Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromsrörsfördelar problem på 142a från 72

Bromsrörsfördelar problem på 142a från 72

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Bromsrörsfördelar problem på 142a från 72

Postby senap » 2013-01-20 19:41

jag har i alla år och på alla bilar, både på broms och på hydraulisk fjädring, både rolls och citroen, aldrig använt någon sådan mackapär (tjofräs / mojäng) , jag öppnar helt enkelt rubricerad luftnippel och låter det droppa i ett uppsamlingskärl, ser bara till att ha vätska i resorvaren så det inte kommer i mera lygt. Det tar måhända lite extra tid, men vem har bråttom? I stället för två man i en kvart, tar det noll tid, för jag gör något annat istället.
senap

Postby jonte » 2013-01-20 21:01

senap wrote:jag har i alla år och på alla bilar, både på broms och på hydraulisk fjädring, både rolls och citroen, aldrig använt någon sådan mackapär (tjofräs / mojäng) , jag öppnar helt enkelt rubricerad luftnippel och låter det droppa i ett uppsamlingskärl, ser bara till att ha vätska i resorvaren så det inte kommer i mera lygt. Det tar måhända lite extra tid, men vem har bråttom? I stället för två man i en kvart, tar det noll tid, för jag gör något annat istället.

på nyare typ 03 fram,kan man inte göra så på vissa bilar
pga större rör och abs enheter som sitter olika :) har råkat ut
för två st med rörbyte och hela skiten nu i höstas :twisted:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Gunnar S » 2013-01-20 23:08

Ok, grabbar - vi fortsätter med själva bromsfördelarproblemet nu.
Det som rör trådstartaren: R-F-klåpmek's 142 från 72.
Egentligen skulle inte 240-cylindern få passera heller, i en originaltråd, men jag låter det vara idag.
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby senap » 2013-01-20 23:37

Jo, du moderatorn, jag har inte ens original volvo bromsvätska, kan du ta och bryta ut mina inlägg i detta pga detta?
senap

Postby Gunnar S » 2013-01-21 00:19

Näe, du senap, det tänker jag inte göra.

Däremot är jag lite petig, i enlighet med strukturen på forumet, och försöker hålla lite reda i trådarna.
En trådstart om t ex. bromsproblem på en 142: från 72 bör inte driva iväg och mynna ut i ett resonemang om bromsluftning, i största allmänhet. I så fall är det bättre att ta det under Övrigt.

En annan petighet, och detta har jag sagt till om förut: Eventuella funderingar kring modererandet tages med fördel via PM, till mig eller Admin.
Gunnar S

Postby Amarace » 2013-01-21 00:26

Jag förstår dock inte, bromsluftning har ju i allra högsta grad med problemet att göra, blir det fel kan aldrig problemet med kolven lösa sig heller. Och därmed måste väl ändå hur man luftar få diskuteras också.

Tråden har ju behandlat bägge sakerna av trådskaparen själv.

Alltså, luftning fel, kolven fel och lampan lyser.

(sen kan man ju isolera kabeln och låta den sitta där för syns skulle bara och strunta i kolven, men det är ju i allra högsta grad icke original och dessutom inte ok, men man "kan" göra så ;) )

Man måste få tillåta lite utsvävningar, allrahelst då det handlar om samma sak.
Amarace

Postby R-F-klåpmek » 2013-01-21 01:23

jag ber om ursäkt om de blitt nått fel Gunnar S, men som Amarace sa ja hade först problem med bormsrörsfördelaren och sedan när ja fick den att funka kom de upp problem med cylindern, vid det tillfället frågade ja om en huvudcylinder passade från en 240 ist för en från en 140 just pga min ekonomi, det var dock så att ja inte tänkte efter vad tråden låg under men då det redan var några medlemmar som svarat på tråden tänkte ja att det fanns större risk att få svar via denna tråd än att starta en ny, ja har fått svaren ja letat efter om båda dessa sakerna och när ja hade åtgärdat felen var de ist bromsrören som började säga upp, och dessa är nu åtgärdade så allt funkar, luftningsfrågan hör ju till att det är nått med rören som vart bytta, alltså har 2 av 3 saker som nämts i tråden hört till ämnet, orginal, men som sagt, tyckte de var onödigt att öppna massa lösa trådar bara för att få svar på frågor som ändå hade med fördelaren och runtliggande faktorer att göra. men åter till ämnet, har idag fixat allt med rören och fördelaren har nu ställt sig i de rätta läget, dock råkade ja tappa givaren, den som känner av vart och hur kolvarna står, så dendär pinnen som går ner i fördelaren gick av på ett ställe så nu säger den att de e fel men pga av den anledningen, bromsarna tar nu hur bra som hällst och den är fin att köra.
R-F-klåpmek

Postby Daniel » 2013-01-21 09:39

Strålande!
Ny kontakt finns på VP-Autoparts och kostar 75:-, enl deras hemsida. Kolla även med Motoroldies.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Gunnar S » 2013-01-21 12:27

Amarace wrote:Man måste få tillåta lite utsvävningar, allrahelst då det handlar om samma sak.

Jo, du har en klar poäng i det.
:)
Gunnar S

Previous

Return to Original