Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Originalrenovering av 144 GL -74

Postby skanke » 2010-10-15 21:20

Ett lass grus? Hade dom städat volvo fabriken dålig 1974?

Ja om det ändå hade varit så väl.....

Vet inte om det framgått av bilderna, men platsen där jag hållit på med bilen är inrymt i ett större hobbygarage. Det är ganska stort med ca 25 bilplatser och är en del i en gammal industribyggnad. Förutom vår hobbygaragelokal så finns en del mer eller mindre seriösa småföretag i byggnaden.

En annan kille i garaget hade en släpvagn ståendes utanför, och en dag när han kom till garaget upptäckte han att någon idiot hade tippat ett stort lass grus över hans släpvagn. Han blev ju rasande och undrade naturligtvis vem f-n som hade gjort det.
Han sprang in till firman som huserar vägg i vägg med vårat garage för att höra om någon där sett eller hört något. och då visade det sig att det var ägaren till grannfirman som gjort det, och när garagekollegan undrade om han var riktigt frisk i huvudet som hade gjort något sådant fick han till svar att han gjorde vad fan han ville eftersom det nu var han och en annan kille som också huserar där som köpt hela fastigheten. Och förövrigt så skulle alla i vårat garage åka ut för nu behövde dom lokalen till annat :o

Så det var ju minst sagt ett orginellt sätt att tala om att hyresgästerna att dom nu fått en ny hyresvärd. :evil: Värt en bajskorv i present.

Så nu var det bara att lägga i turboöverväxeln för att fåihop bilen och skicka bilen till lack asap.
skanke

Postby jonte » 2010-10-15 22:52

hade jag fått ett sånt svar hade jag tryckt upp en bajskorv i hans huvud :x vilka nötter de finns
jag hade inte tollererat de,
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Volvo142GT » 2010-10-18 20:32

Önskar dig lycka till med de sista kaross-bitarna; är det mycket kvar innan du kan skicka den på lack? Mycket otrevligt, då försvinner det roliga på en gång om man blir pressat på detta sätt. Har du någonstans att ta vägen med alla delar?
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby tompa_1862 » 2010-10-18 22:27

Jag följer liksom många andra den här tråden med spänning. Hoppas det ordnar sig med garaget!

Jag brukar ibland kolla på annonser på Blockets motsvarighet i Frankrike (http://www.leboncoin.fr) och där hittade jag förra året en 144 GL -74 i samma färg som din. Den var i jättefint skick, hade gått 5500 mil och kostade blott 1600 euro! Jag tänker ibland att jag borde ha kontaktat med säljaren. Det var väl en kombination av lathet och feghet som gjorde att jag missade en av mina favoritbilar.
Last edited by Daniel on 2010-10-19 17:01, edited 1 time in total.
Reason: Länk ändrad till rätt adress.
tompa_1862

Postby skanke » 2010-10-19 12:47

Jag följer liksom många andra den här tråden med spänning. Hoppas det ordnar sig med garaget!

Ja, fortsättning följer..... Håller man på med bilar och bor i Stockholm så är det här med Hobbygarage rena mardrömmen. Svårt att hitta bra garage, svindyra, och osäkra förhållanden. Dessutom har man ju svår konkurrens från småföretagare och hästfolk!

Snackade med en kille som blivit utslängd från sitt garage för att det skulle in hästar där istället. Tyvärr fel sorts hästar enligt mig :wink:

Jag brukar ibland kolla på annonser på Blockets motsvarighet i Frankrike (http://www.leboncoin.fr) och där hittade jag förra året en 144 GL -74 i samma färg som din. Den var i jättefint skick, hade gått 5500 mil och kostade blott 1600 euro!

Fan det lät ju smaskens det där. Egentligen är det ju bättre och billigare om man kan hitta en fin bil som man slipper att renovera. Så det där hade ju varit något för mig helt klart.
skanke

Postby skanke » 2010-10-19 12:59

[Mycket otrevligt, då försvinner det roliga på en gång om man blir pressat på detta sätt. Har du någonstans att ta vägen med alla delar?

Att hitta ett nytt garage med mekmöjlighet på kort varsel är ju inte lätt. Det går väl alltid att hitta uppställningsplats för bilen och alla saker, men då blir det så att säga på vilande konto dvs det går inte att fåihop bilen.

När jag fick höra om det där hotet att alla skulle komma att slängas ut ur garaget så bestämde jag mig för att köra stenhårt med att göra klart dörrarna och sedan plocka ut rutan för att se hur rostsituationen var där för att sedan ta hem bilen så fort som möjligt.

Jag bor ju i lägenhet så jag har ju ett mindre varmgarage så där var det ju möjligt att göra klart vissa mindre saker typ lite spackling här och där innan lack.
skanke

Postby skanke » 2010-10-21 20:36

Dags för lite uppdatering.

På listan med saker att göra innan bilen kunde skickas på lack var att fixa dörrarna. Vilket innebar byte av vissa delar av listkanaler slipning av lite ytrost. Samt att jag ville passa på att lägga igen hålen som borrats i dörrgavlarna vid något tillfälle när bilen varit inne för rostskyddsbehandling.

Överlag var annars dörrarna i bra skick med fina och täta dörrfalsar.

Image

Lite rost fanns det i falsen längst fram på vä framdörr, men det var inget problem. Var bara att lätta lite på kanten och blästra ur, måla med rostskyddsfärg och sedan knacka ihop falsen igen.

Image

Image

Slipning av vä bakdörr pågår. Fick en dunk Siliconborttagare av lackaren. Så jag tvättade dörrarna med det innan jag började slipa. Man vill ju inte slipa in en massa skit i underlaget som sedan ger problem vid lackering.

Image

Byte av en del av listkanalen på vä bakdörr pågår. Lite småhål i dörrstommen invid kanalen behövde svetsas. På bilden kan man ana att detta parti blivit spacklat.

Image

Höger bakdörr behövde jag tyvärr byta då den hade en påkörningsskada som var svår att komma åt och rikta. Dessutom hade det pga skadan rostat hål mitt på dörrplåten. Typiskt -74:a :evil: Som tur var hade jag en frisk 240 dörr i förrådet som gick att använda istället.
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-22 07:55

Ser fint ut det där! Ska du spackla/slipa och göra det mesta av förarbetet själv? Sen en fråga för en nyfiken :) , har tänkt att lämna in min bil på lack inom nått års framtid, priserna verkar skilja helt sjukt mycket beroende på vem man frågar, har du fått nått ungefärligt mellan tummen och pekfingret pris av lackeraren?
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby twincab » 2010-10-22 20:41

Skanke, "en burk siliconborttagare" har du någon mer "vetenskaplig" benämning på den? :!: Var kan man hitta något sådant?

Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby skanke » 2010-10-22 21:20

Ser fint ut det där! Ska du spackla/slipa och göra det mesta av förarbetet själv? Sen en fråga för en nyfiken

Från början hade jag tänkt att göra en hel del av spackling och slipning själv. Men efter att pratat med lackeraren så blev det lite ändring på dom planerna. Dom ville helst sköta den biten också eftersom dom annars inte kunde garantera resultatet. Egentligen handlade det väl om att dom inte hade en aning om hur duktig/dålig jag är på det så då tyckte dom nog att det var bäst att köra med helgardering. Ur deras synvinkel är det tråkigaste som finns att försöka fixa till ett underarbete som blivit halvtaskigt utfört.

Det jag ändå kommer göra är att spackla och slipa ställen som lackerare brukar vara mindre noga med. Typ nederkanten på trösklar, bakskärmar etc.

Annars slipar jag ju motorrum, dörrgångar och bagageutrymme.

har du fått nått ungefärligt mellan tummen och pekfingret pris av lackeraren?

Jag fick inget exakt pris, utan när jag var där och snackade så fick jag en prisindikation på mellan 20-25k, och då troligen närmare 25 än 20, men det var lite svårt att få ett exakt pris då dom inte sett bilen.

I Stockholmstrakten verkar priserna för en hellack ligga mellan 20-30k beroende på bil och om motorrum, dörrgångar och bagage skall lackas eller inte. Priserna är definitivt lägre ute på landsorten så har man känningar kan det vara värt att söka sig utaför stan. En kille som höll till i vårat garage tidigare lämnade in en Duett på hellack uppe i Dalarna och det gick på 15k och resultatet blev lyckat.
skanke

Postby skanke » 2010-10-22 21:34

Skanke, "en burk siliconborttagare" har du någon mer "vetenskaplig" benämning på den?

Njae, jag kommer inte på rak arm ihåg vad det står på dunken. Men den heter egentligen inte "Silicon borttagare" för det är nog en mer populärbenämning. Fabrikatet är Glasurit och det heter nog något istil med avfettning eller lackrengöring eller liknande, men det står att den tar bort silicon.

Den luktar helvete men verkar effektiv. Vet inte var man köper den. Jag fick dunken av lackeraren.
skanke

Postby Volvo1968 » 2010-10-23 18:19

Silikonborttagaren du pratar om kallas silicon inferner, på glasurits burkar står det nästan samma, fast på tyska ;)

Som med alla lösningsmedel som är fettlösande ska man undvika att arbeta med dem utan gasmask, för bland annat hjärnan som innehållar massor av fett tar stryk av detta.
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby Daniel » 2010-10-23 22:46

Jag köpte "Silikonentferner" från "4cr", 1l på Upplands Bilfärg (Uppsala). Alla lackfirmor och andra som säljer bilfärg lär sälja denna eller motsvarande också då det är ett krav att använda för att få lack att fästa ordentligt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2010-10-24 11:12

ska man undvika att arbeta med dem utan gasmask

Det luktar så jäkla illa så det går knappt att jobba med siliconbortagare utan mask. Iallafall den som jag använder. Jag skulle säkert spy efter 10minuter om jag inte hade mask. Men jag kanske är lite extra känslig :wink:

Sedan är det inte speciellt bra för hälsan heller att köra utan mask.
skanke

Postby jonte » 2010-10-24 15:18

jag jobbar på ett tryckeri,där fanns mycke lösningsmedel förr som var rena uppåttjacket om man inte
hade mask :) i dag är de bättre färger och lösningsmedel men mask rekomenderas, :mrgreen:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Björn Persson » 2010-10-25 17:36

Lät ju som ett helt okej pris ändå i jämförelse med vad jag har fått av andra firmor :) Då är det väl bara att kämpa kämpa! Som Gunde själv skulle sagt :D Ser ju ut att vara mer eller mindre klart för lack nu i mina ögon?
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-25 20:27

Jo, priserna man får kan ju variera en del. En del firmor vill ju helst inte jobba med gamla bilar men istället för att säga nej så verkar en del sätta ett så högt pris att man skall bli avskräckt och gå någonannanstans.

Men som sagt, vad man kommer dragandets med påverkar ju också priset. Är det mycket småbulor som kräver en massa finriktning och finspackling drar det iväg. Bytta skärmkanter brukar kräva en del jobb och brukar också fördyra det hela.

Sedan spelar det också roll om man skall ta bort all gammal färg eller den nya lacken läggs över den gamla.
skanke

Postby skanke » 2010-10-26 21:23

Ser ju ut att vara mer eller mindre klart för lack nu i mina ögon?

Det kan ju se ut så på bilderna, men det finns alltid en massa småsaker som man kommer på att man glömt. Förutom att fixa lite rost och slipa insidan på dörrarna och plocka ur framrutan. Så ville jag även slipa trösklarna plåtrena. Dom var rollade med någon svart stenskottsfärg, och jag blir alltid misstänksam mot sånt. Dessbättre dolde det bara lite ytrost som gick lätt att slipa bort.
Däremot hade någon borrat ett dräneringshål i höger tröskel som behövde läggas igen med svetsen.

Stressmek pågår. Målet var som sagt att få bilen klar för lack så fort som möjligt, och då har städning inte högsta prioritet. Vilket resulterar i en del snavande och snubblande över alla prylar när man mekar, inte speciellt kul :(

Image

En annan sak som behövde göras var att borra listhål i framskärmarna. För att måtta in var hålen skulle vara så tejpade jag upp framskärmen samt provmonterade listerna med Gaffatejp. Då kunde jag rita upp var listen skulle sitta och sedan gick det lätt att pricka in var hålen skulle borras. Vet inte hur man egentligen skall göra men det var det sättet jag kunde komma på även om det kanske var en lite omständlig metod. Hålen hamnade iallafall rätt och det är huvudsaken.

Image

Sedan är det dags att plocka ur framrutan :)
skanke

Postby Epsi » 2010-10-27 10:22

Stressmek är inte kul att hålla på med, men oftast är det roligare att titta på då det kommer uppdateringar oftare :D
Epsi

Postby Björn Persson » 2010-10-27 15:16

Det var ju en smidig variant med tejpen. Jag brukar dock bara mäta längden på listen och cc avståndet mellan hålen på ex. dörren och sen markera ut dom med en vanlig tumstock. Men men, alla sätt är väl bra utom de dåliga :) . Har du nån slags "deadline" då bilen måste vara ute ur garaget?
Björn Persson

PreviousNext

Return to Showroom