid filbyten med mera när jag kör 140 än med modernare bil.

Sen vill jag bara påpeka att B20 inte är en outslitlig maskin som många påstår, definitionen på fungerande motor har ändrats med åren. På 70talet var det okay om en motor drog 1 liter olja på 200 mil, den gick ju fortfarande frammåt = fungerade. Dagens definition är lite annorlunda så man ska inte förvänta sig något underverk till maskin under huven.
Epsi

Postby Rogge » 2010-01-06 13:55

ska man bruksköra 140in så kan det även vara trevligt med en överväxellåda för att få ner varvet i högre farter.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Amazon_Sleper » 2010-01-06 15:59

1 liter olja på 200 mil är väl inte ok för någon motor :? Då är dom bra jävla slut, då minns jag min Epa 4liter olja på 150mil=P Men efter renovering byte av ringar å ventiltätningar så tog den lite ingen ting.. Mena en frech B20 ska inte sörpla i sig olja då är de nå fel!! :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Epsi » 2010-01-06 19:01

Amazon_Sleper wrote:1 liter olja på 200 mil är väl inte ok för någon motor :? Då är dom bra jävla slut, då minns jag min Epa 4liter olja på 150mil=P Men efter renovering byte av ringar å ventiltätningar så tog den lite ingen ting.. Mena en frech B20 ska inte sörpla i sig olja då är de nå fel!! :wink:

Min merca drog 4 liter på 2 mil om vi ska börja sååå:P

Men det är detta jag menar, en fräsch b20 är naturligtvis en fräsch b20, men att en b20 är fräch efter 55 tusen oskötta mil är inte sant. och det är detta som ofta påstås.
Vad jag därrimot får säga är att en b20 kan gå på mycket sämmre förhållanden än många andra motorer men det är som sagt inget underverk till motor.

Ja, m41 växellådan är trevlig, men det gör bilen än dyrare:)
Epsi

Postby fretchi » 2010-01-07 01:44

Hur mycket olja bilen tar, beror ju inte på grad av förslitning utan även val av ventiltätningar. B18 hade t.ex. bara "paraplyer" på ventil-retainern samt att det iaf på vissa saknas helt på avgasventilerna. Som sagt är den inte outslitlig men väldigt tålig. Lite olja ska ju också en otto-motor ta. Det visar ju bara att cylinderväggarna får smörjning. :)

Jag skulle inte alls backa för en automatväxlad bil. Nu har jag ju redan en själv men det är en rätt trevlig bekantskap som är rätt enkel i konstruktionen och torde vara ganska driftsäker. Visst får man lägga på lite på förbrukningen, men det ger en helt annan körupplevelse. Framför allt på äldre modeller med rattväxeln :) . Utväxlingen är densamma som på manuella så varvtalet borde inte förändras nämnvärt. Dock är ju B18A+BW35 inte under någon omständlighet en raket :wink: . Hittar du dock en med överväxellåda så slå till. det gör mycket.

Tungstyrd vet jag inte heller. Inte mer än någon annan bil utan servo. Rätt behaglig styrning faktiskt. Lite okänslig vid nolläget men då bilen går rätt stadigt på vägen så behöver man inte sitta och rycka hela tiden.

Dessutom, som inbiten fantast av gamla prylar så tycker jag det är extra kul när man ser dem ute i vardagligt bruk och inte bara museiföremål. Men så har jag väl tagit det lite väl långt iom att jag även lyssnar LP och har köpt råfilm till morfars dubbel8 kamera att filma med. Nu har jag gått lite från ämnet, men ja, det går att bruka en 140 i ur och skur :)
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-01-07 03:14

Fretchi har helt rätt i att det beror på massa olika småsaker, att ottomotorn ska dra lite olja är dock helfel. Oljan ska vara där oljan ska vara, ingen annanstans. Absolut inte på fel sida kolvringen. När du skrev "Det visar ju bara att cylinderväggarna får smörjning" kunde jag inte låta bli att tänka på att med samma resonemang skulle det vara bra med majonäs i ventilkåpan för "det visar ju bara att motorn har kylarvatten"... typ skitdumt med andra ord men jag anade en viss ton av ironi iofs...

Om automaten är driftsäker kan jag som sagt inte uttala mig om, men att det är samma utväxling kan väll absolut inte stämma?
Volvo använde tre olika bakaxelutväxlingar till 140 beroende på vilken låda och karross bilen hade och automataren hade så att säga lägst utväxling för att bilen inte skulle kännas för slö vid accelrationer vilket medför att vid motorvägsfart är det automataren som kommer behöva högst motorvarv för att göra samma hastighet som dom övriga.
Trotts nedväxlingen i bakaxeln var väll automataren en och en halv sekund långsammare upp till 100? Därtill kom bränslekostnaden.
I grund och botten är det ju dock en smaksak, det ska sägas. Och jag är, för den som inte märkt det, en förespråkare för manuella lådor så länge det inte gäller dieselmercor eller vad som häldst producerat av GM.
Epsi

Postby Amarace » 2010-01-07 05:59

Epsi, är bara första årsmodellerna som Automat kan ha högre (numerisk) utväxling, 71 o senare har iallafall samma som M40 enligt instruktionsböckerna.
Och dom Automat jag haft av äldre har också haft 4,1:1 (68 och 69).
Sen i Volvos värld kan de ju skilja från papperet också såklart.

M41 var den enda lådan som alltid hade högre utväxling.

Sen håller jag med Fretchi att dom inte är tungstyrd, om den är tungstyrd har man kärvande spindelleder alternativt dålig styrsnäcka.

Och en B20E behöver ju knappast mindre justering än en B20A egentligen, däremot är ju en B20E så mycket mer otillförlitlig egentligen då dom har en par år på nacken, är mycket som kan krångla på dom då.
Torkarna tar bra tycker jag, allrahelst om man tar torkararmarna från 73-74 till äldre.
Amarace

Postby Amazon_Sleper » 2010-01-07 10:10

Ja då kan vi konstatera ett en bra motor inte ska dra olja :P men man får ju självklart räkna med att kör man hårt så tar dom en skvätt den kan man inte komma ifrån.. Men att en bill gått långt eju inte samma sak som att den är slut,
Enligt den erfarenhet jag har så tar en bil stryk när den inte rullar, packningar i motorn torkar osv så heller en välskött långmilare än en till synes fin lågmilare :wink:

Nej tack ingen smegma under oljelocket :( Fast kan ju bli om dom gått lite men mycke kallstarter också, så behöver ju inte betyda nå.. Värre då om de är de under lylar locket :?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Epsi » 2010-01-07 13:31

Här lär man sig nya grejer jämt:P
Men i så fall torde ju dom senare automatarna vara ännu slöare i accelration än dom tidiga?

Ang torkarna är det dom tidiga jag tänker på:)

Ang B20E vs B20A så är de kanske en smaksak även där. Jag är helt värdelös på förgasare och begriper mig mycket bättre på dom tidiga elektroniska insprutningssystemen. Min förgasarmotor hadde jag alltid någotsmåfel med, startade inte när motorn var mellanvarm, gick konstigt ibland å så vidare. insprutningsmotorn får jag känslan av att antingen fngerar den bra, eller så fungerar den knappt eller inte alls.
Men å andra sidan, jag har alltid haft bilar med insprutningsmotorer förutom 142an. Till och med min moped hade insprutning så jag lärde mig aldrig något om förgasare där heller. kanske är annorlunda om man är av den generationen bilfolk som började med motorer innan 05...
Epsi

Postby Gunnar S » 2010-01-07 22:40

Epsi wrote:Fretchi har helt rätt i att det beror på massa olika småsaker, att ottomotorn ska dra lite olja är dock helfel. Oljan ska vara där oljan ska vara, ingen annanstans. Absolut inte på fel sida kolvringen. När du skrev "Det visar ju bara att cylinderväggarna får smörjning" kunde jag inte låta bli att tänka på att med samma resonemang skulle det vara bra med majonäs i ventilkåpan för "det visar ju bara att motorn har kylarvatten"...
En B20 är en B20 är en B20...
På gamle farsans 242:a av '75 års modell hade han ett fenomen som dök upp under senare hälften av 80-talet: Under ventilkåpan var det rena majonäsen... Dock var motorn nyrenoverad så vatten var det inte tal om. Dock drogs OkQ8 några år med ordentliga kvalitetsproblem på sina motoroljor. Med oljebyte till Castrol upphörde fenomenen. Motorfel var det alltså inte fråga om eftersom denna maskin snurrade på över 30000 mil efter det, med riktig olja i då.

Epsi wrote:Jag är helt värdelös på förgasare och begriper mig mycket bättre på dom tidiga elektroniska insprutningssystemen. Min förgasarmotor hadde jag alltid någotsmåfel med, startade inte när motorn var mellanvarm, gick konstigt ibland å så vidare. insprutningsmotorn får jag känslan av att antingen fngerar den bra, eller så fungerar den knappt eller inte alls.
Men å andra sidan, jag har alltid haft bilar med insprutningsmotorer förutom 142an. Till och med min moped hade insprutning så jag lärde mig aldrig något om förgasare där heller. kanske är annorlunda om man är av den generationen bilfolk som började med motorer innan 05...
Du är välkommen att återkomma med uppgifter på viken moppe det var fråga om. Låt oss gå lite OT!! :wink:
Lycklig du som begriper dig på tidiga insprutare. Själv är jag en gammal skruv o mutterkille som häpet ser på hur lillgrabben både rebootar datorn, fixar perfekt mottagning på parabolen och to m. lyckas med hemkört & Janssons frestelse...
När en annan började hålla ner gasen var insprutningssystemen inget att räkna med utan dubbla Su:are låg i täten.
Till mitt eget motorbygge har jag dock börjat fundera på spjällhus, upprätade insugskanaler, rullkam och ett tändsystem som kan mappas via laptopen.
8)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Rogge » 2010-01-07 23:19

Gunnar S wrote:
Lycklig du som begriper dig på tidiga insprutare. Själv är jag en gammal skruv o mutterkille som häpet ser på hur lillgrabben både rebootar datorn, fixar perfekt mottagning på parabolen och to m. lyckas med hemkört & Janssons frestelse...

Hemkört o janssons? ny variant som ska skriva upp på listan över saker att prova :D

man är ju lite nyfiken på insprutning, man mer känsla i de gamla bilarna med förgasare tycker jag.

145an min ska ha gasare, så enkelt är det, men bruksbilen går med insprutning, som är väldigt bekvämt, ingen choke elelr nått sånt, bara vrida på nyckeln o starta.

det nya projektet (Taunus Coupé -71) kommer nog få insprutning till nästa motorbygge..

för övrigt slås jag lite av mångfalden inom vår hobby o i synnerhet B20, allt från "garagerävar" som kört med bilarna på den tiden det begav sig, då dubbla SU o K-kam va "the shit" och nytänkade uppfinnarjockar som bygger vidare på egna koncept, allt från rena specialtoppar, storvolyms motorer och allt möjligt!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Epsi » 2010-01-07 23:29

Ju mer OT man kan gå desto bättre, det är då man hittar dom roligaste diskusionen:P Moppen håller jag nog för mig själv, skämms som en hund för att jag ägt en sådan idag:O

Dom där OK oljorna du nämnde, var det inte dom som klumpade ihopp sig och fick en del motorer att skära ganska duktigt? (för att gå lite OT igen...)

Och rogge har jäkligt rätt i att förgasarbilar har mer känsla, det är svårt att komma ifrån, speciellt när gasarna sitter i par eller i trippelarangemang.

Men ändå, är det något som trådskaparen känner att han inte fått svar på än?
Epsi

Postby fretchi » 2010-01-07 23:49

Epsi. Lite olja kommer alltid förbi ringarna. Det är ju det som smörjer dem, annars skulle ju den övre ringen aldrig få någon olja. Samma med ventilskaften. Lite olja MÅSTE slippa igenom, men bara nog för att ventilskaften ska få smörj. Med mitt uttalande menade jag inte att två liter på en tank är normalt :roll: . Jag vill bara lugna den killen eller tjejen som blir nervös när de läser här för att de fått fylla på en skvätt mellan oljebytena.

Min -67 har 4,1:1 i bakaxelutväxling, så det verkar sitta på alla. Däremot i 240 kunde det variera en aning har jag för mig. Jag tycker BW35:an har fått nog så mycket negativ kritik för ingen verkar tycka den duger till så mycket. Inget jag direkt märkt av. Accelerationen är väl säkert rätt mycket sämre men i brukskörning tycker jag den upplevs som rätt pigg. Klart det är en del slirande i convertern med bara tre växlar och det kanske är det som uppfattas som slött.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-01-08 00:10

Du menar så, ja då förstår jag:P

Jag är helt hundra på att jag någonstans har läst att det fanns tre olika utväxlingar te 140 ju.. men nu hittar jag inte :/ Och därför börjar jag ju bli osäker på vad bakaxeln på en sedan 73 GL med m41 har för utväxling orginal. Är det den högsta som gick att få?
Epsi

Postby Amarace » 2010-01-08 00:38

Det fanns tre utväxlingar ja, men Automat hade fortfarande 4,1:1 på dom flesta.
Nästa är 4,3:1 och efter den kom 4,56:1.
Orkar inte speca alla årsmodeller och när det satt på alla nu dock, men nån gång kanske jag orkar göra det och lägga upp :)
(har filat på min hemsida om 140 i 8 år nu, fortfarande har jag inte lagt upp den :) )

Oljorna var knepiga på 80-talet, och början på 90-talet för flera tillverkare. OK's hade ryktet om att det koksade mycket, Statoils kokade vid hård körning o.s.v.
Men det var oftast när nån ny olja kom, alltså barnsjukdomar. Precis som att helsyntet aldrig fick användas på en äldre bil för dom skar ju på en gång då, men det var också bara rykten för det mesta (men med några sanningar, jag hade en B18 som skar 1995 på helsyntet, men det berodde mer på att det var mycket avlagringar och då det kom högrenande olja så släpte det och oljekanalerna till ramlagrena täpptes igen = märktes inte på oljetrycket :( ).
Amarace

Postby effe » 2010-01-08 00:50

utv på 67 årsm 142 sport med öväxel var det alltid 4.3 eller 4.56 som gällde ..... rätta mig gärna .. min 142 sport 67 var 4.56 första ägarn hadde stjälv valt det
effe

Postby 123 GT » 2010-01-08 14:13

Fanns verkligen 142 -67? Var det inte endast 144 -67?
AVG
123 GT

PreviousNext

Return to Övrigt