Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vilken B20-motor?

Vilken B20-motor?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Vilken B20-motor?

Postby Gepe » 2011-02-13 16:35

Någon som vet vilken motor som sitter i min nyinförskaffade 145:a -70? Motornummer är 49 8184 och lite längre ned, 100214. Slår jag på regnr på t.ex Mekonomen står det B20b men det sitter endast en förgasare på. Nedanför tändstiften sitter en liten röd dosa i blocket om det betyder något. Har bild men det verkar inte funka att lägga in den.
Mvh,Gepe
Gepe

Re: Vilken B20-motor?

Postby Hasse63 » 2011-02-13 17:54

498184 är en B20A 82DIN 90SAE den ska ha en Stromberg (sitter i 142 1348
W 320163 och 144 1348 W 336436)

REG-nummret talar om vilken bil du har så du har en "sport" med fel motor.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gepe » 2011-02-13 18:28

Ok, på regbeviset står motoreffekt 74kw. Syftar det på en b20b? Jag misstänkte att motorn var bytt. Det är alltså en b20a sittandes i som ingick i 140 serien? Går det att spåra var den kommer ifrån? Vad innebär "sport" mer än starkare motor? Är bilen ändrad i övrigt? Det sitter en liten tjock ratt som det står Volvo sport i rattnavet på. Är det original ? Eftersom jag är helt grön på detta undrar jag varför man byter motor till en svagare? Teorier? Dessutom sitter det en metallknopp mitt på taket ca 5cm i diameter...Tacksam för vidare svar ni som vet. Kul att lära sig om dessa bilar!
Gepe

Postby Epsi » 2011-02-13 18:56

Gepe wrote:Ok, på regbeviset står motoreffekt 74kw. Syftar det på en b20b? Jag misstänkte att motorn var bytt. Det är alltså en b20a sittandes i som ingick i 140 serien? Går det att spåra var den kommer ifrån? Vad innebär "sport" mer än starkare motor? Är bilen ändrad i övrigt? Det sitter en liten tjock ratt som det står Volvo sport i rattnavet på. Är det original ? Eftersom jag är helt grön på detta undrar jag varför man byter motor till en svagare? Teorier? Dessutom sitter det en metallknopp mitt på taket ca 5cm i diameter...Tacksam för vidare svar ni som vet. Kul att lära sig om dessa bilar!

Ratten du nämner får du nog ta en bild på för att vi ska kunna veta med någon säkerhet, likaså metallknoppen.

Anledningen till att de flesta B20B (sportmotorn) blivit utbytt mot en B20A är den simpla anledningen att B20A har EN förgasare som kan vara sådär lagom knepig att få rätt inställd om man samtidigt har halvdåliga tändgrejer. B20B hade dubbla förgasare som troligtvis var mer än 3 gånger så svåra att ställa in ordentligt och med halvkassa tänddelar ännu värre.

Emellan B20A och B20B är det mig enbart insug med förgasarfästen samt fördelare (annan tändkurva) som skiljer. TROR även att tändstiften hade ett annat värmetal.
Epsi

Postby Daniel » 2011-02-13 19:04

Metallknopp på taket signalerar ju polisbil eller taxi misstänker jag.
I båda fall är det väl inte så konstigt om motor bytts när bilen privatiserats eller om den gamla motorn gått långt i en taxi.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Gepe » 2011-02-13 21:02

Tackar, tackar! Jag ska ta foto men jag förstår inte hur man bifogar dessa på detta forum? Behöver assistans även med det :D !
Gepe

Postby Amarace » 2011-02-13 21:08

Det står under Bilderdelen av forumet hur du gör (en klistrad tråd). Men förenklat, du måste ladda upp dina bilder på någon sida (t.ex forumbilder.se eller annan liknande sida) och sedan länka till bilden i ditt inlägg.

Regnummer eller typkod avslöjar om det är en sport, och bilder säger väldigt mycket, både på ratt och den där metallknoppen.
Amarace

Postby Amazon_Sleper » 2011-02-14 00:15

Epsi wrote:
Gepe wrote:Ok, på regbeviset står motoreffekt 74kw. Syftar det på en b20b? Jag misstänkte att motorn var bytt. Det är alltså en b20a sittandes i som ingick i 140 serien? Går det att spåra var den kommer ifrån? Vad innebär "sport" mer än starkare motor? Är bilen ändrad i övrigt? Det sitter en liten tjock ratt som det står Volvo sport i rattnavet på. Är det original ? Eftersom jag är helt grön på detta undrar jag varför man byter motor till en svagare? Teorier? Dessutom sitter det en metallknopp mitt på taket ca 5cm i diameter...Tacksam för vidare svar ni som vet. Kul att lära sig om dessa bilar!

Ratten du nämner får du nog ta en bild på för att vi ska kunna veta med någon säkerhet, likaså metallknoppen.

Anledningen till att de flesta B20B (sportmotorn) blivit utbytt mot en B20A är den simpla anledningen att B20A har EN förgasare som kan vara sådär lagom knepig att få rätt inställd om man samtidigt har halvdåliga tändgrejer. B20B hade dubbla förgasare som troligtvis var mer än 3 gånger så svåra att ställa in ordentligt och med halvkassa tänddelar ännu värre.

Emellan B20A och B20B är det mig enbart insug med förgasarfästen samt fördelare (annan tändkurva) som skiljer. TROR även att tändstiften hade ett annat värmetal.

Bara till lägga att de sitter tunnare topp packning med för lite högre komp, och så C-kammen med :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Gepe » 2011-02-14 22:33

Lyckades lägga in bilder på forumbilder.se under rubriken Motor, men sen funka det inte att länka härifrån. Dock så ligger bilder på metallknopp, ratt, bilen och motorn där. Regnr DRM 381 gul. Bilen har stått i en lada sedan 1995 och den är precis införskaffad. Startar men orkar inte dra bilen utan dör då man gasar.
Gepe

Postby Epsi » 2011-02-15 00:00

Image

Image

Image

Image

Om ratten är en orginal R-sportratt vet jag inte säkert men jag tror iaf det, troligen har den blivit ganska sliten med åren och därav tejpen.

Knoppen på taket ser bara ut att vara en täckbricka för tex antennhål. Säljs oftast i kromad plast.

Motorn därimot blir jag inte klok på. Att bilen fått motorn utbytt har v ju redan konstaterat men denna motor har inte orginal förgasare eller oljelock kvar. Strombergaren är utbytt till någon zenit fallförgasare och därmed även insuget. Oljelocket saknar pip för vevhusslang vilket troligen beror på att det nya insuget saknade anslutning för vevhusslang.
Epsi

Postby jonte » 2011-02-15 00:13

det lutar mer åt att de är en b18 motor i bilen
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Amarace » 2011-02-15 00:21

Ratten är en original R-sport, eller original ;) Har varit iallafall. Ska vara en mittkudde till den också (såhär ska det se ut, bilden är på min 70:a: http://www.amarace.se/_pub/144/gt_instrument_1.jpg ).

Brickan är mycket riktigt bara en täckbricka för ett hål.

Motorn ser ut att vara en B20 och har fått förgasare o insug från en B18 62-66, och det är inte bra att ha vevhusventilationen sådär, kan leda till att man blåser nån tätning el liknande B20 ska ha positiv vevhusventilation, det där är inte ens negativ då burken på sidan inte är gjord för det. Det är ombesiktning på det om du försöker besikta sådär.

Regnummret avslöjar en typkod som är 1453341, vilkt innebär att den ska ha en B20B.

Edit, har det här forumet blitt knäppt precis som Amazonklubbens varit, nu öppnas länkar i samma fönster, jobbigt! (har alltså ändrat min länk så den öppnas i nytt nu)
Amarace

Postby Gepe » 2011-02-15 14:00

Tack för alla svar! Vad bör jag göra åt motorn? Byta förgasare och insug eller?
Gepe

Postby Gunnar S » 2011-02-15 15:49

Det står på maskinen huruvida det är en B18 eller B20.
Ofta byttes motorer ut och vad som monterades istället kan vara lite oklart. Vissa årgångar hade man problem med kamaxlar varvid hela motorer slängdes. Sportmotorer "kördes ner" (!!!) under det glada 70-talet och kasserades. Otaliga uppsättningar dubbla SU har kastats när det egentligen bara var frågan om justering och att eventuellt bussa om spjällaxlarna. Sånt här får väl skyllas på ambitiösa volvoverkstäder som ville ha snurr på utbytessystemen och/eller hemmapulare som inte iddes reda ut vad som egentligen felade utan hellre hämtade hem nåt annat som surrade... Skit samma om det var B18 eller B20.

Vad som är märkligt på din motor är varför någon monterat insug och gasare från Amazon.
:shock:
Fast jag vet ju inte... de tog väl vad som låg på hyllan.

När du berättade om täckplåten på taket tänkte jag polisbil. Nu tänker jag bortplockad takantenn på en gul 145 S.
Fin modell för övrigt.

Du borde återskapa sportkänskan med dubbla Skinner-Union igen.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Epsi » 2011-02-15 16:49

Gepe wrote:Tack för alla svar! Vad bör jag göra åt motorn? Byta förgasare och insug eller?

Beror lite på din kunskap och budget.

Personligen hade jag nog varit väldigt sugen på att ha en fungerande motor under tiden resten av bilen fick sin beskärda del av uppfrächningen och därmed hade jag gjort det enklaste möjliga för att få liv i maskin men ändå på ett vettigt sätt, dvs byte tänddelar samt byta grenrör/insug till en frisk enkel Strombergsförgasare (den vanligaste typen på B20A). Vill du byter du naturligtvis till Dubbla SU på en gång men att hitta ett par friska förgasare som bara är att bulta på är i mina ögon väldigt dyrt och köper du ett par som visar sig behöva renovering så blir det snabbt ganska många hundralappar
Epsi

Postby Gepe » 2011-02-15 22:40

Tack för tips! Jag avser att ha dubbla su-förgasare på senare men till att börja med vill jag nog ha det funktionellt under renoveringen. 1.Dock vad måste jag skaffa för att få en B20a, kan någon lista vilket insug, grenrör, oljelock etc jag måste ha för att få motorn igenom besiktning? 2. Vad behöver jag sen skaffa för att återställa den till dubbel su, måste jag uppfylla alla B20B kriterierna för att det ska bli bra eller kan man montera dubbel su på en B20a?
Gepe

Postby Hasse63 » 2011-02-16 13:52

Enligt motornumret är det en B20A som fått en fallförgasare från en B18 vilket inte behöver vara negativt. Är den glappfri så funkar den nog bättre än en halvdan Stromberg.

Oljepåfyllningslocket kan du behålla som du har det nu såvida det inte är ett tätt lock, ett öppet lock har som en öppen tratt på insidan där övertrycket släpps ut igenom. Dra en slang från vevhusvent. dvs. från "vevhusburken" och till luftrenaren. I värsta fall så får du tillsvidare tejpa fast slangen under luftrenaren så det ser ut som den sitter fast där. Jag har dragit en slang under motorn på min och de på besiktningen har inte sagt något.

Ser det som ingen mening att ha dubbla SU till en annars original motor som dessutom kanske är lite gles?
Men är motorn fräsch och förgasarna glappfria så kan det vara kul att sätta in en D-kam eller liknande.

Vad har du för nummer på fördelaren?

Sen tycker jag det ser ut som om toppen är en 72 och nyare? plana partier ovan insugskanalen där det sitter spridare på E-F toppar isåfall är det HPD på hör nivå :D
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Björn Persson » 2011-02-16 16:16

Hej Gepe! Jag tror i ärlighetens namn att du inte behöver göra så mycket alls för att få den genom besiktningen! Iaf inte med motorn så att säga. Den där förgsaren du har tycker jag personligen är helt fantastisk. Jag hade en sådan monterad på en amazon jag hade förut, den drog ca. 0.55l per mil på landsväg ( :shock: !) Förvisso var bilen rätt trött, men med den förbrukningen känndes inte det som ett problem, en gammaldags Volvo Drivé med andra ord.

Ang. din vevhusventilation hade jag bara dragit slangen rakt ned och låtit den mynna ut under motorn. Tror inte i min vildaste fantasi att bilprovningen tänker på det. Såkallad orginal öppen vevhusventilation var standard fram till b20ins intåg 1969. Därför tror jag inte att besiktnigen tänker på det...

Det jag hade gjort med din motor hade varit en omfattande "bas" service, olja+filter, luftfilter, stift, brytare, konding, lock, rotor, ställa ventiler etc. Den går säkert många mil tills du hittat en fin komplett b20b! :)
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby fretchi » 2011-02-16 17:07

Positiv vevhusventilation kom tidigare. Jag hade det på -67:a till exempel. Däremot kom lagen att man måste ha denna 1969.

En zenith fallförgasare måste ju vara en enorm flaskhals rent effektmässigt i alla fall. När B18 fick stromberg ökades effekten med nästan tio hästar. Så på en B20 lär den ju vara ännu lite mer underdimensionerad.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Gepe » 2011-02-16 18:43

Tackar för alla lärorika förslag! Som jag förstått måste jag även byta grenrör för att kunna montera t.ex strömbergförgasare med dito luftrenare. Bilen har fått nedslag i protokollet på vevhusventilationen så jag känner att jag bör fixa annan förgasare m.m. Vad innebär det om toppen är -72 eller senare? Högre effekt?
Gepe

Next

Return to Övrigt