Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • nya bromsok??

nya bromsok??

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

nya bromsok??

Postby mxjoxxan » 2013-12-23 17:28

tjena! köpte en Volvo 142 för 3 månader sen men bromsoken var dåliga så jag skickade in dom på renovering och fick tillbaka dom som nya typ.. men idag satte jag på dom på bilen tillsammans med nya klossar och skivor och luftade dom (vet dock inte om jag luftade rätt) men så till frågan när jag provade bromsa så tog dom väldigt svagt. vad kan det bero på?? kan det vara för att jag luftade fel. jag öppnade alla 3 nipplar och pumpade ett antal ggr och farsan stängde dom men det kom bara olja ur den främre nippeln är det rätt eller??
mxjoxxan

Re: nya bromsok??

Postby Rosen » 2013-12-23 18:28

Hej
Förmodligen så tar bromspedalen långt ned eller?
Det kan vara så att det är endast den ena kretsen som bromsar.
Hursomhelst så måste du lufta system korrekt, även de bakre oken då huvudcylindern varit tömd.

Kolla in tråden "lufta bromsar problem" här på forumet så finns där en länk till en bild på i vilken ordning bromsarna skall luftas.
Det här är ett 2-mans göra. Den ena får bromsa medan den andre jobbar vid nippeln. Det får inte sugas in luft nippelvägen när man släpper upp pedalen.

När du luftar där bak går det åt en del bromsvätska innan det är luft fritt. Luften kan stå långt fram i rören. Bromsvätskan blir i praktiken bytt och är den gammal/missfärgad så är det bara bra att bli av med den.

Lycka till.
Rosen

Postby mxjoxxan » 2013-12-23 18:32

Rosen wrote:Hej
Förmodligen så tar bromspedalen långt ned eller?
Det kan vara så att det är endast den ena kretsen som bromsar.
Hursomhelst så måste du lufta system korrekt, även de bakre oken då huvudcylindern varit tömd.

Kolla in tråden "lufta bromsar problem" här på forumet så finns där en länk till en bild på i vilken ordning bromsarna skall luftas.
Det här är ett 2-mans göra. Den ena får bromsa medan den andre jobbar vid nippeln. Det får inte sugas in luft nippelvägen när man släpper upp pedalen.

När du luftar där bak går det åt en del bromsvätska innan det är luft fritt. Luften kan stå långt fram i rören. Bromsvätskan blir i praktiken bytt och är den gammal/missfärgad så är det bara bra att bli av med den.

Lycka till.

aa det stämmer att pedalen går långt ner men ska det komma olja ur alla tre nipplarna?? för på min kommer det bara ur den främre!!
mxjoxxan

Postby twincab » 2013-12-23 19:39

Du måste lufta i rätt ordning som Rosen skrev! Gör du inte det så får du inte "ordning" på bromsarna. Och ja det ska komma broms vätska ur alla nipplar. (luftas en o en) Nya skivor, glöm inte att
tvätta/avfetta skivorna.

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby jonte » 2013-12-23 20:56

har du en gammal huvudcylinder kan den pajat när du fått ny olja i den,finns bromsluftningsslang med skruvkork
sen sätter du slangen på ventilen på hjulet så trycker den ut oljan funkar bra kan man själv lufta oxå

vh jonas
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Daniel » 2013-12-23 21:22

Du kan behöva nollställa bromsfördelningsblocket också, följ bromsrören från huvudcylindern så stöter du snart på en block med en givare i. Skruva ur givaren helt och sätt i den igen.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Robban » 2013-12-25 10:58

Har man delat på oken? Har man satt ihop rätt halva med varandra i så fall?
Man kan skifta halvor och det som händer då är att nipplarna kommer fel och det går inte att lufta.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby skanke » 2013-12-25 19:25

finns bromsluftningsslang med skruvkork
sen sätter du slangen på ventilen på hjulet så trycker den ut oljan funkar bra kan man själv lufta oxå

Detta är en grej som jag starkt rekommenderar. Det är mycket lättare att lufta, plus att resultatet blir bättre, sedan riskerar man inte att förstöra huvudbromscylindern vilket ofta kan hända när man luftar genom att pumpa med bromspedalen.

Att lufta i rätt ordning är också viktigt för att få ut luften ur systemet. Det är rätt mycket bromsledning på en 140 med sitt triangelindelade bromssystem. Dessutom brukar man få lufta ett par varv innan all luft försvunnit ur systemet.

Har man delat på oken? Har man satt ihop rätt halva med varandra i så fall?
Man kan skifta halvor och det som händer då är att nipplarna kommer fel och det går inte att lufta.

Om halvorna monterats fel undrar jag om det kanske finns en risk för att det inte kommer ut någon vätska alls ur några av nipplarna.

Kommer det ut bromsvätska ur alla nipplar när du luftar?

Har varit med om det en gång. Att det var fel på det nya oket och det gick inte att lufta. Det kom ingen vätska alls ur luftningsnippeln plus att bromskolven inte kom ut när man pressade ner pedalen. Dock var detta inte till 140. Det var helt enkelt fel på oket, det kanske skall tilläggas att det var från Biltema :oops:
Inte så vanligt fel kanske men det kan hända.
skanke

Postby Robban » 2013-12-26 11:06

Att ta luft från ett däck ska man passa sig för. Det är väldigt mycket kondens och vatten i luften i däcken och det skjuter man ner i bromsvätskan. Jag rekommenderar att man ställer ner trycket på kompressorn med en vatten/oljeavskiljare istället så man vet att man inte får ner detta i bromssystemet.
Vänder man på okhalvorna så kan man bara lufta någon nippel och det var väl det han nämnde, det kom bara vätska ur den främre nippeln?

Robban

Postby skanke » 2013-12-26 11:35

Jo, kompressor är nog att föredra, men det är viktigt att förutom en vattenavskiljare även ha en reduceringsventil så trycket inte blir för högt. Risken är annars att man spränger bromsvätskebehållaren.

Vänder man på okhalvorna så kan man bara lufta någon nippel och det var väl det han nämnde, det kom bara vätska ur den främre nippeln?

Ja, det stod det visst ja. Får ta och läsa mer nogrannt i fortsättningen :oops:
skanke

Postby Robban » 2013-12-26 16:50

Jag råkade själv en gång skicka in alldeles för högt tryck i behållaren av misstag, det som hände då var att jag hade sönder packningarna i cylindern, dom vände sig och sedan var det bara att packa om den med nya packningar igen för att få den att funka. En onödig läxa att lära sig.

Robban

Postby 123 GT » 2013-12-26 21:10

Max 0,5 bar ska du ha då du luftar.
AVG
123 GT

Return to Original